Zamknij

Woda o tej temperaturze nawadnia najlepiej. Jaką wodę pić w upały?

27.06.2022
Aktualizacja: 27.06.2022 12:45
Jaka woda nawadnia najlepiej: zimna czy ciepła?
fot. Georgy Dzyura/Schutterstock

W czasie upałów nie można zapominać o piciu wody – to grozi niebezpiecznym dla zdrowia odwodnieniem. Intensywne pocenie się powoduje duże zużycie płynów w organizmie, dlatego wodę trzeba sobie systematycznie dostarczać. Gdy jest gorąco, intuicyjnie wybieramy wodę z lodem. Czy właśnie ona nawadnia najlepiej? Co mówią o tym naukowcy?

W jednym z badań, opublikowanych w piśmie „International Journal of Clinical and Experimental Medicine” wykazano, jaka temperatura wody zapewnia optymalne nawodnienie, czyli pozwala na wypicie dużych ilości płynu i nie powoduje zwiększenia pocenia się. Okazało się, że napój nie może być ani za ciepły, ani zbyt zimny. Optymalna temperatura wody do picia to kilkanaście stopni Celsjusza. Ile konkretnie?

Upały, pocenie się i nawadnianie

Podczas upałów i zagrażającego odwodnienia termoregulacja w organizmie, w tym pocenie się, jest w pewnym stopniu hamowana, aby oszczędzać płyny ustrojowe i zapewnić krążenie krwi. Picie powoduje przywrócenie reakcji termoregulacyjnych, w tym pocenia się. Celem irańskich naukowców z Urmia University of Medical Sciences było zbadanie, jak temperatura wypijanej wody wpływa na to, ile jej pijemy i jak bardzo się pocimy.

W badaniu wzięły udział zdrowe młode osoby w wieku ok 24 lat i o wadze ok. 80 kg. Naukowcy spowodowali u nich odwodnienie poprzez łagodny wysiłek fizyczny (jazda na rowerze stacjonarnym) w gorącej i wilgotnej atmosferze (38-40 st. C, 20-28 proc. wilgotności powietrza). Po odwodnieniu badanym pozwalano pić wodę o temperaturze 5, 16, 26 i 58 st. C (zimną, chłodną, ciepłą i gorącą) – każdego z czterech dni eksperymentu pili wodę o innej temperaturze.

Szybkość pocenia się mierzono na czole przed i po wypiciu wody. W trakcie eksperymentów pobierano również próbki krwi i mierzono osmolalność osocza (poziom nawodnienia organizmu).

Jaką woda na upały: ciepła czy zimna?

Wyniki badania naukowców były jednoznaczne: pocenie się wyraźnie wzrastało już kilka minut po rozpoczęciu picia. Najwolniej badani zaczynali się pocić po wypiciu płynu o temperaturze 5 st. C. Temperatura wody miała jednak spory wpływ na to, ile wypili jej uczestnicy:

  • 5 st. C – 4,2 ml/kg
  • 16 st. C – 6,4 ml/kg
  • 26 st. C – 3,1 ml/kg
  • 58 st. C – 1,8 ml/kg

Uczestnicy wypili najwięcej wody o temperaturze 16 st. C, wolniej się przy tym pocąc (choć nieco szybciej niż w przypadku wody o temperaturze 5 st. C), niż pijąc wodę o innych temperaturach. Woda o temperaturze 16 st. C została więc uznana za optymalnie nawadniającą.

Naukowcy podsumowują: – Kiedy osoby odwodnione piją wodę o różnej temperaturze, obserwuje się różny poziom pocenia się i wielkości spożycia płynu. Zgodnie z naszymi wynikami, spożywanie wody o temperaturze 16 st. C, czyli chłodnej wody z kranu, może być najlepszym wyborem w przypadku odwodnienia.

W czasie upałów, gdy zagraża nam odwodnienie, warto więc pić chłodną, ale nie lodowatą wodę, czyli o temperaturze ok. 16 st. C. Taka woda zapewnia optymalne nawodnienie – można jej wypić dość dużo, a organizm szybko jej nie wypoci.

Uwaga!

Powyższa porada nie może zastąpić wizyty u specjalisty. Pamiętaj, że w przypadku jakichkolwiek problemów ze zdrowiem należy skonsultować się z lekarzem.

Źródło: NIH National Library of Medicine