Zamknij

Te owoce i warzywa chronią skórę przed oparzeniami. Co jeść latem? [LISTA]

13.07.2022
Aktualizacja: 13.07.2022 15:17
Owoce i warzywa z beta-karotenem
fot. Shutterstock

Owoce i warzywa bogate w beta-karoten chronią skórę przed szkodliwym promieniowaniem UV. Regularne spożywanie takich produktów może wspomagać ochronę przed oparzeniami słonecznymi, a dodatkowo poprawiać koloryt skóry. Jakie warzywa i owoce warto jeść latem? Zobacz LISTĘ produktów.

Beta-karoten należy do grupy karotenoidów, a jego źródłem są warzywa i owoce. W organizmie związek ten ulega przekształceniu do witaminy A. Beta-karoten jest bardzo silnym przeciwutleniaczem, a co za tym idzie, może chronić nas przed chorobami cywilizacyjnymi, m.in. przed chorobami serca oraz nowotworami.

Latem beta-karoten jest szczególnie ważny, gdyż kumulując się w komórkach naskórka, tworzy warstwę ochronną, która zabezpiecza skórę przed szkodliwym promieniowaniem UV. Beta-karoten dodatkowo nadaje skórze ładnego, rumianego kolorytu. Rozpuszcza się w tłuszczach, dlatego warzywa i owoce bogate w beta-karoten należy łączyć z odrobiną oleju rzepakowego, oleju lnianego, pestek, nasion lub orzechów.

Uwaga! Spożywanie warzyw i owoców bogatych w beta-karoten nie zastępuje ochrony, jaką tworzą kremy z wysokim filtrem UV. 

Produkty z beta-karotenem, które chronią skórę przed słońcem

Beta-karoten znajduje się w wielu produktach spożywczych - warzywach i owocach. Warto jednak spożywać te produkty, które są dostępne w Polsce sezonowo (w tym nowalijki). Tego typu warzywa i owoce są świeże i bardzo zdrowe. Wyhodowane w szklarniach przemysłowych i dojrzewające w transportach warzywa i owoce nie mają tak intensywnego smaku i zapachu jak warzywa gruntowe, i w porównaniu do nich zawierają mniejszą ilość witamin ze względu na m.in. mniejszą dostępność światła słonecznego 

Latem, dobrym źródłem beta-karotenu są:

  • botwina,
  • szczaw,
  • szpinak,
  • natka pietruszki,
  • marchew,
  • fasolka szparagowa,
  • pomidor,
  • różne sałaty,
  • agrest.

Beta-karoten znajduje się także w dużych ilościach w jarmużu, szczypiorku, koncentracie pomidorowym i pomidorach z puszki, papryce czerwonej i dyni. Do produktów, które zawierają średnią ilość beta-karotenu, należą: cykoria, brokuły, por, kapusta pekińska, pomidory i szparagi. Dobre źródła beta-karotenu to także soki warzywne - marchwiowy i pomidorowy.

Owoce, które zawierają dużą ilość beta-karotenu to:

  • mango,
  • morele,
  • papaja,
  • melony.

Mniejsze ilości beta-karotenu zawierają brzoskwinie, gujawa i śliwki.

Źródło: PAP