Test krakersa: dowiedz się, ile powinieneś jeść węglowodanów

21.03.2019 16:32
Test krakersa a węglowodany

Zastanawiasz się, dlaczego jedni mogą jeść bez ograniczeń, a inni muszą się kontrolować na każdym kroku? Genetyk dr Sharon Moalem ma pewną teorię. Zrób test krakersa i sprawdź, czy ma on rację.

W tym teście kluczowe jest pierwsze 30 sekund, dlatego warto go wykonać kontrolując czas. Ugryź i ssij kawałek nieosolonego krakersa. Gdy poczujesz zmianę smaku (np. stanie się on słodszy) zerknij, ile upłynęło czasu. Im mniej, tym lepiej dla ciebie. Dlaczego? Już tłumaczymy.

Na pomysł tekstu krakersa wpadł genetyk dr Sharon Moalem, który od wielu zajmuje się dietą zgodną z genami człowieka (swoją teorię opisał w wydanej w 2016 r. książce "Restart DNA"). Jego zdaniem, to ile powinniśmy jeść węglowodanów, zapisane jest w genach.

Wspomniany wcześniej test krakersa pozwala określić, jak dobrze nasz organizm toleruje węglowodany, czyli jak szybko je rejestruje i trawi. Im szybciej czujemy zmianę smaku krakersa, tym wyższe jest w naszej ślinie stężenie amylazy - enzymu, który rozkłada duże cząsteczki skrobi na mniejsze cząsteczki cukru rejestrowane następnie przez kubki smakowe. Im więcej amylazy, tym szybciej trawimy węglowodany. To dlatego niektórzy z nas mogą jeść węglowodany praktycznie bez ograniczeń i nie tyć, a inni muszę się przez cały czas kontrolować.

Ważne! Badacze uspokajają tych, którzy nie zauważyli zmiany smaku nawet po 30 sekundach. Ta teoria wymaga jeszcze weryfikacji i pogłębionych badań.

Zobacz także: Odkryto nowy smak: węglowodanowy! Przez niego mamy szerszy obwód talii

Źródło: sciencealert.com