Zamknij

Jak poranna kawa wpływa na jelita? Czy może niszczyć mikrobiom jelitowy?

08.03.2022
Aktualizacja: 08.03.2022 15:25
Jak poranna kawa wpływa na jelita?
fot. Shutterstock

Coraz więcej doniesień naukowych potwierdza, że picie kawy ma korzystny wpływ na zdrowie. Wciąż jednak pojawiają się wątpliwości – na przykład związane z poranną filiżanką kawy. Czy picie kawy z samego rana jest zdrowe? I jak wpływa na jelita? Wyjaśniamy.

Wiadomo już, że picie kawy nie tylko korzystnie wpływa na zdrowie: wspiera pracę mózgu, odchudzanie i efekty aktywności fizycznej, ale także zapobiega nowotworom i chorobom wątroby czy serca. Czy napój ten jest jednak dobry dla jelit? A może niszczy korzystny dla organizmu mikrobiom jelitowy? Oto kilka rzeczy, które warto wziąć pod uwagę.

Po co nam mikroflora jelitowa?

Mikroflora jelitowa (zwana też mikrobiomem jelitowym) ma ogromny wpływ na funkcjonowanie organizmu człowieka. W jelicie znajduje się około 100 trylionów bakterii – to ono w dużym stopniu odpowiada za odporność organizmu. W skład mikrobiomu jelitowego wchodzą bakterie, głównie beztlenowe, ale także wirusy, grzyby, bakteriofagi i inne mikroorganizmy. Prawidłowy skład mikroflory jelitowej zapewnia równowagę między poszczególnymi drobnoustrojami i sprawia, że organizm funkcjonuje poprawnie. Natomiast zaburzenia w jej składzie mogą niekorzystnie odbić się na zdrowiu, powodując nie tylko problemy jelitowe, ale także alergie, otyłość, a nawet cukrzycę czy choroby psychiczne, takie jak depresja i zaburzenia lękowe.

Prawidłową florę jelitową wspierają tzw. dobroczynne bakterie, które zawarte są w żywności, przede wszystkim w produktach fermentowanych (m.in. jogurcie, kefirze, a także kiszonej kapuście czy ogórkach). Probiotyki zawarte są też w suplementach diety.

Czy kawa może szkodzić jelitom?

Kawa jest korzystna dla zdrowia jelit, ale… nie zawsze i nie każda. – Czarna kawa jest korzystna dla zdrowia jelit, o ile nie przesadzimy z jej ilością – wyjaśnia prof. Zhaoping Li, specjalista w dziedzinie żywienia, szef Wydziału Żywienia Klinicznego na Uniwersytecie Kalifornijskim w Los Angeles.

W jednym z niewielkich badań opublikowanych w „American Journal of Gastroenterology” przeanalizowano próbki mikrobiomu jelitowego pobrane podczas rutynowych kolonoskopii i stwierdzono, że osoby, które piły dwie lub więcej filiżanek kawy dziennie przez rok, miały lepszy skład mikrobiomu jelitowego niż osoby, które piły mniej kawy lub nie piły jej wcale.
– Naukowcy przypuszczają, że kwasy chlorogenowe zawarte w kawie zwiększają różnorodność mikrobiomu jelitowego – mówi dr Singh. – Uważa się, że może to być jeden z mechanizmów, dzięki któremu kawa może pozytywnie wpływać na metabolizm i być korzystna dla zdrowia.

Jest jedno ważne zastrzeżenie: regularne picie kawy o dużej zawartości dodanego cukru i tłuszczu (np. w postaci tłustej śmietanki) nie jest korzystne dla jelit. Dla ich zdrowia lepiej więc wybierać kawę o niskiej zawartości cukru lub zupełnie bez niego, a także bez tłustych dodatków.

Jak dbać o zdrowie jelit?

– Czynniki związane ze stylem życia, takie jak zdrowa dieta, redukcja stresu, odpowiednia higiena snu czy aktywność fizyczna mogą wpływać na skład mikrobiomu jelitowego i na zdrowie – mówi portalowi Mind Body Green dr Marvin Singh, gastroenterolog. Dodaje też, że zaniedbanie którejkolwiek z tych rzeczy może zakłócić działanie dobroczynnych bakterii w jelitach.

Specjaliści zalecają więc stosowanie „zróżnicowanej i zdrowej diety”, która jest oparta na produktach roślinnych i zawiera dużo błonnika – przetworzona żywność z dużą ilością dodanego cukru i tłuszczu może być przyczyną problemów z jelitami, dlatego należy ograniczyć jej ilość w diecie do minimum. Zalecane są też regularne ćwiczenia fizyczne i zmniejszenie poziomu stresu.

Uwaga!

Powyższa porada nie może zastąpić wizyty u specjalisty. Pamiętaj, że w przypadku jakichkolwiek problemów ze zdrowiem należy skonsultować się z lekarzem.

Źródło: Mind Body Green