Zamknij

To nieprawda, że keczup jest niezdrowy. Zawiera cenny likopen

14.01.2022 16:18
Likopen w sosie pomidorowym
fot. Shutterstock

Keczup często nie jest traktowany jak wartościowe jedzenie. Zupełnie niesłusznie. Ten popularny i wszechstronny dodatek do różnych dań zawiera w sobie cenny składnik pochodzący z pomidorów: likopen. Oczywiście tylko wtedy, jeśli konkretny keczup zawiera sporą ilość pomidorów.

  1. Co to jest likopen?
  2. Jakie produkty zawierają likopen?
  3. Dlaczego przetworzone pomidory zawierają więcej likopenu niż świeże?
  4. Jakie właściwości ma likopen?

Specjaliści z reguły zalecają spożywanie warzyw w postaci jak najmniej przetworzonej, a najlepiej surowej. To dlatego, że produkty poddane nawet wstępnej obróbce, np. krojeniu czy siekaniu, a już na pewno obróbce termicznej (czyli gotowaniu, duszeniu, pieczeniu) zawierają zwykle mniejsze ilości korzystnych dla zdrowia składników niż ich świeże odpowiedniki. Chodzi przede wszystkim o witaminy i składniki mineralne. W przypadku pomidorów i likopenu jest zupełnie na odwrót – to przetworzone pomidory zawierają więcej likopenu niż świeże.

Co to jest likopen?

Likopen należy do karotenoidów, czyli naturalnych barwników występujących w roślinach. Nadaje im czerwoną lub pomarańczową barwę. Pełni ważną rolę w systemie odpornościowym człowieka. Likopen jest silnym przeciwutleniaczem i może zapobiegać poważnym schorzeniom m.in. chorobom serca i nowotworom. Organizm człowieka nie może go sam wytwarzać, dlatego warto go regularnie dostarczać z zewnątrz.

Jakie produkty zawierają likopen?

Najpowszechniejszym źródłem likopenu są pomidory i ich przetwory – nie bez powodu likopen kojarzymy właśnie z nimi. Jednak lista produktów zawierających likopen jest dłuższa. Produkty, które są dobrym źródłem likopenu to:

Tłuszcz zwiększa przyswajalność likopenu (to substancja rozpuszczalna w tłuszczach), dlatego do dań z pomidorami warto dodawać odrobinę oliwy z oliwek lub innego dobrej jakości tłuszczu.

Dlaczego przetworzone pomidory zawierają więcej likopenu niż świeże?

Likopen w pomidorach występuje w połączeniu z innymi związkami – jest więc trudniej dostępny i gorzej przyswajalny przez organizm człowieka. Przetwarzanie pomidorów powoduje, że likopen jest uwalniany, dzięki temu przetwory z pomidorów mają wyższą zawartość likopenu niż surowe. Warto więc spożywać: zupę pomidorową, sosy pomidorowe, sok pomidorowy, przeciery i koncentraty z pomidorów. Z keczupem sprawa jest jednak trudniejsza – bo o ile rzeczywiście zawiera on likopen, to powinien to być produkt jak najbardziej naturalny, z dużą zawartością pomidorów. Nie powinien zawierać dużych ilości soli i cukru, które trzeba ograniczać w diecie, a także substancji dodatkowych. Keczup ie powinien więc być głównym źródłem likopenu w diecie.

Jakie właściwości ma likopen?

Likopen to substancja mająca wiele właściwości prozdrowotnych. Spośród całej grupy karotenoidów likopen ma najsilniejsze właściwości antyoksydacyjne, czyli zwalczające wolne rodniki. W badaniach naukowych dowiedziono, że likopen:

  • obniża ryzyko udarów mózgu i choroby wieńcowej
  • zmniejsza poziom cholesterolu całkowitego i tzw. złego, czyli LDL
  • redukuje ciśnienie krwi
  • zmniejsza ryzyko wystąpienia nadciśnienia
  • zapobiega wystąpieniu raka prostaty
  • zmniejsza ryzyko raka żołądka i raka trzustki.

Szacuje się, że aby dostarczyć do organizmu zadowalającą dawkę likopenu, należy w ciągu dnia zjeść np. 2 duże pomidory lub wypić 1 szklankę soku pomidorowego albo pół szklanki zupy pomidorowej.

Uwaga!

Powyższa porada nie może zastąpić wizyty u specjalisty. Pamiętaj, że w przypadku jakichkolwiek problemów ze zdrowiem należy skonsultować się z lekarzem.

Źródło: Zwrotnikraka.pl / Ekologia.pl