Zamknij

Te kwasy poprawiają pracę mózgu nastolatków. Lepiej myślą i są... milsi

03.10.2022
Aktualizacja: 03.10.2022 11:13

Hiszpańscy naukowcy sprawdzili, jak na koncentrację i impulsywność nastolatków działa dieta zawierająca kwasy omega-3. Okazało się, że te kluczowe dla mózgu składniki mają związek z codziennym funkcjonowaniem młodzieży. Jakie produkty powinni jeść młodzi ludzie?

Kwasy omega-3 w diecie nastolatków
fot. Schutterstock
  1. Kwasy tłuszczowe a koncentracja i impulsywność
  2. Młodzież w kluczowym okresie rozwoju mózgu
  3. Ryby i oleje niezbędne w diecie nastolatków

Nie od dziś wiadomo, że nienasycone kwasy tłuszczowe z rodziny omega-3 są niezbędne dla funkcjonowania mózgu. Coraz częściej uważa się też, że okres dojrzewania wiąże się z dużą wrażliwością mózgu na dietę. Jak informują hiszpańscy badacze z instytutu ISGlobal w Barcelonie, zawarty w tłustych rybach kwas dokozaheksaenowy (DHA) poprawia zdolność koncentracji u nastolatków, a kwas alfa-linolenowy (ALA), występujący w produktach roślinnych, wpływa na zmniejszenie impulsywności. Wyniki ich badań ukazały się w piśmie „European Child & Adolescent Psychiatry”.

Kwasy tłuszczowe a koncentracja i impulsywność

W badaniach nad wpływem kwasów DHA i ALA wzięło udział 332 nastolatków z różnych szkół w Barcelonie. Uczniowie przeszli szereg testów sprawdzających uwagę selektywną i długotrwałą, zdolność koncentracji w obecności czynników rozpraszających oraz impulsywność. Uczestnicy wypełnili także kwestionariusze dotyczące nawyków żywieniowych.

Po porównaniu poziomu DHA i ALA u nastolatków badacze zaobserwowali, że wyższy poziom DHA związany był z lepszą uwagą selektywną i długotrwałą, a także lepszą kontrolą w obecności bodźców rozpraszających. Wysoki poziom ALA przekładał się z kolei na mniejszą skłonność do zachowań impulsywnych.

Młodzież w kluczowym okresie rozwoju mózgu

Naukowcy przypominają, że w wieku kilkunastu lat w mózgu zachodzą ważne zmiany strukturalne i funkcjonalne, zwłaszcza w obszarze przedczołowym, który odgrywa istotną rolę w kontrolowaniu uwagi. Dlatego też bardzo ważne jest zapewnienie w tym okresie odpowiedniego poziomu nienasyconych kwasów tłuszczowych omega-3.

– Choć znaczenie DHA dla prawidłowego rozwoju mózgu jest dobrze znane, niewiele badań dotyczyło roli tego kwasu w regulacji uwagi u zdrowych nastolatków – mówi Ariadna Pinar-Martí, autorka analizy.

Ryby i oleje niezbędne w diecie nastolatków

Najbogatszym źródłem kwasów ALA są oleje roślinne oraz orzechy i nasiona, natomiast w kwasy DHA szczególnie zasobne są ryby, zwłaszcza tłuste morskie. Najlepsze źródła kwasów omega-3, które powinny znaleźć się w codziennej diecie nie tylko nastolatków, to m.in.:.

  • olej rzepakowy
  • olej sojowy
  • oliwa z oliwek
  • olej słonecznikowy
  • olej kukurydziany
  • olej sezamowy
  • olej z pestek winogron
  • orzechy włoskie
  • siemię lniane
  • nasiona chia
  • łosoś
  • makrela
  • sardynki
  • pstrąg tęczowy
  • śledź
  • tuńczyk
  • węgorz
  • halibut
  • morszczuk
  • flądra
  • węgorz
  • sola
  • dorsz
  • mintaj
  • karp
  • sandacz
  • okoń.

Uwaga!

Powyższa porada nie może zastąpić wizyty u specjalisty. Pamiętaj, że w przypadku jakichkolwiek problemów ze zdrowiem należy skonsultować się z lekarzem.

Źródło: PAP / „European Child & Adolescent Psychiatry” / Dobretluszcze.pl