Zamknij

Kawa może wydłużyć życie. Przy jej parzeniu pamiętaj o jednej rzeczy

06.06.2022 11:19
Jak przygotować kawę, by była zdrowa? Nowe badanie
fot. Shutterstock

Kolejne badanie potwierdziło, że kawa jest bardzo korzystna dla naszego zdrowia. Jej częste picie może wydłużyć życie nawet o 30 procent. Ale jest jeden warunek

Kawa to jeden z popularniejszych napojów na całym świecie. Sięgamy po nią głównie ze względu na pobudzające działanie i wyjątkowy smak, rzadko myśląc o tym, jak wpływa na nasz organizm. Tymczasem kawa nie tylko redukuje zmęczenie, ale też zmniejsza ryzyko nowotworów, wspomaga odchudzanie, poprawia zdolności wysiłkowe. Ostatnie badania wykazały też, że regularne picie kawy chroni przed demencją. Ale to nie wszystko. Z badań chińskich naukowców wynika, że kawa może działać jak eliksir młodości.

W obszernym badaniu przeprowadzonym przez naukowców z Południowochińskiego Uniwersytetu Medycznego w Kantonie wzięło udział ponad 171 000 uczestników z Wielkiej Brytanii, u których nie stwierdzono chorób serca ani raka.  Przez siedem lat naukowcy zbierali szczegółowe informacje na temat stanu zdrowia tych osób – w tym czasie zmarło 3177 uczestników, w tym 1725 osób na nowotwory złośliwe i 628 na choroby układu krążenia.

Według chińskich naukowców u osób, które piły jakąkolwiek ilość niesłodzonej kawy, ryzyko zgonu spadało o 16-21 procent. Na odmładzające właściwości kawy nie wpływało też dodawanie do niej cukru. Prawdopodobieństwo zgonu u osób, które piły słodzoną cukrem kawę, było średnio o 29-31 procent mniejsze niż u niepijących kawy. Wyniki były niejednoznaczne dla uczestników, którzy używali sztucznych słodzików w swojej kawie.

Kawa z cukrem, czy bez?

Choć według badania, picie kawy posłodzonej niewielką ilością cukru, znacznie zmniejsza ryzyko zgonu, nie oznacza to, że taka kawa jest zdrowsza od niesłodzonej. Naukowcy podkreślają, że należy zachować umiar, jeśli chodzi o dodatki. Jaką kawę pić, by czuć się dobrze i korzystać ze wszystkich zalet tego napoju?

– Czarna kawa jest najzdrowsza, ponieważ zawiera wszystkie zdrowe polifenole i przeciwutleniacze z kawy bez żadnych związków zapalnych, które można znaleźć w zbyt dużej ilości cukru lub kremowych dodatków – przestrzega amerykańska dietetyczka, Dana Ellis Hunnes.

Jeśli stosujemy dobrze zbilansowaną dietę, łyżeczka cukru nie wpłynie negatywnie na właściwości kawy, gorzej jednak jeśli do ulubionego napoju dodajemy np. 4 łyżki cukru, słodką śmietankę, lody czy bitą śmietaną. Jeśli pijemy na przykład 3 kawy dziennie, oznacza to, że spożywamy ponad 10 łyżeczek cukru. Słodkie dodatki te nie tylko tuczą, ale też osłabiają przeciwzapalne działanie kawy.

– To badanie pokazuje, że dodanie odrobiny cukru nie odbiera wszystkich potencjalnych korzyści zdrowotnych kawy. Istnieją badania, które wyraźnie pokazują, że dodawanie cukru i dużej ilości pustych kalorii nie jest dla nas dobre. Należy więc zachować umiar – mówi dr Christina Wee z Harvard Medical School, recenzentka badania.

Źródło: eatthis.com