Zamknij

Kiedy i jak pić wodę dla zdrowia? Te rady są przekonujące

30.05.2022
Aktualizacja: 30.05.2022 14:22

Nie ma wątpliwości, że picie wody jest ważne dla zdrowia. Nie można jednak pić jej zbyt dużo – podobnie jak zbyt mało. Jak się zorientować, czy pijemy odpowiednią ilość wody? I kiedy jest najlepszy czas na ten napój? Warto skorzystać z poniższych zaleceń.

Kiedy i jak pić wodę dla zdrowia?
fot. Schutterstock
  1. Kiedy jest najlepsza pora na picie wody?
  2. O czym jeszcze pamiętać, pijąc wodę?
  3. Ile wody dziennie należy wypić?

To ważne, by pić odpowiednią ilość płynów. Woda nie tylko utrzymuje optymalne nawodnienie organizmu, ale także reguluje temperaturę ciała i bierze udział w wielu procesach, m.in. w wypłukiwaniu szkodliwych substancji z nerek, wytwarzaniu śliny, a także dostarczaniu składników odżywczych do różnych części ciała. Choć ogólne zalecenia mówią o piciu 2-2,5 litra wody dziennie, to dla niektórych osób jest to duża ilość. Czy zmuszać się do picia wody? Nie, ale też nie można o tym zapominać.

Kiedy jest najlepsza pora na picie wody?

Czy istnieje idealna pora na picie wody? Tak, według indyjskiej ekspertki Sonii Bakshi, której rady opisuje „The Indian Express”, są zasady, których warto przestrzegać, pijąc wodę. Według niej warto przestrzegać czterech poniższych.

  1. Nie pij wody podczas posiłku. Wypicie szklanki wody (lub większej ilości) podczas jedzenia poważnie utrudnia trawienie w żołądku i powoduje wahania poziomu insuliny. Jeśli to konieczne, popij jedzenie niewielką ilością wody.
  2. Popijaj wodę godzinę po posiłku. Ułatwi to organizmowi wchłanianie składników odżywczych zawartych w pożywieniu.
  3. Rano, po przebudzeniu wypij co najmniej szklankę wody. To wzmacnia układ odpornościowy i pomaga walce z chorobami.
  4. Aby zwalczyć popołudniowe zmęczenie, po południu wypij co najmniej szklankę wody. Odwodnienie może być główną przyczyną popołudniowego spadku poziomu energii – picie wody zaś pomaga w walce takimi objawami.

O czym jeszcze pamiętać, pijąc wodę?

Dr Dixa Bhavsar, specjalistka ajurwedy, tradycyjnej hinduskiej całościowej metody leczenia, podaje jeszcze jedną dodatkową radę związaną z piciem wody. Ekspertka uważa, że wodę należy pić tylko na siedząco.

– Unikaj picia wody na stojąco, ponieważ może to mieć negatywny wpływ na nerki, a także prowadzić do zapalenia stawów. Picie wody w pozycji siedzącej pozwala organizmowi lepiej filtrować składniki odżywcze i kierować je do miejsc, które potrzebują odżywienia. Gdy stoisz, woda z impetem trafia bezpośrednio do żołądka. Ważne jest też to, że w pozycji stojącej zwykle pijemy wodę o wiele szybciej, a więc bardziej nerwowo – wyjaśnia dr Bhavsar.

Ile wody dziennie należy wypić?

Dr Bhavsar radzi też, by zamiast pić dużo wody, co może prowadzić do wzdęć, lepiej jest pić zgodnie z zapotrzebowaniem organizmu. Warto pić wodę powoli, łyk po łyku. Lepiej też nie pić bardzo zimnej wody, ale ciepłą lub o temperaturze pokojowej.

– Uważa się, że musimy pić dużo wody, aby poprawić stan skóry, odporność i trawienie. Ale to nie jest prawda. Jeśli pijesz dużo wody, możesz mieć wzdęcia. Może to również osłabić trawienie. Woda jest ważna i należy jej pić wystarczająco dużo, ale nie za dużo. Staraj się słuchać swojego ciała. Będziesz wiedział, kiedy potrzebuje ono wody, a kiedy jedzenia. Wystarczy odrobina praktyki, a nauczysz się słuchać swojego ciała i odpowiednio je odżywiać – zapewnia specjalistka ajurwedy.

Uwaga!

Powyższa porada nie może zastąpić wizyty u specjalisty. Pamiętaj, że w przypadku jakichkolwiek problemów ze zdrowiem należy skonsultować się z lekarzem.
loader

Źródło: Indianexpress.com