Zamknij

Czy jedzenie śniadań zwiększa metabolizm i pomaga schudnąć?

15.10.2021
Aktualizacja: 16.10.2021 09:17
Czy śniadanie podkręca metabolizm?
fot. Shutterstock

Większość osób uważa, że śniadanie to najważniejszy posiłek dnia – taka jest też opinia specjalistów od żywienia. I choć niektórzy sądzą, że nie jest ono aż tak ważne, to z pewnością po nocnej przerwie organizm potrzebuje paliwa, by rano z energią rozpocząć dzień. Czy jednak jedzenie śniadań zwiększa metabolizm i pomaga schudnąć?

  1. Co to jest metabolizm?
  2. Czy śniadanie przyspiesza metabolizm?
  3. Czy jedzenie śniadań pomaga w utracie wagi?
  4. Jak można trwale zwiększyć metabolizm?

Metabolizm to skomplikowana sprawa i narosło wokół niego sporo mitów. Tymczasem prawda jest taka, że nie ma jednego szybkiego sposobu, który mógłby znacząco wpłynąć na przemianę materii – natychmiast i cudownie nie zadziała ani woda pita na pusty żołądek, ani jedzenie pikantnych przypraw, ani szoty z imbiru czy kawa. To byłoby piękne i nieskomplikowane, ale się nie sprawdza. A czy jedzenia śniadań jest kluczem do szybszej przemiany materii? Na stronach Popsugar.co.uk istotę metabolizmu tłumaczył dietetyk dr Avigdor Arad.

Co to jest metabolizm?

Metabolizm, czyli przemiana materii, to bardzo złożony proces, dzięki któremu organizm wytwarza energię z białka, tłuszczu oraz węglowodanów (cukrów) i ją magazynuje. Zwykle gdy ludzie mówią o swoim metabolizmie, to najczęściej odnoszą się do  tempa metabolizmu, czyli tego, ile energii (kalorii) organizm spala w ciągu dnia. Tempo metabolizmu to jednak zupełnie co innego niż spoczynkowe tempo metabolizmu, które określa, ile kalorii potrzebuje nasze ciało w spoczynku do podstawowych funkcji, takich jak oddychanie, trawienie czy praca serca. Spoczynkowa przemiana materii obejmuje większość energii, którą spalamy każdego dnia – to nawet 60-75 proc.

Czy śniadanie przyspiesza metabolizm?

Tempo przemiany materii – w dużym uproszczeniu – to ilość kalorii, którą organizm spala w ciągu dnia. Można więc założyć, że dzięki porannemu śniadaniu spalimy więcej kalorii dziennie. To jednak nie do końca prawda.

Dr Arad tłumaczy to tak: – Gdy jemy, organizm wykonuje pracę i następuje malutki wzrost ilości spalanej energii, która zużywana jest tylko po to, by strawić jedzenie. Wzrost ten jest jednak tak mały (5-10 proc.), że w zasadzie nie ma znaczenia.

Czy jedzenie śniadań pomaga w utracie wagi?

Śniadanie przyspiesza więc metabolizm, ale w niewielkim stopniu. W zasadzie nie pomaga też w utracie wagi. Dr Arad: – Jeśli bez śniadania spalalibyśmy jedną kalorię na minutę, to po jego zjedzeniu tempo przemiany materii prawdopodobnie zwiększyłoby się do dwóch kalorii na minutę i w ciągu godziny najpewniej spalilibyśmy o 60 kalorii więcej.

To niby dobrze, ale… ponieważ zwykle jemy duże śniadania, to kalorie uzyskane z tego, co zjedliśmy, zrównoważą to dodatkowe spalanie, potrzebne do trawienia. - Taki wzrost wydatków energetycznych nie pomoże schudnąć, bo trawienie nie zużywa znaczącej ilości energii – uważa dietetyk.

Jak można trwale zwiększyć metabolizm?

To oczywiście możliwe. Oto sposoby, które, według dr. Arada, pozwalają trwale zwiększyć przemianę materii.

1. Aktywność fizyczna. Musi być dosyć intensywna, żeby organizm zużywał sporo energii i spalał dużo kalorii – to podkręca metabolizm. Chodzi również o zwiększenie masy mięśniowej. W mięśniach bowiem metabolizm przebiega szybciej niż w tkance tłuszczowej – im więcej mięśni, tym większe spalanie kalorii w ciągu dnia.

2. Dieta bogata w białko i zdrowy tłuszcz. Jedzenie większej ilości białka i produktów zawierających zdrowy tłuszcz sprawia, że organizmowi trudniej jest je trawić, więc zużywa na to więcej energii, co zwiększa metabolizm. Konieczne jest też ograniczenie ilości przetworzonego cukru w diecie.

Uwaga!

Powyższa porada nie może zastąpić wizyty u specjalisty. Pamiętaj, że w przypadku jakichkolwiek problemów ze zdrowiem należy skonsultować się z lekarzem.

Źródło: Popsugar.co.uk / Fitwoman.pl