Zamknij

Pijesz kawę po południu? Możesz się niemile zdziwić

30.03.2022
Aktualizacja: 30.03.2022 16:10
Skutki uboczne picia popołudniowej kawy
fot. Shutterstock

Kawa to napój, od którego zwykle rozpoczyna się dzień – większość z nas nie wyobraża sobie poranka bez filiżanki pobudzającej kawy. Niektórzy jednak piją ją przez cały dzień, także po południu i wieczorem. Może to mieć jednak pewne skutki uboczne.

Picie kawy jest korzystne dla zdrowia – to, że kawa szkodzi, jest mitem. Badania naukowe dowodzą, że kawa zmniejsza ryzyko chorób serca, a także cukrzycy typu 2. Z analiz naukowych wynika też jej pozytywny wpływ na ryzyko nowotworów i chorób neurodegeneracyjnych – osoby regularnie pijące kawę rzadziej chorują na nowotwory wątroby, jelita grubego, chorobę Alzheimera i Parkinsona. Jest jednak jeden warunek: należy pić umiarkowane ilości kawy – maksymalnie do 5 filiżanek dziennie (tak zaleca EFSA).

Zawarta w kawie kofeina, która ma działanie pobudzające, może mieć jednak odmienny wpływ na każdego – na jednych działa silnie, na innych – słabiej. Ta pierwsza grupa raczej nie powinna pić kawy po południu, a zwłaszcza wieczorem. Oto, co może się zdarzyć, jeśli jesteś wrażliwy na działanie kofeiny i będziesz pić kawę po południu.

Kawa może utrudniać zasypianie

Rezygnacja z popołudniowej kawy może ułatwiać zasypianie. Jak wykazali naukowcy, podanie uczestnikom dawki kofeiny odpowiadającej dwóm kawom espresso na pięć godzin przed snem, spowodowało, że zasypiania zajęło im więcej czasu niż zwykle. Badanie to ukazało się w 2014 r. w czasopiśmie „Journal of Biological Rhythms”.

Po popołudniowej kawie możesz spać niespokojnie

Pijąc kawę przed snem, musisz liczyć się nie tylko dłuższym czasem zasypiania i przewracaniem się z boku na bok. Według badań, które opublikował „Journal of Biological Rhythms” osoby, które spożywały kofeinę na pięć godzin przed snem, budziły się częściej, miały dłuższe okresy niespokojnego snu w fazie 1 i krótsze okresy snu wolnofalowego, czyli tzw. snu głębokiego.

Wieczorna kawa może zaburzać rytm okołodobowy

Niekorzystnym efektem wieczornej kawy mogą nie być tylko trudności z zasypianiem czy niespokojny sen, ale również… trudności z wstawaniem z łóżka o zwykłej porze. W 2015 r. ukazało się badanie (opublikowane w „Science Translational Medicine”), które wykazało, że kofeina (dwie filiżanki espresso) spożyta trzy godziny przed snem opóźnia rytm okołodobowy o około 40 minut, co może utrudniać budzenie się o zwykłej porze. Jednak by to potwierdzić, konieczne są dalsze badania u ludzi.

Kawa może nasilić nocne poty

Spożywanie napojów z kofeiną po południu może nasilać nocne poty u kobiet w okresie menopauzy. Dowiodły tego badania z 2015 roku opublikowane w piśmie „Menopause”. – Ograniczenie spożycia kofeiny może być korzystne dla kobiet po menopauzie, które mają uciążliwe uderzenia gorąca i nocne poty – wyjaśniła dr Stephanie Faubion, główna autorka badania.

Popołudniowa kawa powoduje nocne pobudki na siusiu

Kofeina jest substancją moczopędną, więc może zwiększać potrzebę oddawania moczu, niezależnie od tego, kiedy ją spożywasz. Jeśli jednak pijesz kawę po południu lub wieczorem, jest bardzo prawdopodobne, że spowoduje konieczność nocnej wyprawy do toalety na siusiu.

Co gorsza, badanie opublikowane w „International Urogynecology Journal” wykazało, że kobiety, które piły duże ilości napojów z kofeiną, były bardziej narażone na nietrzymanie moczu niż te, które spożywały kofeinę w umiarkowanych ilościach lub wcale.

Uwaga!

Powyższa porada nie może zastąpić wizyty u specjalisty. Pamiętaj, że w przypadku jakichkolwiek problemów ze zdrowiem należy skonsultować się z lekarzem.

Źródło: Eat This, Not That / Science.org