Czy pizza jest zdrowa? Sprawdź, dlaczego uważa się ją za junk food

01.10.2019
Aktualizacja: 01.10.2019 16:56
Czy pizza jest zdrowa?
fot. Shutterstock

Mało kto może powiedzieć, że nie lubi pizzy i nigdy jej nie je. Ponieważ jest to jedno z popularniejszych dań, warto zastanowić się, czy jedzenie pizzy jest zdrowe. Jeśli nie, to czy można zrobić coś, co zmniejszy jej kaloryczność i negatywny wpływ na zdrowie. Oto kilka wskazówek, jak jeść zdrowszą pizzę. 

Czy pizza jest niezdrowa? Nawet ta, która składa się głównie z ciasta i warzyw? Na pozór dziwi wkładanie tego dania do jednego worka z niezdrową żywnością, ale mimo wszystko zawsze wymienia się pizzę obok frytek, hamburgerów i chipsów. Czy słusznie?

Tak naprawdę opcje są dwie: pizza może być zdrowa lub bardzo niezdrowa. Na pewno zdrowsza będzie pizza wegetariańska z warzywami niż pizza z kiełbasą pepperoni, boczkiem, czy mięsem wołowym. 

Aby jeść zdrowszą pizzę warto zamawiać jej klasyczne, tradycyjne odpowiedniki na cienkim cieście przypominającym podpłomyk. Najbardziej kaloryczne i niezdrowe są pizze na cieście grubym. By jeść zdrowiej, warto również rezygnować z dodatkowych sosów. Zrezygnuj także z dodatkowej porcji sera. 

Jak zrobić fit pizzę?

Jeden kawałek tradycyjnej pizzy (zwłaszcza tej dostarczanej z dużych sieci pizzerii) ma zazwyczaj około 300 kalorii, a w tym od 10-20 g tłuszczu, 20-30 mg cholesterolu, ok. 15 g białka i nie więcej niż 2 g błonnika. Jak sprawić, aby liczba kalorii była mniejsza, a sama pizza zdrowsza?

Jedną z najczęściej powtarzanych zasad zdrowego żywienia jest zamiana zwykłych produktów mącznych na ich pełnoziarniste wersje. Spód pizzy powinien być więc zrobiony z pełnoziarnistej mąki. Produkty pełnoziarniste powstrzymują przed podjadaniem i przejadaniem się, ponieważ sycą na dłużej. Co więcej, zawierają również dużo błonnika, który usprawnia układ trawienny oraz składniki, które zmniejszają ryzyko chorób serca oraz cukrzycy typu 2.

Jedząc pizzę, zawsze lepiej zacząć od przystawki w postaci zielonej sałatki z lekkim dressingiem. Niech będzie w niej dużo zielonych warzyw liściastych (np. jarmużu, ruccoli, szpinaku), zielonego groszku czy różnokolorowej papryki. Oprócz tego, że posiłek będzie bogaty w ogromną ilość wartości odżywczych, to jeszcze szybciej nasyci, więc łatwiej będzie zrezygnować z dodatkowego kawałka pizzy.

Czy warto jeść mrożone pizze?

Mrożone pizze zawierają bardzo duże ilości sodu. Badania pokazują, że mogą mieć aż 900 mg tego składnika. Sód jest co prawda potrzebny do prawidłowego funkcjonowania organizmu, ale jego nadmiar prowadzi do przetrzymywania wody w organizmie i zaburzenia pracy wielu narządów.

Jeśli masz  ochotę na pizzę, lepiej zrezygnuj z tych pakowanych w pudełka. Warto uważać również na sos pomidorowy, on także zawiera sporą ilość sodu. Dlatego zawsze szukaj jego naturalnej wersji. Oprócz tego, że nie będzie w niej sodu, to jeszcze świetnie wpłynie na zdrowie – zmniejszy ryzyko zachorowania na raka prostaty oraz uzupełni niedobory witaminy C.

Pizza niewątpliwie będzie najzdrowsza, gdy zrobisz ją samodzielnie w domu. Tu znajdziesz doskonały przepis na domową, zdrowszą pizzę: PRZEPIS na zdrową, domową pizzę. Sprawdź, jak zrobić pizzę w domu