Sposoby na "syndrom dnia wczorajszego". Co jeść i pić na kacu?

25.08.2015 15:00
Sposoby na "syndrom dnia wczorajszego". Co jeść i pić na kacu?
fot. Sposoby na kaca. Co zjeść i wypić, żeby pozbyć się kaca?

Przesadziliście z alkoholem? Jeśli tak, to teraz zapewne zmagacie się z przykrymi konsekwencjami. Kac potrafi zepsuć nam cały dzień, ale to nieprawda, że nie da się go wyleczyć!

Odpowiednio dobrana dieta „dzień po” złagodzi najbardziej dotkliwe objawy, takie jak ból głowy, mdłości czy nieprzyjemny posmak w ustach. Zobaczcie, co jeść, by poczuć się lepiej.

Skąd bierze się kac?

Kac to nie kara za przesadzenie z drinkami, tylko naturalny proces chemiczny, polegający na rozkładzie alkoholu w naszym organizmie. W trakcie trawienia tej substancji w naszym organizmie pojawia się aldehyd octowy. To on odpowiada za ból głowy i złe samopoczucie „dzień po”. Dopóki wątroba całkowicie nie usunie go z organizmu, czujemy się paskudnie. Na szczęście można jej w tym pomóc.

Co pić na kaca?

Za dużą część objawów kaca odpowiada odwodnienie. Alkohol sprawia, że zaburza się nasza gospodarka wodna. Organizm wydala za dużo płynów, a w efekcie następnego dnia jest odwodniony. Najlepszym lekarstwem na kaca jest woda. Najlepiej mineralna i wzbogacona o sok z cytryny. Zawarta w tym owocu witamina C ułatwia trawienie alkoholu i przyspiesza poprawę naszego samopoczucia.

Pomoże nam również kefir, który przyspiesza wchłanianie cukru, utraconego na skutek działania alkoholu.

Kiedy wypijemy już szklankę wody i kefir, warto sięgnąć po sok pomidorowy. Uzupełni niedobór potasu, wypłukanego podczas imprezy. Jeśli nie lubicie soku pomidorowego, można go zastąpić mlekiem z miodem.

Uwaga! Dzień po imprezie trzymajcie się z daleka od kawy oraz – oczywiście - samego alkoholu. Te płyny tylko zwiększą odwodnienie i wypłuczą cenne substancje.

Co jeść na kaca?

Jeśli ugasiliśmy już pragnienie, czas na lecznicze śniadanie. Warto zacząć od słodkich owoców, takich jak winogrona czy banany. Uzupełnią zarówno cukier, jak i mikroelementy, które intensywnie wypłukiwaliśmy z siebie poprzedniego wieczoru.

Śniadanie powinno być lekkostrawne, bo alkohol podrażnia żołądek. Najlepsze będą jajka na miękko, które zawierają łatwo przyswajalne białko oraz cysteinę, która wspomaga usuwanie toksyn z organizmu i przyspiesza metabolizm.

W porze obiadu sięgnijmy po niezbyt tłusty rosół, który również zawiera cysteinę. Dobrym rozwiązaniem będzie też kwaśna zupa, taka jak ogórkowa czy żurek. Uzupełni on sód i potas, którego brakuje zatrutemu alkoholem organizmowi oraz ukoi podrażniony żołądek. Po takim obiedzie powinniśmy wrócić do formy. Jeśli nie mamy mdłości, możemy już sięgnąć po inne produkty, jak mięso czy pieczywo.

Uniwersalny sposób na kaca jest niestety tylko jeden: nie przesadzać z alkoholem.