Kiedy najlepiej sięgnąć po kubek kawy, aby się rozbudzić?

Aleksandra Supryn
10.02.2016 12:35
Kiedy najlepiej sięgnąć po kubek kawy, aby się rozbudzić?
fot. O której godzinie najlepiej pić kawę, żeby skutecznie się rozbudzić?

Czy Twoją jedyną myślą po przebudzeniu się jest chęć przygotowania sobie kubka kawy? Wydaje Ci się, że nie jesteś w stanie rozpocząć bez niego dnia? Okazuje się, że się mylisz. Możesz, a nawet powinieneś zacząć swój dzień bez kawy.

Badania naukowe pokazały, że picie kawy zaraz po przebudzeniu to nie najlepszy pomysł. Naukowcy dokładnie zbadali sprawę i ustalili, kiedy najlepiej sięgnąć po kubek z kawą.

Zegar biologiczny czuwa

Nasz organizm to bardzo fascynujący mechanizm. Każdy z nas ma zegar biologiczny, który trzyma nad wszystkim pieczę i kontroluje wiele procesów zachodzących w ciele. Również to, o jakich porach dnia czujemy się senni lub rozbudzeni.

Związane jest to z produkcją kortyzolu – nazywanego też hormonem stresu. To dlatego, że jego poziom podnosi się, gdy czujemy się zagrożeni lub musimy poradzić sobie z bardzo trudną sytuacją.

Co to ma wspólnego ze snem? Kortyzol odpowiada również za pobudzanie organizmu i gotowość do działania. Co więcej, naukowcy zauważyli, że jego ilość znacznie podnosi się między 8 a 9 rano, czyli w godzinach, o których większość z nas zaczyna dzień.

Płynie z tego prosty wniosek, że w naszym ciele znajduje się specjalny mechanizm, który pomaga nam się rozbudzić.

O której godzinie najlepiej wypić kawę?

Wydawałoby się, że gdybyś wspomógł naturalny mechanizm kubkiem kawy, energii byłoby więcej. Otóż nie. Co więcej, działanie jest odwrotne.

Wspomniane wcześniej badanie udowodniło, że picie kawy, gdy poziom hormonu stresu jest wysoki, osłabia działanie kofeiny. Z czasem Twój organizm uodparnia się na nią, więc potrzebujesz coraz większej ilości kawy, aby poczuć jej działanie.

Biorąc to wszystko pod uwagę, najlepiej wypić pierwszą kawę dopiero po 9:00.

Poziom kortyzolu skacze w górę między 8:00-9:00, 12:00-13:00 oraz 17:30-18:30.

Kolejne „okno”, w którym warto sięgnąć po kolejną kawę, to godziny między 13:00 a 17:30. Poziom kortyzolu jest wtedy znacznie niższy.

A co, jeśli wstajesz znacznie później niż o 9 lub znacznie wcześniej? Wtedy również poczekaj chwilę, zanim wypijesz kawę. Poziom kortyzolu po obudzeniu wzrasta o 50 proc., warto więc pozwolić działać naturze i poczekać godzinę, zanim uraczysz się kubkiem z kofeinowym napojem.

___

ZdrowoBardzo / AsapSCIENCE / AS