Zamknij

Kto nie powinien jeść nowalijek? LISTA przeciwwskazań

16.05.2022
Aktualizacja: 16.05.2022 09:35
Kto powinien unikać nowalijek? Ważne przeciwwskazania
fot. Shutterstock

Mimo że dla większości z nas nowalijki są zdrowe i warto włączyć je do diety, niektórzy powinni unikać pierwszych wiosennych warzyw. Zobacz, kiedy jedzenie nowalijek może być niebezpieczne dla organizmu

  1. Jak wybrać najzdrowsze nowalijki?
  2. Nowalijki: LISTA przeciwwskazań
  3. Jak kupować i przechowywać nowalijki? Najważniejsze zasady

W sklepach pojawiają się pierwsze, długo wyczekiwane warzywa, czyli nowalijki. Kuszą nas pięknymi kolorami i smakiem. Po zimie brakuje nam witamin, dlatego jedzenie nowalijek wydaje się najlepszym sposobem, by zadbać o zdrowie… ale czy dotyczy to każdego? Niestety, istnieją pewne przeciwwskazania, jeśli chodzi o jedzenie wiosennych warzyw.

Jak wybrać najzdrowsze nowalijki?

Zanim zaczniemy jeść nowalijki, warto wiedzieć, że w Polsce mamy dwa sezony na te warzywa. Pierwszy z nich zaczyna się już w marcu, jednak dostępne wtedy warzywa pochodzą ze szklarni. Niestety, warzywa szklarniowe często hodowane są w sztuczny sposób, a zanim znajdą się w sklepie, na długo trafiają do magazynu. By szybciej dojrzały, stosuje się środki przyśpieszające wzrost, które pozbawiają warzywa ważnych witamin i składników mineralnych.  Pozostałością sztucznego nawożenia są azotany, które w naszych organizmach przekształcane są w azotyny. Substancje te mogą sprzyjać m.in. zaburzeniom hormonalnym czy neurologicznym.

Najzdrowsze będą warzywa, które pojawiają się w sklepach na przełomie maja i czerwca. Nowalijki z upraw gruntowych różnią się też smakiem od warzyw, które dostępne są w sklepach kilka tygodni wcześniej.  Najlepiej wybierać warzywa pochodzące z ekologicznych upraw. Pamiętajmy, że nowalijki są doskonałym urozmaiceniem codziennych dań, nie powinny jednak zastępować głównych posiłków.

Nowalijki: LISTA przeciwwskazań

Jedzenie nowalijek pomaga dostarczyć organizmowi potrzebnych składników odżywczych. W spożywaniu nowalijek warto jednak zachować umiar. Jedzenia pierwszych, wiosennych warzyw, nie zaleca się:

  • osobom chorującym na schorzenia układu pokarmowego (np. wrzody żołądka, zespół jelita wrażliwego)
  • dzieciom poniżej trzeciego roku życia (nowalijki mogą wywołać ból brzucha, biegunkę)
  • alergikom (mogą wywoływać reakcje alergiczne i rozwój nietolerancji pokarmowych)

Jak kupować i przechowywać nowalijki? Najważniejsze zasady

Nie musimy całkowicie rezygnować z nowalijek, jednak wiosną warto pamiętać o kilku ważnych zasadach:

  • wybierajmy warzywa bez plam, śladów pleśni czy z pożółkniętymi liśćmi
  • nie traktujmy nowalijek jako głównego źródła witamin w wiosennej diecie
  • unikajmy trzymania warzyw w foliowych torebkach (przyśpieszają one przemianę azotanów w szkodliwe azotyny)
  • nie kupujmy dużych, okazałych warzyw (ich wielkość może wynikać z dużej ilości stosowanego nawozu)
  • starannie myjmy i obierajmy nowalijki (najwięcej szkodliwych substancji znajduje się pod skórką)
  • spożywajmy warzywa jak najszybciej po ich kupieniu

Wiosną, poza nowalijkami, warto sięgać też po inne zdrowe dodatki. Dobrą alternatywą dla nowalijek są kiełki, które możemy wyhodować samodzielnie w domowych warunkach (np. kiełki rzeżuchy, buraków, fasoli).

Uwaga!

Powyższa porada nie może zastąpić wizyty u specjalisty. Pamiętaj, że w przypadku jakichkolwiek problemów ze zdrowiem należy skonsultować się z lekarzem.

Źródło: mp.pl, zdrowie.wprost.pl, medicover.pl