Czerwone, zielone czy żółte? Co oznacza kolor warzyw i owoców?

Aleksandra Supryn
13.11.2015 15:26
Czerwone, zielone czy żółte? Co oznacza kolor warzyw i owoców?
fot. Kolor warzyw i owoców a wartości odżywcze. Sprawdź, czym się różnią

Kolor ma znaczenie. Owoce i warzywa mają różne kolory nie bez powodu. Inne barwa, to inne korzyści prozdrowotne: przeciwutleniacze, witaminy oraz mikro- i makroelementy. Wiesz która papryka jest więc najlepsza ‒ żółta, czerwona czy zielona?

Według ogólnej zasady im ciemniejsze warzywo lub owoc, tym zdrowsze. Dlatego właśnie ciemna sałata rzymska ma w sobie więcej wartości odżywczych niż sałata lodowa.

Sprawdź, który kolor będzie dla Ciebie najlepszy.

Czerwone owoce i warzywa

Składnik, dzięki któremu warzywa i owoce są czerwone to likopen. To jeden z silniejszych przeciwutleniaczy, który chroni przed chorobami układu krwionośnego oraz nowotworami (przede wszystkim prostaty czy piersi). Poza tym są w nich również grupy flawonoidów, które wraz z przeciwutleniaczami zwalczają wolne rodniki oraz zapobiegają starzeniu się komórek i wspomagają ich regenerację. Czerwone owoce i warzywa to również świetne źródło potasu oraz witaminy C.

Powinny jeść je osoby z problemami krążeniowymi, ciśnieniowymi oraz sercowymi. Udowodniono również, że są one w stanie obniżyć poziom złego cholesterolu LDL oraz zahamować rozwój guzów nowotworowych.

Niebieskie lub fioletowe owoce i warzywa

Ciemne warzywa oraz owoce również zawierają silne przeciwutleniacze ‒ antocyjany, które również chronią nasze komórki i sprawiają, że funkcjonują one prawidłowo. Poza tym są również bogate w witaminę C oraz błonnik. Wspomagają układ krążeniowy, trawienny oraz nerwowy. Im ciemniejsze, tym lepsze, ponieważ znajduje się w nich więcej wartości odżywczych.

Do swojej diety powinny je włączyć osoby, które żyją w dużym stresie oraz takie, które chcą zrzucić kilka kilogramów. Pomaga też oczyścić organizm z toksyn i złogów. Naukowcy udowodnili również, że korzystnie wpływa na mózg, chronią np. Alzheimerem.

Zielone owoce i warzywa

Za zielony kolor odpowiedzialny jest oczywiście chlorofil, który świetnie wpływa na układ trawienny oraz stymuluje pracę wątroby. Są w nich również związki chemiczne, które redukują ryzyko raka oraz takie, które obniżają ciśnienie krwi i poziom złego cholesterolu. Są też bogate w witaminę C, witaminę K i witaminę B6, wapno, błonnik oraz beta-karoteny.

Powinny po nie sięgnąć kobiety w ciąży oraz te, które planują ciążę. Świetnie wpływają na wzrok, poprawiają stan skóry oraz podwyższają odporność.

Pomarańczowe lub żółte warzywa i owoce

Pomarańcze czy cytryny zawdzięczają karetenoidom, które poprawiają odporność i wzrok oraz zmniejsza ryzyko chorób serca oraz nowotworowych. Są w nich również beta-karoteny, które zamieniane są w naszym ciele w witaminę A, która poprawia stan włosów, paznokci oraz skóry (dodatkowo chroni ją przed promieniami słonecznymi). Poza tym to również źródło potasu oraz witaminy C.

Powinny sięgnąć po nie osoby zestresowane i zmęczone ‒ mają działanie odprężające i rozluźniające. Obniża też poziom szkodliwego cholesterolu oraz ciśnienie krwi. To również świetny składnik diety odchudzającej lub oczyszczającej. Do swojej diety powinny włączyć je też osoby starsze, zapobiegną w ten sposób zwyrodnieniom stawów oraz problemami z kośćmi.

Białe warzywa i owoce

Białe warzywa mają teoretycznie najmniej wartości odżywczych. Za to większość z nich to naturalne antybiotyki, mają działanie antybakteryjne, antywirusowe oraz przeciwzapalne. Wzmacnia również odporność i pomaga zwalczyć przeziębienie i grypę. Niektóre z nich zawierają jednak np. witaminę K (kalafior), witaminę D (pieczarki) oraz potas (ziemniaki). Naukowcy mówią również, że białe warzywa i owoce chronią przez rakiem, zwłaszcza tym związanym z hormonami, ponieważ wyrównują ich poziom.

Powinny po nie sięgnąć osoby o osłabionej odporności oraz odchudzające się. Stabilizują również gospodarkę cholesterolową oraz zmniejsza ryzyko miażdżycy oraz udarów. 

___

ZdrowoBardzo / AS