Myślisz, że prawidłowo nawadniasz organizm? Sprawdź!

27.07.2015 11:50
Myślisz, że prawidłowo nawadniasz organizm? Sprawdź!
fot. Odwodnienie organizmu- obawy, zapobieganie. Sprawdzone sposoby na kaca

Odwodnienie organizmu jest bardzo niebezpieczne. Jeśli taki stan potrwa zbyt długo, tracimy siły i osłabia się nasza odporność. Sytuacjami o podwyższonym ryzyku są zwłaszcza intensywne treningi, nadużycie alkoholu i upały. Zobacz, jak prawidłowo nawodnić organizm. 

Bez wody człowiek może przeżyć od 4 do maksymalnie 7 dni. Bardzo niezdrowy dla naszego – składającego się w 60 proc. z wody – organizmu  jest przeciągający się, delikatny niedobór wody, elektrolitów i minerałów. Już utrata 1-2 proc. płynów niekorzystnie wpływa na nasze zdrowie i samopoczucie. Limit ustalony przez WHO to minimum 3 litry wody dziennie. Dlatego tak istotne jest prawidłowe uzupełnianie płynów, wzbogaconych o minerały i elektrolity. Kiedy może dojść do odwodnienia?

Jak nawodnić organizm podczas treningu?

Zwiększone zapotrzebowanie na wodę, minerały i elektrolity nasz organizm ma głównie podczas treningów. Uzupełnianie tych substancji jest kluczowe, jeśli chcemy, żeby trening był bezpieczny. Przyjmowanie zbyt małej ilości odpowiednich płynów może mieć poważne konsekwencje dla naszego zdrowia. Dlaczego?

Organizm broni się przed odwodnieniem, między innymi ograniczając objętość moczu. To z kolei może prowadzić do zatrzymywania w organizmie toksycznych substancji. Jeśli taki niewłaściwy trening się powtarza, możemy doprowadzić nawet do kamicy nerkowej. Po co się truć skoro trening ma nas oczyścić?

Podczas treningu należy pić wodę małymi łyczkami po kilkanaście razy. Unikajmy wypijania duszkiem całej butelki dopiero po skończeniu ćwiczeń. Oprócz uzupełniana wody należy też dbać o dostarczenie organizmowi niezbędnych minerałów i elektrolitów. Można stosować w tym celu preparaty w tabletkach, jednak wiele osób woli połączyć dwa w jednym: uzupełniać zarówno płyny, jak i składniki odżywcze co skutecznie nawodni nasze ciało. 

Takim rozpuszczalnym preparatem jest na przykład Zdrovit Litorsal, który wykorzystuje odkrycie wspólnego transportu cząsteczki glukozy i jonu sodu przez błonę komórkową nabłonka jelitowego. 

Ile trzeba pić w czasie upałów?

Kiedy temperatura otoczenia przekracza 25 stopni Celsjusza, zaczynamy się intensywnie pocić. Podczas upałów potrzebujemy dziennie nawet do 4 litrów wody!

Ważne jest nie tylko ile, ale także co pijemy. Dobrym wyborem w ciepłe dni jest po prostu woda mineralna, sok pomidorowy lub schłodzona zielona herbata. Zrezygnujmy natomiast z kawy. Jeśli bardzo nam jej brakuje, można zastąpić ją kawą zbożową. Alkohol jest w gorące dni zupełnie niewskazany. 

Jeśli przebywamy na słońcu przez kilka godzin, warto uzupełnić zarówno płyny, jak i elektrolity oraz minerały. W tym celu schłodzoną wodę uzupełniamy suplementem, który zawiera sód i potas. Dlaczego? Właśnie te sole mineralne wraz z potem usuwane są  z organizmu. Ich niedobór prowadzi do zaburzenia homeostazy, czyli zdrowej równowagi organizmu. 

Dobrze, jeśli  suplement jest też wzbogacony o witaminę C. 

Co pić, żeby wyleczyć kaca?

Alkohol niekorzystnie wpływa na gospodarkę wodną organizmu, zaburzając wydzielanie wazopresyny, czyli hormonu antydiuretycznego. Odpowiada on za to, że się nie odwadniamy. Większość dolegliwości, na które skarżymy się dzień po nadużyciu alkoholu jest spowodowana właśnie odwodnieniem. 

Przyznaj się: ile razy kupiłeś drogi lek na kaca w aptece, mając nadzieję na cud? Tak naprawdę składnikiem takiego napoju, który najbardziej nam pomaga jest... woda! Nie ma błyskawicznego remedium na „zespół dnia drugiego”, ale objawy takie jak ból głowy, mdłości i osłabienie ustąpią, jeśli uzupełnimy wodę i elektrolity. 

Dlatego najlepiej zastosować rozpuszczalny preparat zawierający dużą dawkę elektrolitów. Takim produktem jest na przykład Litorsal, który zawiera zarówno potas i sód, jak i glukozę oraz witaminę C. Wszystko to pomoże zatrutemu organizmowi w pozbywaniu się szkodliwych metabolitów alkoholu. Pamiętaj, że skuteczne nawodnienie organizmu jest kluczowe do właściwego funkcjonowania każdego dnia.