Zamknij

Nie pij kawy przed zakupami. Jest jeden ważny powód

31.07.2022
Aktualizacja: 31.07.2022 21:30

Kawa, podobnie jak zapach chleba czy czekoladowych ciasteczek, pobudza i sprzyja wydawaniu pieniędzy. Jeśli więc nie chcesz, by ten napój wpłynął na twoje decyzje zakupowe, wypij go dopiero po zakupach.

Kawa przed zakupami
fot. Shutterstock

Wybierasz się na zakupy? Lepiej nie pij kawy lub innych napojów zawierających kofeinę, w innym przypadku kupisz więcej, niż potrzebujesz… Tak przynajmniej wynika z badań przeprowadzonych przez naukowców z Uniwersytetu Południowej Florydy, Europejskiego Uniwersytetu Viadrina, Uniwersytet Stanu Luizjana, SKEMA Business School i Neoma Business School.

O tym, że zapachy mogą wpływać na naszą podświadomość i wpływać na decyzje zakupowe wiadomo od dawna. Zapach chleba, kawy, cynamonu, szarlotki, grzanego wina, czy czekoladowych ciasteczek wywołują uczucie głodu, a… głodny klient kupuje więcej produktów, zamawia więcej dań.

W ramach wspomnianego badania zespół badawczy zbudował stację espresso w pobliżu wejścia do dwóch różnych sklepów detalicznych w dwóch dużych miastach we Francji i poza domem towarowym w Hiszpanii. Przy wejściu połowa z 300 kupujących otrzymała bezpłatną filiżankę kawy z kofeiną, a druga połowa otrzymała kawę bezkofeinową lub wodę.

– Odkryliśmy, że grupa „kofeinowa” wydała znacznie więcej pieniędzy i kupiła większą liczbę produktów niż ci, którzy pili kawę bezkofeinową lub wodę – tłumaczą naukowcy i dodają, że kofeina wpłynęła również na rodzaj kupowanych artykułów. Kupujący pod jej wpływem wybierali przedmioty „hedonistyczne”, czyli te sprawiające przyjemność, takie jak świece zapachowe, perfumy, artykuły dekoracyjne, a o wiele rzadziej produkty, takie jak zeszyty, przybory kuchenne, czy kosze do przechowywania.

Badacze odkryli, że spożycie kofeiny zwiększa pobudzenie, które jest doświadczane jako stan aktywacji i czujności (może się on wahać się od skrajnej senności do skrajnego podniecenia). Przy czym takie pobudzenie energetyczne poprawia postrzeganie cech produktu i zwiększa intencje zakupowe

– Zrozumienie, w jaki sposób i dlaczego spożycie kofeiny wpływa na wydatki, jest ważne, ponieważ kofeina jest jednym z najsilniejszych stymulantów, który jest zarówno legalny, jak i powszechnie dostępny – uważają autorzy badania i dodaję, że kofeina jest nie tylko w kawie, ale również w napojach energetycznych, herbacie, czekoladzie etc.

Źródło: Journal of Marketing/ ama.org