Zamknij

Co się dzieje, jeśli jesz masło codziennie?

28.10.2021
Aktualizacja: 28.10.2021 12:00
Czy można jeść masło codziennie?
fot. Shutterstock

Większość z nas lubi masło – i nie bez powodu: nadaje ono potrawom bardzo przyjemny smak. Masło jest tłuszczem bardzo popularnym, ale i tak co jakiś czas powraca pytanie: jeść je czy nie? Czy ma ono jakieś składniki korzystne dla zdrowia? Ile masła dziennie można zjeść, żeby zachować zdrowie?

  1. Jakie korzystne dla zdrowia składniki zawiera masło?
  2. Kto nie powinien jeść masła?
  3. Ile masła dziennie można zjeść?
  4. Jak najlepiej używać masła?

Niewątpliwą zaletą masła jest jego pyszny smak, którego dodaje też każdej potrawie. Okazuje się jednak, że ma ono także inne zalety, choć, to prawda, nie można go jeść w nadmiarze. W dobrze skomponowanej diecie powinny się znaleźć przede wszystkim tłuszcze roślinne, takie jak olej rzepakowy czy oliwa z oliwek. Zalecenie specjalistów jeśli chodzi o masło zależą też w dużej mierze od wieku.

Jakie korzystne dla zdrowia składniki zawiera masło?

Masło to produkt pochodzenia zwierzęcego, wytwarzany wyłącznie z mleka krowiego lub jego przetworów (śmietany). Zawiera powyżej 80 proc. tłuszczu mlecznego. Jest uważane za zdrowe, ponieważ jest produktem naturalnym, bogatym w witaminy. Są w nim obecne witaminy rozpuszczalne w tłuszczach:

  • witamina A
  • witamina D
  • niewielkie ilości witaminy E.

Witaminy A wspomaga zdrowie kości i oczu, a także odporność. Witamina D odpowiada za zdrowe kości, układ nerwowy i... odporność, a witamina E spowalnia procesy starzenia się i ma wpływ na płodność.

Niestety, w maśle dominują nasycone kwasy tłuszczowe, które stanowią od 63 do 68 proc. wszystkich kwasów tłuszczowych obecnych w maśle. Specjaliści od żywienia zalecają natomiast, by ograniczać je w diecie. Dlaczego? Zastąpienie w diecie nasyconych kwasów tłuszczowych kwasami nienasyconymi obniża ryzyko powstawania i rozwoju chorób sercowo-naczyniowych, w tym przede wszystkim choroby niedokrwiennej serca. Pewne jest to, że tłuszcz jest niezbędny dla zdrowia organizmu – tłuszcze nasycone pochodzące z masła trzeba jednak spożywać oszczędnie.

Kto nie powinien jeść masła?

Masło nie jest wskazane w diecie osób, które są w grupie ryzyka chorób sercowo-naczyniowych lub cierpią na zaburzenia lipidowe – powinny one raczej wybierać miękkie margaryny do smarowania pieczywa, a do gotowania – oleje roślinne.

Również w diecie starszych osób tłuszcze zwierzęce, w tym masło, nie powinny przeważać – lepiej, by seniorzy jedli więcej tłuszczów roślinnych ze względu na dużą zawartość w nich wielonienasyconych kwasów tłuszczowych, które pomagają utrzymać sprawność umysłową.

Masła nie powinny też jeść osoby z alergią na białka mleka krowiego – masło zawiera bowiem niewielkie ilości białka mleka. Alergicy mogą jednak jeść masło klarowane albo ghee, które nie zawierają takich białek, a jeśli, to w śladowych ilościach.

Ważne!

Dzieciom do 3. roku życia zaleca się spożywanie masła. Zawarty w nim cholesterol jest niezbędny dla prawidłowego rozwoju dziecka i budowania ścian nowo powstających komórek. Dla dzieci ważne są też jednak wielonienasycone kwasy tłuszczowe z rodziny omega-3, które wpływają na rozwój i funkcjonowanie mózgu, które znajdują się w rybach i olejach roślinnych.

Ile masła dziennie można zjeść?

Oczywiście, regularnego spożywania dużych ilości masła nie zaleci żaden odpowiedzialny dietetyk, nie znajdziemy też takich rekomendacji w żadnych wytycznych dotyczących zdrowia i odżywiania. Mimo to masło może stanowić element zdrowej, zbilansowanej diety. Można je jeść nawet codziennie, ale pod pewnym warunkiem.

Ponieważ masło jest źródłem niekorzystnych dla zdrowia tłuszczów nasyconych, warto ograniczyć jego ilość do maksymalnie 1 łyżki stołowej dziennie. Badania przeprowadzone w 2016 roku wykazały, że spożywanie ok. 14 g masła dziennie nie ma wpływu na występowanie incydentów kardiologicznych – zawałów i zatorów, jest bardzo słabo powiązane ze wzrostem ogólnej śmiertelności oraz w niewielkim stopniu obniża ryzyko zgonu w wyniku cukrzycy.

Tej ilości, czyli 1 łyżki masła dziennie, lepiej nie przekraczać, bo tłuszcze nasycone na co dzień spożywamy też z innymi produktami, np. z mięsem. Łatwo więc nawet nieświadomie przekroczyć dopuszczalną ilość tłuszczów nasyconych dziennie.

Warto też pamiętać, że masło jest dość kaloryczne – w 100 g masła jest ok. 740 kcal, czyli w łyżce jest ich ok. 88 kcal.

Jak najlepiej używać masła?

Masła najlepiej używać więc jako smarowidła do chleba lub do wypieków, także słodkich – wtedy najłatwiej jest utrzymać niskie spożycie. Niewielkie ilości można też dodawać do ryby podczas pieczenia (to zapobiegnie wysuszeniu) albo do zupy, jeśli nie gotujemy jej na mięsie.

Ze względu na wysoką zawartość tłuszczów nasyconych i potencjalny zły wpływ na zdrowie serca, trzeba więc uważać na nadmiar masła w diecie. Masło może jednak być elementem zrównoważonej diety – kluczem jest tu umiar.

Uwaga!

Powyższa porada nie może zastąpić wizyty u specjalisty. Pamiętaj, że w przypadku jakichkolwiek problemów ze zdrowiem należy skonsultować się z lekarzem.

Źródła: Ncez.pzh.gov.pl / Realsimple.com