Zamknij

Prebiotyki to przyjaciele naszych jelit. Jakie są naturalne źródła prebiotyków?

26.08.2021
Aktualizacja: 13.10.2021 12:04
Naturalne prebiotyki - co to jest?
fot. Shutterstock

Prebiotyki to substancje zawarte w jedzeniu, które są pożywką dla korzystnych bakterii bytujących w jelitach, czyli probiotyków. Pomagają w odbudowie zaburzonej mikroflory jelitowej, korzystnie wpływając na pracę przewodu pokarmowego, ale też m.in. wspomagają leczenie nietolerancji laktozy. Jakie produkty je zawierają?

  1. Co to są prebiotyki? 
  2. Jakie produkty zawierają naturalne prebiotyki?

Przewód pokarmowy człowieka jest zasiedlony przez miliardy drobnoustrojów, które są częścią tzw. mikrobioty, na którą składają się wszystkie drobnoustroje (bakterie, wirusy, grzyby) bytujące w ludzkim organizmie – jest ich od 300 do 1000 gatunków. Pewna część z nich tworzy mikrobiotę przewodu pokarmowego. Jej prawidłowy skład sprawia, że organizm funkcjonuje poprawnie, natomiast zaburzenia w jej składzie mogą niekorzystnie odbić się na zdrowiu, powodując nie tylko problemy jelitowe, ale także alergie czy otyłość. Aby w jelitach była odpowiednia ilość korzystnych bakterii, potrzebne są też prebiotyki, substancje, które wspomagają rozwój dobrych bakterii. 

Co to są prebiotyki? 

Prebiotyki to nietrawione składniki żywności, które stymulują rozwój lub aktywność niektórych szczepów bakterii w jelicie grubym, korzystnie wpływając na stan zdrowia człowieka. Są one pożywką dla korzystnych bakterii kwasu mlekowego bytujących w jelitach człowieka (można je dostarczać do organizmu, jedząc kiszonki). Udowodniono, że prebiotyki zwiększają ilość bakterii Bifidobacterium oraz Lactobacillus w jelitach. Razem z korzystnymi bakteriami prebiotyki mogą nawet niszczyć bakterie chorobotwórcze, takie jak Salmonella.

Najważniejszym zadaniem prebiotyków jest stymulacja wzrostu i namnażania pożytecznych bakterii jelitowych. Mogą też obniżać frakcję cholesterolu LDL we krwi, stymulować układ immunologiczny, zwiększać przyswajalność wapnia, łagodzić objawy wrzodów żołądka. Zapobiegają także nowotworzeniu i wspomagają leczenie nietolerancji laktozy.

Jakie produkty zawierają naturalne prebiotyki?

Prebiotyki naturalnie występują w wielu owocach, warzywach i produktach zbożowych. W sklepach są też dostępne produkty, np. jogurty, do których producenci dodają prebiotyki.

Do prebiotyków zalicza się polisacharydy (to m.in. inulina) oraz oligosacharydy. Prebiotyki naturalnie występują w:

  • czosnku
  • cebuli
  • cykorii
  • topinamburze
  • pszenicy
  • mniszku lekarskim
  • bananach
  • szparagach
  • pomidorach
  • ziemniakach.

Prebiotyki (oligosacharydy) są również obecne w mleku kobiecym. Ten unikalny składnik stymuluje w jelitach noworodka i niemowlęcia rozwój korzystnej mikroflory, a także stymuluje jego system immunologiczny.

Produkty, które są źródłem prebiotyków, warto spożywać, bo aktywizują one bakterie probiotyczne znajdujące się w jelitach. Dzięki temu mikrobiom jelitowy będzie miał więcej dobrych, korzystnych bakterii, a mniej miejsca zostanie w nim na te szkodliwe, chorobotwórcze.

Źródło: Dietetycy.org.pl / K. Mojka, Probiotyki, prebiotyki i synbiotyki, Probl Hig Epidemiol 2014, 95(3): 541-549