Zamknij

O której godzinie najlepiej wypić kawę? Ten zakres czasowy cię zaskoczy

26.08.2021
Aktualizacja: 26.08.2021 10:31
Kiedy najlepiej pić kawę?
fot. Shutterstock

Naukowcy ustalili, kiedy najlepiej pić kawę, by nas ona pobudziła, a nie pozbawiła energii. Dowiedz się, o której godzinie najlepiej sięgnąć po filiżankę kawy.

Picie kawy tuż po przebudzeniu nie jest dobre dla naszego zdrowia. Lepiej z tym poczekać kilka godzin – radzą neurolodzy i tłumaczą, że poranna kawa, zamiast pobudzić, może prowadzić do spadku energii. Kiedy więc najlepiej sięgnąć po filiżankę tego napoju? Zdaniem naukowców w godzinach 10.00-12.00 lub 14.00-17.00, a w przypadku osób, które wstają wcześnie rano około 9.00. Dlaczego?

Po przebudzeniu, czyli około 7.00-9.00 rano, nasz organizm produkuje największe ilości kortyzolu, tj. hormonu stresu. Reguluje on energię w naszym organizmie, wpływając na poziom glukozy we krwi. Poziom kortyzolu w organizmie zaczyna spadać około 9.00-9.30. Jeśli więc chcemy pobudzić się kawą, najlepiej po nią sięgnąć po 10.00. Dlaczego nie wcześniej?

Kawa, a właściwie zawarta w niej kofeina, ogranicza produkcję kortyzolu w organizmie. Jeśli więc wypijemy kawę zaraz po przebudzeniu, osiągniemy efekt odwrotny do zamierzonego, czyli będziemy mieć mniej energii niż przed wypiciem kawy. Gdy będziemy tak robić codziennie, nasz organizm przyzwyczai się do tego i zacznie produkować mniej kortyzolu i bardziej będzie polegać na kofeinie. W efekcie będziemy potrzebowali więcej kawy z rana, by móc się rozbudzić i normalnie funkcjonować. A więcej kawy oznacza mniej kortyzolu. I tak tworzy się to błędne koło.

Jest jeszcze jeden powód, dla którego lepiej nie sięgać po kawę zaraz po przebudzeniu: picie mocnej kawy zaraz po przebudzeniu, bez śniadania, bardzo podwyższa poziom cukru we krwi. To może mieć ogromne konsekwencje dla zdrowia.

Brytyjscy naukowcy z Centrum Żywienia, Ćwiczeń i Metabolizmu ustalili, że kofeina spożywana rano, zaraz po przebudzeniu, może przyczyniać się do insulinooporności, bo ogranicza zdolność organizmu do tolerowania cukru zawartego w śniadaniu.

Podsumowując, jeśli chcesz wypić kawę, najpierw weź prysznic i zjedź śniadanie, a potem sięgnij po filiżankę ulubionego napoju.

Źródło: AsapSCIENCE/ British Journal of Nutrition/ Time