Jak nasz organizm reaguje na świąteczne obżarstwo?

22.12.2019
Aktualizacja: 22.12.2019 19:16
Świąteczne obżarstwo
fot. Shutterstock

Słodkie obżarstwo przy wigilijnym stole może skończyć się nie tylko przybieraniem na wadze. Ma ono wpływ na nasz cały organizm. Możesz przeciążyć swój układ trawienny, mieć kłopoty ze spaniem i doświadczyć zgagi. Zobacz jak na twój organizm może zareagować na świąteczne objadanie.

Wigilijna kolacja z rodziną, polega na ogół na jedzeniu pysznych przekąsek przez cały dzień, delektowaniu się świątecznymi koktajlami i nie ograniczaniu się w spożyciu słodkich ciast i ciasteczek. Często zaczynamy świętować jeszcze wcześniej na wigiliach firmowych i spotkaniach z przyjaciółmi. Okolice świąt Bożego Narodzenia zamieniają się zatem w festiwal jedzenia. W okresie między świątecznym możemy przytyć od pół do nawet pięciu kilogramów!

Jak twój organizm reaguje na świąteczne obżarstwo?

Świąteczne objadanie się może prowadzić do wielu nieprzyjemnych objawów. Oto skutki przejadania się podczas świąt:

1. Zgaga

Twój żołądek jest odpowiedzialny za wydzielanie kwasu solnego i trawienie pokarmu. W momencie gdy posiłki będą „wpadać” do niego w krótkich odstępach czasu i gdy będą one tłuste i z dużą zawartością cukru, może pojawić się zgaga. Jest ona objawem z przewodu pokarmowego, w szczególności odczuwanym w przełyku. Wiąże się ona z łagodnym do silnego bólem o charakterystyce pieczenia i palenia w klatce piersiowej. Czasami jest mylona z bólem zawałowym. Ból może być ostry, palący lub przypominający uczucie zaciskania. Niektóre osoby mogą opisać zgagę jako pieczenie, które przesuwa się wokół szyi i gardła, lub jako dyskomfort, który wydaje się znajdować za mostkiem. Przyczyną zgagi jest cofanie się treści żołądkowej i kwasu solnego z żołądka do przełyku. Nabłonek przełyku zostaje podrażniony przez kwas solny i pojawia się ból. Zgaga zwykle występuje po jedzeniu, zwłaszcza tłustych i słodkich produktów. Pochylanie się lub leżenie może pogorszyć sytuację. Dlatego, w okresie świątecznym ogranicz wielkość porcji i uważaj na skład potraw które wybierasz.

2. Ospałość i zmęczenie

Świąteczne obżarstwo może wpłynąć na twoje ciało i nastrój. Duże posiłki, jedzone na ogół w okresie wigilijnym, spowalniają trawienie. W momencie gdy twój organizm odpowiedzialny jest za natężoną pracę układu pokarmowego, zaczyna brakować mu energii na inne czynności. W związku z tym stajesz się ospały i zmęczony. Zamiast bawić się z dziećmi i aktywnie spędzać czas z rodziną, ty zasypiasz w fotelu lub na kanapie. Dodatkowo może pojawić się uczucie nadmiernej pełności, a także wzdęcia.

3. Wahania glikemii

Ciągłe podjadanie, a także duże ilości ciast i ciasteczek zawierających spore ilości cukru będą powodować wzrost poziomu glukozy we krwi. Twoje ciało reaguje na wzrost glikemii, wytwarzając hormon zwany insuliną. Pozwala ona glukozie przedostawać się z krwi do komórek. Jeśli jednak epizody skoków glikemii będą się powtarzać możesz doprowadzić do powstania insulinooporności w twoim organizmie. Ta z kolei, jeśli nie przestrzegasz diety, prowadzi to do zwiększenia ryzyka rozwoju cukrzycy typu 2. Kiedy spożywasz produkty o niższym indeksie glikemicznym, pomaga to uniknąć skoków poziomu glukozy we krwi, a także zarządzać twoją wagą i ogólnym zdrowiem. Oprócz długofalowych efektów skoków glikemii, dają one również efekty natychmiastowe. Zjedzenie czegoś słodkiego, początkowo skutkuje nagłym skokiem energii, który może jednak szybko przejść w senność. Możesz również odczuwać ból głowy, trudności z koncentracją lub zmęczenie. Dlatego unikaj jedzenia dużych porcji oraz dużych ilości ciast i słodyczy.

4. Wzrost masy ciała

Podczas świąt mało kto pamięta o diecie. Niestety oprócz nieprzyjemnych objawów, jedzenie wysokokalorycznych produktów przez trzy dni pod rząd, będzie skutkowało także przyrostem masy ciała. Zwróć uwagę na to, co kładziesz na talerzu. Uważaj na wysoką liczbę kalorii w alkoholu. Jeżeli objesz się w Wigilię, nie spisuj całych świąt na straty, nie trzymając zdrowych nawyków przez kolejne dni.Przestrzegaj dalej zasad zdrowego żywienia w kolejne dni świąt.

Jak uniknąć negatywnych skutków świątecznego objadania?

Oto kilka porad, jak uniknąć złego samopoczucia podczas świąt Bożego Narodzenia:

1. Ćwiczenia. Podczas świąt, staraj się jak najlepiej utrzymywać normalną rutynę. Kiedy idziesz do centrum handlowego kupić prezenty, zaparkuj samochód z dala od sklepów żeby się przejść. Zamiast windy, wejdź po schodach. Po dużym posiłku wybierz się na spacer po okolicy. Zaangażuj rodzinę w aktywne spędzanie czasu na świeżym powietrzu.

2. Przemyśl przepisy na ulubione potrawy. świąteczna uczta nie zawsze musi być kaloryczna. Zamiast tłustego twarogu, użyj jego chudej wersji. Dodając śmietanę do ciasta, zamień ją z 18% na 12%. Przygotowując ciasto na ciasteczka, czy pierniczki zmniejsz ilość dodawanego cukru - i tak polejesz je słodkim lukrem. Pomysłów jest wiele, warto poszukać inspiracji w internecie.

3. Zapomnij o poście. Wielu z nas uważa, że jeśli „oszczędzamy” kalorie przez cały dzień, możemy zjeść dwa razy więcej na świąteczny posiłek. Problem w tym, że twój metabolizm myśli, że przechodzisz w tryb głodzenia, więc zatrzymuje jak najwięcej kalorii. Lepszym planem jest niskotłuszczowe, bogate w białko śniadanie, lekki lunch i umiarkowany świąteczny posiłek.

4. Słuchaj swojego ciała. Zacznij od spożywania małych porcji i uważnego rozkoszowania się tym, co masz na talerzu. Pomiń dokładki i zostaw miejsce na kawałek ciasta o rozsądnej wielkości.

5. Pomyśl zanim wypijesz. Słodzone napoje oraz kompoty są nie tylko smaczne ale i bardzo kaloryczne. Pamiętaj, że dotyczy to także alkoholu. Jeden kieliszek wina może dostarczyć tyle samo kalorii co porcja lodów.

6. Sen. Zapewnienie wystarczającej ilości odpoczynku jest kluczem do ogólnego zdrowia, dobrego samopoczucia i zdolności do utrzymania zdrowej masy ciała. Zwolnij, oddychaj głęboko i przestań stresować się każdym prezentem, świąteczną kartką i przyjęciem.