Fakty i mity na temat soli

21.09.2019 10:00
Sól fakty

W internecie przeczytasz na temat soli wiele faktów. To biała śmierć, szkodzi zdrowiu, ta himalajska jest zdrowsza. Poznaj prawdziwe fakty i mity na temat soli!

W gorący i parny dzień, więcej się pocisz i potrzebujesz uzupełnić ilość soli w diecie - MIT

Ilość soli, czyli tak naprawdę sodu, traconej z potem jest bardzo niewielka. Dlatego nie ma potrzeby zwiększenia ilości soli spożywanej w trakcie upału. Ważne natomiast jest to, aby pić jak najwięcej wody.

Sól morska i himalajska jest zdrowsza niż ta zwykła - MIT

Bez względu na źródło, sól sodowa — czyli po prostu chlorek sodu — ma właściwości powodujące wzrost ciśnienia tętniczego. Jedynym rodzajem soli, która różni się od tej zwyczajnej, to tak zwana spożywcza sól potasowa. Jest ona mieszanką zwykłej soli z chlorkiem potasu. W takim razie, w czym leży różnica? Jak wiadomo, potas ma przeciwstawne działanie do sodu i obniża ciśnienie tętnicze.

Przestanę dosalać, a problem nadmiaru soli w diecie zniknie - MIT

Co zrobić, aby ograniczyć ilość soli znajdującej się w naszym jadłospisie? Odpowiedź wydaje się bardzo prosta – wyrzucić solniczkę. Jednak niestety w wielu krajach około 80% soli w diecie pochodzi z przetworzonej żywności. Oznacza to, że nawet jeśli przestaniesz dosalać potrawy, ilość soli w twojej diecie nadal może być za wysoka. Dlatego unikaj produktów, które są jej źródłem, takich jak: przetworzone mięso, gotowe wędliny i pasztety, produkty typu instant, fast-foody, słone przekąski.

Jedzenie bez soli nie smakuje - MIT

Dostosowanie kubków smakowych do zmiany zajmuje trochę czasu, ale kiedy przyzwyczaisz się do mniejszej ilości soli, bardziej prawdopodobne jest, że będziesz cieszyć się jedzeniem i zauważysz szerszy zakres smaków. Jeżeli nie potrafisz zmniejszyć ilości soli w diecie drastycznie, ograniczaj ją stopniowo.

Produkty bogate w sól mają słony smak - MIT

Niektóre produkty bogate w sól wcale nie smakują bardzo słono. Wynika to z faktu, że czasami są mieszane z innymi przyprawami takimi jak curry, kumin lub produktami takimi jak cukier, które maskują smak. Dlatego bardzo ważne jest, aby zawsze przed zakupieniem produktu przeczytać etykiety żywnościowe znajdujące się na opakowaniu. Dzięki temu dowiesz się ile sodu, a co za tym idzie soli, znajduje się w produkcie, który zjesz.

Tylko osoby starsze muszą martwić się, ile soli jedzą w ciągu dnia - MIT

Zbyt duże ilości soli mogą podnieść ciśnienie krwi w każdym wieku. Dlatego zalecenia mówiące o ograniczeniu tego składnika dotyczą zarówno osób dorosłych, dzieci, jak i osób starszych. Pamiętaj również, że im mniej soli podasz dziecku, tym zdrowszy nawyk żywieniowy zbudujesz.

Zbyt mała ilość soli w diecie może być szkodliwa dla mojego zdrowia - MIT

Ze względu na powszechne jodowanie soli może wydawać się, że ograniczenie jej spożycia w diecie może wiązać się z niedoborami. Jednak bardzo trudno jest jeść za mało soli, ponieważ jest ona składnikiem wielu potraw i produktów. Co więcej, duże ilości jodu znajdują się w żółtym serze, orzechach laskowych, brokułach, szpinaku czy jajach.

Wysokie spożycie sodu (> 2 gramy dziennie, co odpowiada 5 g soli dziennie) szkodzi zdrowiu - FAKT

Zbyt wysokie spożycie soli wraz z dietą niesie za sobą poważne skutki zdrowotne. Wpływa ono głównie na wzrost ciśnienia tętniczego krwi i zwiększa ryzyko chorób serca i udaru mózgu.

Przyprawiając ziołami, nie muszę obawiać się nadmiaru soli w diecie - FAKT/MIT


Głównym źródłem sodu w naszej diecie jest sól. Dlatego świetnym pomysłem jest używanie świeżych i suszonych ziół do nadawania potrawom smaku. Jeśli kupujesz gotowe mieszanki przypraw, warto czytać etykiety produktów. Sód może często pochodzić z glutaminianu sodu, stosowanego jako przyprawa w wielu częściach świata. Co więcej, gotowe mieszanki przypraw bardzo często w dużej mierze składają się z soli. Sprawdź, jakie przyprawy pasują do potraw zawierających:

  • drób: oregano, tymianek, imbir, majeranek, rozmaryn, szałwia, estragon
  • wołowinę: liść laurowy, ziele angielskie, gałka muszkatołowa, majeranek, szałwia, tymianek
  • ryby: koperek, papryka, sok z cytryny
  • pomidory: bazylia, oregano, pietruszka, szczypiorek
  • ziemniaki: majeranek, koperek, pietruszka
  • dynię: cynamon, imbir, gałka muszkatołowa
  • cukinię: szałwia, majeranek, gałka muszkatołowa, rozmaryn
  • nasiona roślin strączkowych: majeranek, kminek, imbir, szałwia, pietruszka

Jemy sól, bo jesteśmy tak zaprogramowani - MIT

Podczas gdy rodzimy się z naturalną preferencją do smaku słodkiego, preferencja do smaku słonego to coś, co wyrabiamy wraz z nawykami żywieniowymi. Oznacza to, że im mniej soli będziesz podawać swojemu dziecku, tym mniej polubi ono słony smak. Dlatego bardzo ważne jest, aby w diecie niemowląt i małych dzieci nie stosować soli w ogóle, natomiast u starszych dzieci ograniczać ją jak najbardziej.

Większość ludzi spożywa zbyt dużo soli - FAKT

To prawda. Niestety większość ludzi spożywa zbyt dużo soli wraz z dietą. Jemy około 9–12 gramów soli dziennie. Jest to około dwóch razy więcej niż zalecany maksymalny poziom spożycia.


Jedzenie mniejszej ilości soli ma znaczenie - FAKT

Szacuje się, że każdego roku można by uniknąć 2,5 miliona zgonów, gdyby globalne spożycie soli zostało zredukowane do zalecanego poziomu.

Źródło: who.int