Naukowcy: w czasie pandemii lepiej zostać roślinożercą

26.03.2020
Aktualizacja: 26.03.2020 19:34
Dieta roślinna na koronawirusa
fot. Shutterstock

Chcesz wspomóc organizm, by lepiej radził sobie z atakiem koronawirusa i innych patogenów? Polscy immunolodzy przekonują, że warto postawić na zdrową, zbilansowaną dietę, składającą się z warzyw i owoców, które wspierają naturalną odporność. Sprawdź, czego należy unikać w czasie pandemii koronawirusa.

Polscy immunolodzy polecają, by w trosce o organizm i naturalną odporność, na czas pandemii koronawirusa przejść na dietę roślinną, odżywiać się zdrowo i wyeliminować z jadłospisu surowe mięso oraz mleko, a przede wszystkim zrezygnować z alkoholu.

Dieta na odporność w czasach koronawirusa

Układ odpornościowy zdrowego człowieka jest przygotowany na rozwój skutecznej odpowiedzi przeciw koronawirusowi. 

Jednak tzw. odpowiedź immunologiczna zaczyna się rozwijać dopiero po kontakcie z fragmentami wirusa zwanymi antygenami. Po wstępnym rozpoznaniu wirusa, w limfocytach, czyli komórkach układu odpornościowego, rozpoczynają się procesy określane jako dojrzewanie powinowactwa. Procesy te doprowadzają do wykształcenia komórek zdolnych do rozpoznawania antygenów wirusa, które dodatkowo mają właściwości zwalczające zakażone wirusem komórki.

Proces ten u zdrowych ludzi działa na tyle sprawnie, że większość zakażeń kończy się rozwojem skutecznej odpowiedzi immunologicznej i eliminacją patogenów z organizmu. Immunolodzy podkreślają jednak, że można wspomagać organizm różnymi działaniami, by układ odpornościowy działał szybciej, sprawniej.

Oprócz znanych już powszechnie zachowań, takich jak aktywność fizyczna, utrzymywanie odpowiedniej higieny i unikanie kontaktu z osobami zakażonymi, specjaliści wymieniają jeszcze jeden, kluczowy składnik wspomagający odporność - odżywianie.

Immunolodzy przestrzegają, aby w czasie pandemii koronawirusa unikać:

  • Nadmiernego i długotrwałego spożywania alkoholu, który przenikając szybko do krwi oraz układu limfatycznego, zabija komórki odpornościowe.
  • Konsumpcji surowego mięsa, które może zawierać szkodliwe bakterie, takie jak: Salmonella, Listeria, Campylobacter i Escherichia coli. Bakterie te prowadzą do rozwoju poważnych chorób i są niebezpieczne dla zdrowia człowieka. Ponadto osoba zakażona, która przygotowuje i serwuje surowe mięso, może przenieść na nie koronawirusa.
  • Spożywania mleka, ponieważ jest to jeden z najczęstszych alergenów. Nietolerancja dotyczy laktozy, ale również kazeiny, produkującej homocysteinę, która blokuje żyły wraz z tętnicami, co przyczynia się do chorób krążenia.
  • Palenia papierosów, bo w dymie tytoniowym znajduje się ponad 4 tys. trujących substancji, które dostając się do błon śluzowych, niszczą pierwszą linię obrony przed chorobotwórczymi zarazkami.

Polecają natomiast:

  • Przejście na dietę roślinną: żywność roślinna zawiera immunostymulatory roślinne, takie jak: polisacharydy, glikoproteiny, polifenole, alkaloidy, chinoliny, które wpływają na odporność wrodzoną. Warzywa i owoce bogate są w witaminy i minerały, bez których makrofagi - komórki żerne, których rolą w organizmie jest pochłanianie i niszczenie drobnoustrojów, nie mogą odpowiednio pełnić swojej roli, spada również produkcja przeciwciał, nie mnożą się komórki kluczowe dla naszej odporności – limfocyty T.

Warto wiedzieć

Dieta roślinna, czyli jaka?

Występują różne rodzaje diet roślinnych. Najbardziej popularne to: laktowegetarianizm (wyklucza spożycie mięsa i jajek, ale dopuszcza spożycie mleka i jego przetworów), laktoowowegetarianizm (wyklucza mięso, dopuszcza nabiał i jajka) oraz weganizm (wyklucza spożycie wszystkich produktów pochodzenia zwierzęcego). Dieta roślinna ma wiele zalet, ponieważ ma większą wartość odżywczą przy mniejszej wartości energetycznej. Cechuje się małą zawartością węglowodanów prostych, tłuszczów nasyconych, cholesterolu i związków rakotwórczych. Wadą diet roślinnych jest mniejsza dostępność składników mineralnych i białka w pożywieniu.

Polskie Towarzystwo Dietetyki w wydanym oświadczeniu przekonuje, że prawidłowo zbilansowana i urozmaicona dieta dostarcza odpowiedniej ilości składników odżywczych, które wspierają normalne funkcjonowanie układu odpornościowego. 

Polskie Towarzystwo Dietetyki wyjaśnia również, że jak dotąd nie ma żadnych dowodów naukowych potwierdzających skuteczność stosowania określonych suplementów diety, składników mineralnych i/lub witamin, które chronią przed koronawirusem.

Źródło: Polska Akademia Nauk; Narodowe Centrum Edukacji Żywieniowej