Zamknij

Nadmiar kurkumy w diecie może mieć skutki uboczne. Jak to możliwe?

03.11.2021
Aktualizacja: 03.11.2021 16:12
Skutki uboczne nadmiaru kurkumy w diecie
fot. Shutterstock

Kurkuma, przyprawa, która stała się ostatnio niezwykle popularna, ma także swoje ciemne strony. Choć uważana za korzystną dla zdrowia, bo w odpowiednich ilościach taka właśnie jest, jej nadmiar w diecie wcale się mu nie przysłuży. Czy wiesz, jakie mogą być negatywne skutki nadmiaru kurkumy w diecie?

Kurkuma to indyjska przyprawa, która ma mnóstwo właściwości korzystnych dla zdrowia i od wieków jest wykorzystywana w leczeniu różnych dolegliwości. Ze względu na działanie przeciwzapalne i przeciwbakteryjne stosowanie jej stało się modne, zwłaszcza teraz, podczas epidemii COVID-19 – wiele osób używa jej, aby zmniejszyć ryzyko infekcji i wzmocnić odporność. Szoty i napoje z kurkumy, kawa z kurkumą czy złote mleko, a nawet pikle z korzeni kurkumy – wszystkie te dania zyskały ostatnio dużą popularność. Tylko czy spożywanie ich wszystkich naraz jest zdrowe? Nawet wartościowa żywność w nadmiarze może mieć niekorzystne działanie.

Nadmiar kurkumy może zaburzać wchłanianie żelaza

Choć kurkuma ma działanie przeciwzapalne i wzmacniające odporność, to zbyt duża jej ilość może zmniejszyć wchłanianie żelaza w organizmie i prowadzić do jego niedoborów. Tymczasem żelazo to pierwiastek, którego organizm potrzebuje do produkcji hemoglobiny, składnika czerwonych krwinek odpowiedzialnego za transport tlenu we krwi.

Okazuje się, że kurkuma może zmniejszyć wchłanianie żelaza o 20 proc., a w szczególnych przypadkach nawet o 90 proc. – wszystko zależy od tego, ile się jej spożywa. Dzieje się tak ze względu na właściwości kurkumy, które powodują, że wiąże ona całe przyswajalne żelazo, powodując jego niedobory w organizmie. Kurkumina, aktywny składnik kurkumy, wiąże żelazo hemowe, tworząc kompleks żelazowo-kurkuminowy. Związek ten może również hamować syntezę hepcydyny, hormonu odpowiedzialnego za równowagę żelaza w organizmie. Wszystkie te czynniki razem prowadzą do niedoborów żelaza w organizmie i anemii z jego niedoboru.

Ile kurkumy można zjeść bezpiecznie?

Kurkuma wspiera zdrowie, ale trzeba ją spożywać z umiarem. Bez problemu można ją jeść jako dodatek do potraw. Kłopot powstaje, gdy jesz dania z kurkumą, pijesz napoje z kurkumą i jednocześnie dodatkowo przyjmujesz suplementy z kurkuminą – nie zawsze więcej oznacza lepiej.

  • Jeśli dodasz do jedzenia od ¼ do ½ łyżeczki kurkumy w proszku dziennie (1-2 g na dobę), to powinna to być ilość bezpieczna.
  • Jeśli przyjmujesz suplementy z kurkuminą, stosuj się ściśle do zaleceń lekarza lub informacji na opakowaniu.

Jakie inne skutki uboczne może powodować nadmiar kurkumy w diecie?

Oprócz niedoborów żelaza zbyt duża ilość kurkumy w diecie może również prowadzić do problemów trawiennych, bólów głowy i wysypki. Wyjątkowo duże spożycie kurkumy może mieć również zły wpływ na zdrowie wątroby i żołądka.

Uwaga!

Powyższa porada nie może zastąpić wizyty u specjalisty. Pamiętaj, że w przypadku jakichkolwiek problemów ze zdrowiem należy skonsultować się z lekarzem.

Źródło: Timesofindia.com / Medexpress.pl