Zamknij

Co się dzieje z twoim organizmem, jeśli jesz w nocy?

09.12.2021
Aktualizacja: 09.12.2021 12:55
Jedzenie w nocy a ryzyko cukrzycy
fot. Shutterstock

Niezależnie od tego, czy jesz w nocy dlatego, że pracujesz w trybie zmianowym, czy z powodu bezsenności, a może z jeszcze innych przyczyn, nie jest to obojętne dla twojego zdrowia. Naukowcy dowiedli, że szczególnie źle wpływa to na wskaźniki związane ze zdrowiem i może skończyć się jedną z chorób cywilizacyjnych.

Jak wykazało nowe badanie, które zostało opublikowane w czasopiśmie „Science Advances”, jedzenie w nocy ma związek ze stanem przedcukrzycowym (nietolerancją glukozy), która jest jednym z głównych czynników ryzyka rozwoju cukrzycy typu 2 – choroby, która dotyka miliony ludzi na całym świecie. Jak odkryli naukowcy, poziom cukru we krwi ma związek z czynnikiem stylu życia, jakim jest pora spożywania posiłków (czyli po prostu nocnym podjadaniem).

Jedzenie w dzień i w nocy a poziom cukru we krwi

Zamiarem naukowców było sprawdzenie, jak jedzenie w nocy w porównaniu z jedzeniem w ciągu dnia wpływa na poziom cukru we krwi, a także tzw. rytm okołodobowy uczestników.
Badanie trwało 14 dni, wzięło w nim udział 19 zdrowych, młodych ochotników. Polegało ono na symulowaniu pracy na nocną zmianę i przestrzeganiu określonego harmonogramu jedzenia. Jedna grupa uczestników spożywała posiłki w godzinach nocnych, jak większość pracowników nocnej zmiany, a druga grupa jadła tylko w ciągu dnia.

Uczestnikom codziennie badano poziom cukru we krwi oraz mierzono temperaturę ciała przed i po symulowanej pracy nocnej. 

Nocne posiłki podwyższają poziom cukru we krwi

Na podstawie wyników badań stwierdzono, że jedzenie w nocy może prowadzić do wzrostu poziomu cukru we krwi i stanu przedcukrzycowego, podczas gdy jedzenie wyłącznie w ciągu dnia ma odwrotny skutek i pomaga regulować poziom cukru we krwi.

Naukowcy odkryli też, że jedzenie w nocy powoduje zakłócenia pomiędzy centralnym (temperatura ciała) i obwodowym (glukoza i insulina) zegarem okołodobowym organizmu. Co ciekawe, w przypadku osób jedzących w ciągu dnia, rytm okołodobowy nie został zakłócony, nawet jeśli były one budzone w nocy.

Jak zauważa współautor badania dr Frank A. J. L. Scheer z Harvard Medical School w Bostonie: – Wyniki te wskazują, że czas posiłku wpływał przede wszystkim na tolerancję glukozy i funkcje komórek beta. Niedopasowanie centralnego zegara okołodobowego do codziennych zachowań, typowe dla osób pracujących w nocy, upośledza tolerancję glukozy, prawdopodobnie z powodu wewnętrznej rozbieżności między centralnym i obwodowym rytmem okołodobowym. 

Dr Scheer dodaje, że uczestnicy, u których zaobserwowano największe zakłócenia rytmów okołodobowych, doświadczyli również najgorszych wyników poziomu glukozy we krwi.

Lepiej jeść w dzień niż w nocy – nawet jeśli nie śpimy

Autorzy badania podkreślają, że „wyniki te stanowią propozycję behawioralnego podejścia do zapobiegania nietolerancji glukozy u pracowników zmianowych”. To z pewnością ważne, ale dla każdego z nas wniosek jest jeden: niezależnie od tego, czy pracujesz na nocnych zmianach, czy po prostu często jesz w nocy, warto ponownie przemyśleć pory swoich posiłków. Z badań wynika, że nawet jeśli nie możesz uniknąć nocnego czuwania, jedzenie w ciągu dnia wydaje się być znacznie korzystniejsze – nie tylko dla twojego rytmu okołodobowego, ale przede wszystkim dla poziomu cukru we krwi.

 

Uwaga!

Powyższa porada nie może zastąpić wizyty u specjalisty. Pamiętaj, że w przypadku jakichkolwiek problemów ze zdrowiem należy skonsultować się z lekarzem.

Źródło: Science.org / Mindbodygreen.com