Nadwaga i otyłość zwiększają ryzyko zachorowania na raka

Materiały partnerskie
27.08.2018 09:40
Nadwaga i otyłość zwiększają ryzyko zachorowania na raka
fot. Shutterstock

Nadwaga i otyłość to naukowo udokumentowane przyczyny  podwyższonego ryzyka wystąpienia wielu chorób, takich jak cukrzyca czy choroby układu krążenia. Nie każdy jednak wie, że dodatkowe kilogramy zwiększają również ryzyko zachorowania na choroby nowotworowe. Nadwaga i otyłość to drugi, zaraz po paleniu tytoniu, najważniejszy czynnik zwiększający ryzyko raka. 

Prowadzone badania potwierdzają związek nadwagi i otyłości z rozwojem  nowotworów takich jak gruczolakorak przełyku, rak wpustu żołądka, wątroby i nerek.  Dodatkowe kilogramy zwiększają również ryzyko rozwoju raka jelita grubego i odbytnicy, a u kobiet ryzyko rozwoju raka trzonu macicy i raka piersi.

Dlaczego osoby z nadwagą i otyłością są bardziej narażone na występowanie nowotworów? Naukowcy zidentyfikowali kilka mechanizmów, które mogą się do tego przyczyniać.

Proces powstawania nowotworu u osób z nieprawidłową masą ciała związany jest m.in. z:

  • Przewlekłym stanem zapalnym w organizmie.
  • Zwiększoną produkcją estrogenu, którego wysoki poziom związany jest z rozwojem nowotworów hormonozależnych, takich jak rak trzonu macicy, rak piersi.
  • Zwiększonym poziomem insuliny we krwi i insulinopodobnego czynnika wzrostu (IGF), co zwiększa ryzyko rozwoju raka wątroby i chłoniaków nieziarniczych (u mężczyzn) oraz raka okrężnicy i pęcherza moczowego (u kobiet).
  • Zaburzoną odpowiedzią immunologiczną organizmu.

Jak można zapobiegać nadwadze i otyłości?

Aby uniknąć nadwagi i otyłości, lub powrócić do prawidłowej masy ciała należy przestrzegać kilku prostych zasad. Najważniejsze z nich to utrzymywanie prawidłowej masy ciała, zachowanie zbilansowanej diety, odpowiednia aktywność fizyczna, unikanie palenia tytoniu, zachowanie abstynencji lub unikanie spożywania alkoholu, ochrona przed działaniem substancji rakotwórczych, unikanie nadmiernej ekspozycji na słońce, karmienie piersią (w przypadku kobiet), stosowanie szczepień ochronnych u dzieci (przeciwko wirusowi brodawczaka ludzkiego i wirusowemu zapaleniu wątroby typu B) - według zaleceń Europejskiego kodeksu walki z rakiem.

Podstawowe zasady profilaktyki nadwagi i otyłości:

  1. Staraj się jeść regularnie, najlepiej pięć posiłków dziennie, zaczynając od śniadania.
  2. Postaraj się, by codzienne posiłki były różnorodne. Stosuj zdrową dietę bogatą w owoce i warzywa, a ubogą w produkty przetworzone.
  3. Wybieraj produkty spożywcze o niskiej gęstości energetycznej, czyli te, które zawierają niewiele kalorii w jednostce masy (np. warzywa i owoce, które zawierają dużo wody i błonnika pokarmowego).
  4. Zwracaj uwagę na wielkość porcji. Jedz wtedy, gdy odczuwasz głód i kończ posiłek, zanim pojawi się uczucie sytości.
  5. Włącz do diety produkty mleczne – nawet 2-3 porcje produktów mlecznych np. mleka, sera białego, jogurtów, kefirów dziennie.
  6. Spożywaj mięso w umiarkowanych ilościach. Zawsze wybieraj mięso chude.
  7. W dni bezmięsne planuj posiłki rybne z dodatkiem warzyw strączkowych.
  8. Zrezygnuj lub maksymalnie ogranicz spożycie cukru – słodyczy, napojów słodzonych, gazowanych.
  9. Pamiętaj o piciu odpowiedniej ilości wody, bo to usprawnia trawienie. Dorosły człowiek powinien wypijać średnio 1,5 litra wody dziennie.
  10. Pamiętaj o aktywności fizycznej, która korzystanie wpływa na stan zdrowia, zarówno fizycznego, jak i psychicznego. Dobieraj ćwiczenia i aktywności do swoich możliwości – w tym celu warto zasięgnąć porady lekarza.
  11. Ogranicz czas spędzany na siedząco, na przykład oglądanie telewizji.
  12. Zacznij od dziś regularnie się ważyć.

Materiał partnerski

Zobacz także

Źródło: zwrotnikraka.pl, onkologia.org.pl

________

zdrowie.radiozet.pl/nk