Zamknij

Czy można jeść kolację po godzinie 18? Kiedy jest najlepsza pora?

01.10.2021
Aktualizacja: 01.10.2021 14:58
Czy można jeść kolacje po 18?
fot. Shutterstock

Po godzinie 18 nie należy już jeść – to prawda czy mit? Czy rzeczywiście tego, co jemy późnym wieczorem, organizm nie jest już w stanie strawić aż do następnego dnia? Kiedy najlepiej jeść kolację, wyjaśnia dietetyczka z Narodowego Centrum Edukacji Żywieniowej.

  1. Ile posiłków dziennie powinno się jeść?
  2. Dlaczego z kolacji nie należy rezygnować?
  3. Czy można jeść po godzinie 18?
  4. Co zjeść na kolację?

Niejedzenie po godzinie 18 często traktowane jest jako złota zasada zdrowej diety. Tylko czy ktoś w ogóle jej przestrzega? Może tylko pacjenci w szpitalach, którzy kolację dostają już nawet około godziny 17. I kuracjusze w sanatoriach. Chociaż i oni pewnie wieczorem podjadają… Dietetyczka, mgr Diana Wolańska-Buzalska z Narodowego Centrum Edukacji Żywieniowej, wyjaśnia, czy jest jakaś ustalona pora, kiedy należy zjeść kolację, i czy po 18 nasz organizm rzeczywiście przestaje trawić.

Ile posiłków dziennie powinno się jeść?

Specjaliści od żywienia zalecają, by w ciągu dnia spożywać 4-5 posiłków. Powinny to być 3 posiłki główne (śniadanie, obiad, kolacja) i 2 uzupełniające w formie przekąsek (tradycyjnie nazywane drugim śniadaniem i podwieczorkiem). Należy też jeść regularnie, czyli zachowując 3-4-godzinne przerwy między posiłkami, co jest niezwykle istotne. Wskazują też, że ważne jest, kiedy zjemy posiłek, ale… nie chodzi o konkretną godzinę. Śniadanie należy zjeść w ciągu godziny od wstania z łóżka. Ważny jest też termin zjedzenia ostatniego posiłku w ciągu dnia, czyli kolacji.

Dlaczego z kolacji nie należy rezygnować?

Kolacja to jeden z trzech głównych posiłków w ciągu dnia – poza śniadaniem i obiadem – i nie należy z niej rezygnować.

– Właściwa częstotliwość spożywania posiłków stanowi ważny element zdrowego odżywiania – uważa mgr Wolańska-Buzalska. – Spożywanie kolacji ma również istotny wpływ na utrzymanie prawidłowej masy ciała, powodzenie procesu odchudzania czy też dietoterapię niektórych jednostek chorobowych – wyjaśnia dietetyczka.

Zachowanie odpowiedniej przerwy między kolacją a nocnym odpoczynkiem, czyli pójściem spać, jest warunkiem sprawnego przebiegu trawienia, a energię uzyskaną z kolacji można jeszcze zużyć, zanim położymy się spać. – Odpowiednio skomponowany posiłek, w tym jego pora ma również wpływ na gospodarkę węglowodanową, poziom cukru podczas snu, co ma szczególne znaczenie dla osób chorujących np. na cukrzycę – tłumaczy specjalistka.

Czy można jeść kolację po godzinie 18?

Tak, jak najbardziej, można jeść po godzinie 18. Kolację, która jest jednym z głównych posiłków, najlepiej zjeść 2-3 godziny przed snem. – Pora przyjmowania tego posiłku powinna być dostosowana do codziennego rytmu życia, a tym samym powinna być uzależniona od pory rozpoczęcia śniadania i spożywania kolejnych posiłków oddzielonych 3-4-godzinnymi przerwami – wyjaśnia mgr Wolańska-Buzalska.

Co zjeść na kolację?

Zgodnie z zaleceniami specjalistów, kolacja powinna dostarczać około 25 proc. dziennego zapotrzebowania na kalorie. Nie powinien to być ciężki posiłek, żeby nie utrudniał zasypiania. Na kolację warto jeść produkty zbożowe, najlepiej pełnoziarnist e, a także te będące źródłem białka i tłuszczów pochodzenia roślinnego. Nie należy też zapominać o odpowiedniej ilości warzyw.

Uwaga!

Powyższa porada nie może zastąpić wizyty u specjalisty. Pamiętaj, że w przypadku jakichkolwiek problemów ze zdrowiem należy skonsultować się z lekarzem.

Źródło: Ncez.pzh.gov.pl