Zamknij

Owoce na noc - dlaczego nie powinno się jeść ich wieczorem?

23.06.2021 13:14
Owoce na noc - dlaczego nie powinno się jeść ich wieczorem?
fot. SHUTTERSTOCK

To, że owoce są podstawą każdej zdrowej diety wiadomo już od dawna. Nie wszyscy jednak zdają sobie sprawę z tego, że produktów tych nie powinno się spożywać wieczorem, przed pójściem spać. Sprawdź, dlaczego owoce na noc nie są najlepszym pomysłem.

Owoców powinniśmy jeść dużo i często - dobrze, żeby każdego dnia znalazły się w naszym jadłospisie. Są świetnym dodatkiem do płatków owsianych, po które wiele osób sięga na śniadanie, mogą stanowić pożywną przekąskę przed obiadem, a podane w formie sałatki doskonale sprawdzą się jako danie główne, przede wszystkim w upalne dni. Niektórzy owoce spożywają także wieczorem, niedługo przed pójściem spać. To jednak błąd, którego lepiej unikać.

Owoce na noc. Dlaczego nie powinniśmy jeść ich wieczorem?

Owoce są cennym źródłem wartości odżywczych. Zawierają enzymy, sole mineralne, błonnik. Ponadto obfitują w witaminy A, E i C oraz w flawnoidy. W tego typu produktach występują również naturalne cukry proste. Mowa tu o glukozie, fruktozie i sacharozie. I właśnie tym składnikom przyjrzymy się bliżej w kontekście tematu spożywania owoców na noc.

Wieczorem zarówno aktywność fizyczna, jak i umysłowa jest mniejsza, a co za tym idzie - duża ilość cukrów prostych, która może zostać dostarczona z większą ilością owoców, jest zużywana wolniej. Oznacza to, że cukry zawarte w owocach mogą fermentować w jelitach i wskutek tego powodować uporczywe wzdęcia i gazy. Ponadto mogą się odkładać w postaci tkanki tłuszczowej.

Dlatego najlepiej jeść tego typu produkty do wczesnych godzin popołudniowych. Dzięki temu cukier w nich zawarty będzie mógł być odpowiednio spożytkowany i nie odłoży się w postaci tłuszczu. 

Jeśli już koniecznie chcemy zjeść wieczorem owoc, to lepiej sięgnąć po taki, który nie zawiera dużo fruktozy. W tym wypadku sprawdzą się na przykład maliny, kiwi czy truskawki - oczywiście w niewielkich ilościach! 

Prędzej na zjedzenie owocu wieczorem mogą sobie pozwolić osoby aktywne fizycznie bez chorób. Z kolei spożywanie tych produktów na noc jest przeciwwskazane u osób z cukrzycą oraz cierpiących na niektóre choroby przewodu pokarmowego (m.in. wrzodziejące zapalenie jelita grubego i choroba refluksowa).

Przypomnijmy, że ostatni posiłek powinno się spożywać od 2 do 3 godzin przed snem.

Uwaga!

Powyższa porada nie może zastąpić wizyty u specjalisty. Pamiętaj, że w przypadku jakichkolwiek problemów ze zdrowiem należy skonsultować się z lekarzem.

RadioZET.pl/dietetycy.org.pl/ncez.pzh.gov.pl(mgr inż. Iwona Sajór)