Sposoby na walkę z niezdrowymi pokusami. Trzymaj się 4 podstawowych zasad

26.11.2019
Aktualizacja: 26.11.2019 14:48
Jak pokonać żywieniowe pokusy?
fot. Shutterstock

Każdy, kto kiedykolwiek był na diecie albo nie potrafi przejść obok kasy bez sięgnięcia po Snickersa, doskonale wie, czym są pokusy. Wokół codziennie wabieni jesteśmy słodyczami, tłuszczami, węglowodanami, które świetnie smakują, ale niszczą narządy i tkanki organizmu. Jak im nie ulec? Jak eliminować stare nawyki? 

Jedzenie po nowemu wymaga wiedzy. Jak postępować podczas nieustannego bombardowania spożywczym asortymentem: w sklepach, na ulicach, w pracy? Tak naprawdę wszędzie? W najskuteczniejszym opieraniu się pokusom pomoże uświadomienie sobie czterech poniższych stwierdzeń i zaleceń. 

1. To nie twoja wina

Jesteśmy zaprogramowani tak, żeby najpierw działać pod wpływem emocji. To samo dzieje się podczas kuszenia. Widzisz pączek lśniący lukrem i mózg podpowiada, żeby skorzystać z okazji. Popycha do pączka, zanim twoje centrum wykonawcze podejmie decyzję. Nie znaczy to, że nie potrafisz się przeciwstawić gadziemu mózgowi. Potrafisz, ale to niezwykle trudne zadanie, bo jesteśmy zaprogramowani na uleganie impulsom. Pierwszy krok do walki z pokusami to uświadomienie sobie, że instynkt plasuje jedzenie na pierwszym miejscu. 

2. Zdaj sobie sprawę z tego, co oferuje branża spożywcza

Paczkowane słodycze – nafaszerowane cukrem, chemikaliami, rafinowanymi substancjami – są powszechnie dostępne i burzą biologicznie działanie naszego organizmu. Z tego powodu skutki ulegania pokusom są jeszcze gorsze. Nie przypadkiem otyłość, cukrzyca i zespół metaboliczny idą w parze ze zwiększeniem oferty wysoko przetworzonych i dosładzanych artykułów spożywczych. Aby wygrać z niezdrowymi pokusami, trzeba zawiązać spisek przeciwko temu, co łatwiejsze do spożycia. 

3. Opracuj strategię 

Musisz być silny. Nie ulegaj pokusie. Czy nie na tym polega siła woli? Nie, nie na tym. Według Michaela F. Roizen i Michaela Crupain, autorów książki: „Chronodieta. Co  kiedy jeść?”, przypisywanie sile woli opierania się przed zjedzeniem tego czy tamtego jest swego rodzaju nieporozumieniem. Biologia popycha do jedzenia – gdy jesteś zmęczony, pragniesz cukru. Ulegasz pokusie czegoś, co pysznie wygląda i pachnie. Przywykło się potępiać tych, którzy nie mają siły, żeby się oprzeć. 

Według ekspertów zdrowe i świadome odżywianie nie polega na byciu mocnym. To kwestia strategii. Wiedza, jak należy postępować w obliczu pokus, pozwoli jeść zgodnie z ustalonymi zasadami. Przygotowanie jest antidotum na pokusy. 

Przeczytaj: Awokado: 6 powodów, dla których warto jeść ten owoc codziennie

4. Stwórz sobie kokon 

Trudno wytrzymać w biurze, w którym pączki pojawiają się trzy razy dziennie. Trudno nie jeść w lokalach i nie skusić się na deser. Trudno zaplanować jadłospis na czas podróży. Dwie rzeczy pomogą radzić sobie z pokusami. 

Stwórz otoczenie, które pozwoli podejmować mądre decyzje. Miej pod ręką zachomikowane przekąski, na przykład orzechy włoskie, kostki gorzkiej czekolady. Kontrolowanie środowiska uwalnia od pokus. Brak słodyczy w kuchennej szafce wyklucza odruchowe sięganie po nie.

Drugą rzeczą jest planowanie. Większość trudności wynika z braku wzorców postępowania w kłopotliwych okolicznościach. Każdej pokusie można zaradzić poprzez planowanie i autorefleksję. Jeśli znasz własne słabości, znajdziesz na nie „lekarstwa”. To są te wzorce postępowania, do których odwołasz się, gdy zajdzie taka potrzeba. 

W walce z pokusami pomaga podjęcia wyzwania z kimś jeszcze. We dwójkę lub trójkę jest po prostu łatwiej. Można liczyć na siebie, planować zdrowe przekąski, zakupy, gotowanie, trening. 

Więcej o zdrowych nawykach żywieniowych przeczytasz w "Chronodieta. Co kiedy jeść", Roizen Michael F. , Crupain Michael , Spiker Ted.

Przeczytaj: Energia życiowa: 10 naturalnych sposobów na jej zwiększenie