Zamknij

Co jeść w czerwcu? Sezonowe warzywa i owoce są teraz najzdrowsze

10.06.2022
Aktualizacja: 10.06.2022 13:55
Wiosenne sezonowe warzywa i owoce
fot. Marek BAZAK/East News

Sezonowe warzywa i owoce są nie tylko najsmaczniejsze, ale także najbogatsze w składniki odżywcze. Poza okresem, w którym dojrzewają, trudno je dostać, a do tego po prostu nie dorównują tym, które w czerwcu kupimy na każdym straganie. Wtedy są też najtańsze. Oto zestaw, którego nie możesz teraz pominąć.

Truskawki należą do owoców, na które Polacy czekają wiosną najbardziej. Potem pojawiają się również inne owoce jagodowe, w tym maliny. W sezonie nie można też zapomnieć o pysznych świeżych warzywach, takich jak bób czy botwina. Dlaczego najlepiej jeść właśnie sezonowo, wyjaśnia Anna Szufnik-Ambroziak, dietetyczka i autorka przepisów w Nice To Fit You.

Owocowa pełnia smaku

Zacznijmy od truskawek. Przede wszystkim zawierają mało kalorii, a za to mają mnóstwo błonnika pokarmowego, który poprawia perystaltykę naszych jelit, potasu i witaminy C, która pomaga opóźniać proces starzenia się skóry i poprawiać jej wygląd, a także świetnie wspiera odporność i wchłanianie żelaza, szczególnie ważnego dla osób na diecie roślinnej. Dzięki zawartości takich związków, jak elagotaniny truskawki mają działanie przeciwzapalne. Oprócz tego są niezwykle wdzięcznym owocem, z którego z łatwością zrobimy desery, koktajle, a także dania wytrawne – sałatki czy makarony.

Już w czerwcu pełnymi garściami czerpie także z zalet pierwszych owoców jagodowych – borówek, jeżyn czy malin. Te polskie superfoods są nie tylko pyszne, ale także pełne prozdrowotnych właściwości. Zawierają wiele antyoksydantów, które pomagają naszemu organizmowi neutralizować zagrażające komórkom i narządom wolne rodniki. Ich regularne spożywanie poprawia także gospodarkę węglowodanową organizmu, korzystnie wpływając na glikemię. Nie zapominajmy też o porzeczkach czy morelach.

Świeże warzywa dla zdrowia

W czerwcu pojawia się też długo wyczekiwany przez miłośników bób. Bób jako roślina strączkowa może stanowić źródło białka. Jednocześnie jest on bogaty w witaminy i minerały. Dostarcza takich niezbędnych składników, jak magnez, potas, cynk czy żelazo, a także kwas foliowy i mnóstwo witaminy B – powinny po niego sięgać osoby cierpiące na anemię oraz te na diecie roślinnej.

Równie cennym warzywem jak bób, jeśli chodzi o korzyści dla zdrowia, a jednocześnie wyróżniającym się niską wartością energetyczną (niedużą liczbą kalorii) jest botwina. Zawiera cenne witaminy A, D, B (B1, B2, B6) i C, a jej pozytywny wpływ na pracę wątroby, redukcję stresu, wspomaganie koncentracji czy procesu trawienia potwierdzają liczne badania. Dzięki zawartości przeciwutleniaczy wspiera układ krążenia i wspomaga zwalczanie szkodliwych dla zdrowia wolnych rodników. Do czerwcowego warzywnego menu warto dorzucić brokuły, cukinię, groszek cukrowy, kalafior, kapustę pak choy czy młodą marchew.

Wybieraj lokalne warzywa i owoce

Nawet wybierając wśród produktów popularnych w danym okresie, warto się upewnić, że te, na które się decydujemy, faktycznie są tymi świeżymi, lokalnymi pysznościami. W sklepach obok nich można bowiem spotkać i szklarniowe czy sprowadzane z daleka pomidory, truskawki czy inne produkty. Patrzmy więc na etykiety i opisy. W restauracji śmiało pytajmy kelnerów o to, które dania są z polskimi warzywami i owocami. Jeśli planujemy korzystać z cateringu dietetycznego (tzw. diety pudełkowej), wybierajmy certyfikowane marki, które działają na rynku od lat i cieszą się dobrymi opiniami wśród klientów. Sprawdzajmy, czy w menu figurują sezonowe produkty, czy firma korzysta z lokalnych partnerów i czy możemy zobaczyć faktyczne zdjęcia posiłków. Dzięki temu w 100 procentach skorzystamy ze smakowych i zdrowotnych walorów sezonu.