Zamknij

Talerz zdrowia zamiast Piramidy żywienia. Nowe zalecenia w Polsce

17.02.2021
Aktualizacja: 17.02.2021 14:48
Nowe zalecenia żywieniowe
fot. Shutterstock

Nowe zalecenia żywieniowe w Polsce obowiązują od 2021 roku. Idealne proporcje znaleźć można na "Talerzu zdrowia" - skomponowanym przez Narodowe Centrum Edukacji Żywieniowej. Sprawdź, co się zmieniło.

Piramidę żywienia, opracowaną w Instytucie Żywności i Żywienia w 2016 roku, zastąpił Talerz zdrowia, skomponowany przez Narodowe Centrum Edukacji Żywieniowej w 2020 roku. Produkty są te same, ale proporcje nieco inne. Dowiedz się więcej.

Nowa piramida żywienia 2021

Dotychczas było mniej więcej tak. Najwięcej warzyw i owoców dziennie (w proporcji 3:1). Potem pełnoziarniste pieczywo, makarony, kasze. Następnie produkty mleczne: mleko, kefiry, jogurty, sery. Dalej: ryby, mięso, jaja, warzywa strączkowe. Na końcu: oleje i orzechy.

Na "Talerzu zdrowia" NCEŻ połowę zalecanych produktów wciąż stanowią warzywa i owoce. Jedną czwartą: pełnoziarniste pieczywo, kasze, makarony. Jedną czwartą: ryby, mięso, warzywa strączkowe, jaja, produkty mleczne, orzechy.

W widoczny sposób zdetronizowano zatem produkty mleczne.

talerz_zdrowia
fot. NCEŻ IŻŻ

Zdrowe zamienniki

Autorzy zaleceń duży nacisk położyli na zdrowe zamienniki popularnych produktów. I tak oto:

  1. Przetworzone produkty zbożowe (jasne pieczywo, słodkie płatki) dobrze zamienić na produkty pełnoziarniste (pieczywo razowe, graham, naturalne płatki owsiane).
  2. Mięso czerwone - na drób i ryby.
  3. Produkty mleczne pełnotłuste - na odtłuszczone i sfermentowane (kefir, jogurt).
  4. Potrawy smażone i grillowane - na gotowane, pieczone, duszone.
  5. Słodkie napoje - na wodę.

Szczegółowe wytyczne znaleźć można na stronie Narodowego Centrum Edukacji Żywieniowej.

Źródło: ncez.pl