Powstał pierwszy Kawowy Kalkulator Energii. Dopasuje idealną dawkę kofeiny

10.10.2019
Aktualizacja: 10.10.2019 21:49
Działanie kawy.
fot. Shutterstock

Kofeina jest środkiem psychoaktywnym, który zmniejsza odczucie zmęczenia fizycznego. Jej najbardziej rozpowszechnionym źródłem jest kawa, herbata i napoje energetyczne (energetyki). Działanie kofeiny jest wielokierunkowe - usuwa zmęczenie, polepsza nastrój i koncentrację. Jeśli jednak przekroczona zostanie zdrowa dawka, wywoła zdenerwowanie i ogólne pogorszenie nastroju. Aby zapobiec negatywnemu wpływowi kawy na organizm ludzi, powstał pierwszy Kawowy Kalkulator Energii. Sprawdza, co dzieje się z organizmem w zależności od liczby przespanych godzin i spożytych kalorii. Dzięki niemu, dowiemy się, kiedy i ile kofeiny powinieneś wypić. 

Ile pić kawy w ciągu dnia?

Kalkulator - oparty na pracy amerykańskich naukowców - opracował zespół lekarzy z krakowskiego startupu Omni Calculator. Pozwala indywidualnie ustalić moment maksymalnego "pobudzenia" i zoptymalizować ilości wypijanej dziennie kawy.

Pytanie, skąd pomysł na tego typu algorytm? Jak przekazali w informacji dla PAP twórcy kalkulatora, ok. 40% amerykańskich żołnierzy śpi tylko pięć godzin na dobę (w warunkach bojowych nawet mniej). Stoi to w sprzeczności z zaleceniami Centrum Kontroli Chorób i Prewencji (Centers of Disease Control and Prevention), według których człowiek do pełnej regeneracji potrzebuje ok. osiem godzin snu dziennie. Amerykańscy naukowcy zdecydowali się więc przeprowadzić badanie, w którym zamierzali ustalić sposób na utrzymanie armii w doskonałej kondycji przez cały dzień. Po 10 latach pracy stworzyli odpowiednie równanie.

Ważna informacja

400 mg kofeiny jest maksymalną bezpieczną dzienną dawką. Taka ilość kofeiny znajduje się w trzech kubkach mocnej parzonej kawy, pięciu filiżankach espresso lub 10 puszkach coli.

Kalkulator energii: gdzie jest dostępny?

Aby obliczyć, jaki będzie nasz poziom energii, należy na stronie internetowej, na której jest kalkulator (www.omnicalculator.com/food/kawa), określić jak długo spaliśmy, wpisać godzinę o której się obudziliśmy, a następnie zdecydować, jakie parametry chcemy określić: czujność, czas reakcji, szybkość reakcji. Należy też wybrać, jaki rodzaj napoju kofeinowego wypiliśmy – oprócz różnych rodzajów kawy w tabeli do wyboru jest też herbata.

Zdaniem badaczy opracowany algorytm pozwala poprawić czujność o 64 proc., jednocześnie zmniejszając spożycie kofeiny o 65 proc. Teraz sam możesz przewidzieć, kiedy i ile kofeiny powinieneś wypić by osiągnąć swój maksymalny poziom uwagi we właściwym czasie – przekonują twórcy kawowego kalkulatora.

Na świecie są dwa takie kalkulatory, a ten jest pierwszym w języku polskim. Jest prosty w użytkowaniu, bezpłatny, nie trzeba się rejestrować.

Źródło: PAP

Przeczytaj: Pijąc kawę możesz się odchudzić? Zobacz co mówią najnowsze badania