Zamknij

Jedzenie wysokoprzetworzonej żywności ogłupia? Są na to kolejne dowody

03.08.2022 13:32

Badanie przeprowadzone w USA potwierdziło, że częste sięganie po wysokoprzetworzone produkty wpływa na to, jak działa nasz mózg. Wystarczy niewielka ilość takiej żywności w diecie, by znacznie pogorszyć funkcje poznawcze. 

Jak żywność wysokoprzetworzona wpływa na mózg? Nowe badanie
fot. Shutterstock
  1. Naukowcy potwierdzili spadek funkcji kognitywnych u badanych
  2. Produkty wysokoprzetworzone, czyli jakie? Czarna lista

Od dawna wiadomo, że wysokoprzetworzona żywność nie jest dla nas dobra. Lekarze przestrzegają, że regularne spożywanie sztucznych, mrożonych produktów może prowadzić do rozwoju wielu chorób (m.in. cukrzycy, chorób sercowo-naczyniowych). Teraz mamy kolejny powód, by jak najszybciej zrezygnować z takiej diety. Z nowych badań wynika, że nawet jeśli wysokoprzetworzona żywność stanowi 20 proc. dziennego spożycia kalorii, zagraża funkcjom poznawczym naszego mózgu. Co to dokładnie oznacza?

Naukowcy potwierdzili spadek funkcji kognitywnych u badanych

Badanie, które trwało aż 10 lat przeprowadzili naukowcy z Harvard Medical School. Wzięło w nim udział 10 tysięcy Brazylijczyków. Eksperyment polegał na dokładnym przyjrzeniu się nawykom żywieniowym uczestników i zestawieniu ich ze zdolnościami poznawczymi, które sprawdzano za pomocą specjalnych testów. Umiejętności, jakie obserwowano, to m.in. natychmiastowe przypominanie i rozpoznawanie słów, płynność werbalną i zapamiętywanie. U osób, w których diecie żywność wysokoprzetworzona stanowiła zaledwie 20 proc. wszystkich przyjętych kalorii, tempo spadku zdolności kognitywnych było o 28 procent szybsze niż u osób, które zdrowo się odżywiają.

– Chociaż wymaga to dalszych badań, nowe wyniki są dość przekonujące i podkreślają kluczową rolę prawidłowego odżywiania w zachowaniu i promowaniu zdrowia mózgu oraz zmniejszaniu ryzyka chorób mózgu w miarę starzenia się – komentuje Rudy Tanzi, profesor Harvard Medical School.
Czy 20 procent codziennego spożycia kalorii to dużo? Dla osoby, która dziennie dostarcza organizmowi ok. 2000 kcal, to niewielka kanapka typu fast food lub porcja frytek. O ile w Brazylii żywność wysokoprzetworzona odpowiada za 25-30 proc. dziennego spożycia kalorii, w Stanach Zjednoczonych jest to już 58 proc. Podobne wskaźniki mogą dotyczyć Europy, co oznacza, że skutki takiego żywienia będą jeszcze bardziej dotkliwe.

– Ludzie muszą wiedzieć, że powinni więcej gotować i przygotowywać własne jedzenie od podstaw. Wiem. Mówimy, że nie mamy czasu, ale to naprawdę nie zajmuje dużo czasu. I jest tego warte, ponieważ pozwala też chronić serce i mózg przed demencją lub chorobą Alzheimera. Przestań kupować rzeczy, które są wysokoprzetworzone – alarmuje współautorka badań,Claudia Suemoto, ze Szkoły Medycznej Uniwersytetu São Paulo.

Produkty wysokoprzetworzone, czyli jakie? Czarna lista

Żywność wysokoprzetworzona to wszystkie produkty, które zostały poddane obróbce technologicznej w celu zwiększenia ich trwałości i przyspieszenia procesu przygotowywania. Do takich produktów zwykle dodaje się sztuczne barwniki, wzmacniacze smaku i szkodliwe słodziki. To różnego rodzaju gotowe pizzy, makarony, sosy,  hamburgery, parówki, ale też słodkie i słone przekąski. Choć takie jedzenie smakuje wielu osobom, warto wiedzieć, że może spowodować trwałe zmiany w mózgu. Oprócz wyżej wymienionych produktów powinniśmy unikać również:

  • zupek błyskawicznych
  • ciast w proszku
  • masowo produkowanego pieczywa (np. tostowego)
  • gotowe, słodkie smarowidła do pieczywa

Źródło: cnn.com