Zamknij

Janginizacja, czyli sposób na przetwory bez dodatku cukru

26.07.2021
Aktualizacja: 26.07.2021 16:45
Przetwory bez cukru - janginizacja
fot. Shutterstock

Janginizacja to bardzo zdrowa, choć wciąż mało popularna metoda robienia przetworów, zwłaszcza w przypadku owoców. Wywodzi się z kuchni makrobiotycznej, stosując ją, nie musisz dodawać cukru do dżemów czy konfitur. Na czym dokładnie polega?

  1. Na czym polega janginizacja?
  2. Co można janginizować?
  3. Sól zamiast cukru w przetworach – czy to zdrowe?

W sezonie robienia przetworów nie raz można zobaczyć wychodzących ze sklepu ludzi z kilogramami cukru. A co byście powiedzieli, gdyby zrobić zdrowe dżemy bez cukru? To jak najbardziej możliwe. Właśnie dzięki wykorzystaniu metody zwanej janginizacją. Zamiast białego cukru wykorzystuje się w tym przypadku odrobinę (naprawdę!)… soli.

Na czym polega janginizacja?

Janginizacja to naturalna metoda przetwarzania produktów – warzyw i owoców – i przedłużania ich trwałości. Nie wymaga stosowania białego cukru, lecz wykorzystuje ten naturalnie obecny w owocach i warzywach (tak, tak, warzywa też zawierają cukier), a dodatkowo konserwantem staje się niewielka ilość dodanej soli.

Janginizacja polega na powolnym duszeniu owoców i warzyw we własnym soku z dodatkiem małej ilości soli. Proces ten wydobywa z owoców ich naturalną słodycz i smak, dzięki czemu do przetworów nie trzeba już dodawać cukru. Produkty zachowują swój naturalny kolor, a przetwory zyskują żelową konsystencję.

Co można janginizować?

Janginizować można zarówno owoce, jak i warzywa. Jednak zwłaszcza w przypadku owoców metoda ta wydaje się bardzo korzystna, bo nie wymaga dodawania olbrzymich ilości cukru. Tego sposobu można użyć nie tylko do przygotowywania przetworów na zimę, ale także na co dzień podczas przygotowywania różnorodnych potraw z owoców i warzyw - dusząc je we własnym soku.

Przygotowanie przetworów metodą janginizacji jest proste: wystarczy umyć dojrzałe owoce, pokroić je na cząstki, przełożyć do garnka, dodać sól, a następnie gotować do uzyskania żądanej konsystencji (maksymalnie kilkanaście minut). Potem przetwory trzeba zamknąć w słoikach i najlepiej zapasteryzować.

Sól zamiast cukru w przetworach – czy to zdrowe?

Ponieważ sól jest uważana za równie niezdrową co cukier, to jej dodatek może budzić obawy. Zupełnie niepotrzebnie, ponieważ do janginizowanych przetworów dodaje się jej bardzo niedużo – na kilogram owoców lub warzyw wystarczy szczypta. Tak ilość jest dla organizmu całkiem obojętna. Można użyć zwykłej soli kuchennej, ale lepiej byłoby wykorzystać sól mniej oczyszczoną, np. gruboziarnistą sól himalajską, morską bądź kłodawską.

Uzyskane metodą janginizacjji przetwory są zdrowsze niż te z dodatkiem cukru. To ważne nie tylko dla osób chorujących na cukrzycę i stosujących diety odchudzające, ale dla każdego z nas. Nadmiar cukru w diecie przyczynia się do większego ryzyka chorób cywilizacyjnych, w tym właśnie cukrzycy typu 2, nadwagi i otyłości, nadciśnienia tętniczego, miażdżycy, a także m.in. próchnicy czy obniżenia odporności.

Uwaga!

Powyższa porada nie może zastąpić wizyty u specjalisty. Pamiętaj, że w przypadku jakichkolwiek problemów ze zdrowiem należy skonsultować się z lekarzem.