Jedzenie może mieć wpływ na 90% naszych genów!

Monika Piorun
16.05.2016 18:20
Jedzenie może mieć wpływ na 90% naszych genów!
fot. Jedzenie i procesy związane z jego trawieniem mogą powodować zmiany w naszym DNA

Nie chcesz szkodzić swoim genom? Unikaj cukru i omijaj plastikowe opakowania zawierające szkodliwy Bisfenol-A.

Nie ma się co oszukiwać - przyczyną większości chorób jest jedzenie i procesy związane z jego trawieniem. Niestety, przez niektóre pokarmy szybciej się starzejemy. Brytyjskim naukowcom udało się dowieść, że prawie wszystkie geny reagują na składniki odżywcze wprowadzane do naszego organizmu. To, co ląduje na naszych talerzach, ma bezpośredni wpływ na modyfikację naszego DNA.

- Reakcje biochemiczne zachodzące, kiedy metabolizujemy pokarm, są uzależnione od cukrów, kwasów tłuszczowych, witamin i aminokwasów wchodzących w skład naszych posiłków - przekonują eksperci z Uniwersytetu Cambridge i Centrum Badań Biomedycznych przy Instytucie Francisa Cricka w Londynie.

Choć medycyna już od dawna zdaje sobie sprawę z tego, że dieta może wpływać na nasze geny, do jednak do tej pory specjaliści nie zdawali sobie sprawy z tego, jaki wielki wpływ na zmiany genetyczne może mieć nasze pożywienie.

- Jedzenie może modyfikować aż 90% genów wchodzących w skład naszego DNA - przekonuje kierownik badań Marcus Larser z Wydziału Biochemii Uniwersytetu Cambridge.

Dieta zmieniająca geny

Organizm jest naturalnie przystosowany do tego, by samodzielnie radzić sobie z zagrożeniem ze strony czynników chorobotwórczych. Potrzebne jest mu do tego jednak odpowiednie pożywienie, które aktywuje najbardziej wartościowe składniki pobudzające ciało do odparcia ataku patogenów.

Jeśli chcesz pomóc swoim genom - jedz brokuły. Zawierają izotiocyjaniany, które są w stanie dosłownie zahamować działanie szkodliwych zmian genetycznych zachodzących w naszym DNA i zmusić ciało do uruchomienia "dobrych genów" zwalczających procesy kancerogenne. Związki te są też obecne w kiełkach brukselki, rzeżusze, jarmużu, kapuście, a nawet w ostrym wasabi.

Na geny dobrze też działają jeżyny, ze względu na obecność antocyjanów chroniących przed niszczącym działaniem reaktywnych form tlenu, co chroni nas przed starzeniem i wspomaga pracę układu krążenia. Podobne, choć zdecydowanie bardziej holistyczne działanie wykazuje żeń-szeń, stosowany od tysięcy lat przez Medycynę Wschodu.

Chcesz pomóc swoim genom? Zacznij jeść więcej zielonych roślin liściastych - kapusty, jarmużu, brukselki, rzeżuchy i brokułów. Nie stroń od korzenia żeń-szenia, a latem podjadaj jeżyny. Unikaj za to cukru i plastikowych opakowań!

fot. freeimages.com

Przed szkodliwym działaniem wolnych rodników ochronią nas witaminy C i E, które mogą skutecznie przeciwdziałać szkodliwym skutkom stresu - zarówno tego odczuwanego przez nasz układ nerwowy, jak i stresu oksydacyjnemu, któremu ulegają nasze komórki skutecznie przyspieszając proces starzenia.

Przewaga świeżych i naturalnych produktów, które nie ulegają procesom obróbki termicznej i nie są wysokoprzetworzone, może mieć pozytywny wpływ na nasze geny. Czego jednak powinniśmy się wystrzegać?

Co szkodzi genom?

Naukowcom z Uniwersytetu Duke w Karolinie Północnej udało się wykazać, że Bisfenol-A, który dodawany jest do plastikowych opakowań i występuje w niemal każdej butelce taniej wody mineralnej na świecie, ma istotny wpływ na pobudzanie tzw. genu otyłości odpowiedzialnego za tycie.

Badania laboratoryjne przeprowadzone na szczurach wykazały, że ciężarne zwierzęta wystawione na działanie tego składnika rodziły otyłe potomstwo. Dzieci gryzoni karmionych za pomocą odpowiednio dobranej diety były już jednak zdrowe.

Równie źle może działać na nas zwykły cukier. Okazuje się, że geny mogą przechowywać w sobie informację o tym, że zjedliśmy słodki pokarm, nawet przez dwa tygodnie. Im częściej sięgamy po takie produkty, tym trwalsze zmiany genetyczne dokonywane są na poziomie naszego DNA.

Nie dajcie się zwieść słodkim pozorom - cukier szkodzi i dla dobra genów lepiej go wyeliminować z diety. Niech moc będzie z Wami!

Jak długo potraficie wytrzymać bez słodyczy?

___

Redakcja Zdrowo Bardzo/π