Czy pizza jest zdrowa? Sprawdź, dlaczego uważa się ją za junk food

Aleksandra Supryn
09.02.2016 14:52
Czy pizza jest zdrowa? Sprawdź, dlaczego uważa się ją za junk food
fot. Jak zrobić zdrową pizzę? Zamień kilka składnik i ogranicz kalorie

9 stycznia to Międzynarodowy Dzień Pizzy. Jako że mało kto z nas może powiedzieć, że nie lubi pizzy i nigdy jej nie je, zaczęliśmy zastanawiać się nad tym, czy pizzowa dieta jest zdrowa.

Na pierwszy rzut oka dziwi wkładanie tego dania do jednego worka z niezdrową żywnością. No, bo co tam takiego niezdrowego? Mimo to zawsze wymienia się ją jednym tchem obok frytek, hamburgerów i chipsów. Czy słusznie?

Czy pizza jest zdrowa?

Opcje są dwie: pizza może być zdrowa lub bardzo niezdrowa. Wybór zależy od Ciebie. Co trzeba zrobić, żeby zjeść zdrowszą wersję pizzy?

Musisz po prostu zamówić odpowiednie składniki. Możesz być pewny, że jeśli znajduje się na niej dużo warzyw – jest dobrze.

Gdy chcesz, aby Twoja pizza była możliwie jak najbardziej zdrowa i miała niewiele kalorii, zrezygnuj z wysokokalorycznego mięsa (pepperoni, boczku, kiełbasy) i wybierz kurczaka, szynkę lub rybę i owoce morza.

Nie zamawiaj też z podwójnego sera oraz ciasta (najlepiej zawsze wybieraj opcję na cienkim cieście).

Fit pizza – jak to zrobić?

Jeden kawałek tradycyjnej pizzy (zwłaszcza tej dostarczanej z dużych sieci pizzerii) ma zazwyczaj około 300 kalorii, a w tym od 10-20 g tłuszczu, 20-30 mg cholesterolu, ok. 15 g białka i nie więcej niż 2 g błonnika. Jak sprawić, aby liczba kalorii była mniejsza, a sama pizza zdrowsza?

Jedną z najczęściej powtarzanych zasad zdrowego żywienia jest zamiana zwykłych produktów mącznych na ich pełnoziarniste wersje. Spód Twojej pizzy powinien być więc zrobiony z pełnoziarnistej mąki. Produkty pełnoziarniste powstrzymują nas przed podjadaniem i przejadaniem się, ponieważ sycą na dłużej. Co więcej, zawierają również dużo błonnika, który usprawnia układ trawienny oraz składniki, które zmniejszają ryzyko chorób serca oraz cukrzycy typu 2.

Jedząc pizzę, zawsze lepiej zacząć od przystawki w postaci zielonej sałatki z lekkim dressingiem. Niech będzie w niej dużo zielonych warzyw liściastych (np. jarmużu, ruccoli, szpinaku), zielonego groszku czy różnokolorowej papryki. Oprócz tego, że posiłek będzie bogaty w ogromną ilość wartości odżywczych, to jeszcze szybciej będziesz pełny, więc łatwiej będzie zrezygnować z dodatkowego kawałka pizzy.

Czy warto jeść mrożone pizze?

Mrożone pizze zawierają bardzo duże ilości sodu. Badania pokazują, że mogą mieć aż 900 mg tego składnika. Sód jest co prawda potrzebny do prawidłowego funkcjonowania organizmu, ale jego nadmiar prowadzi do przetrzymywania wody w organizmie i zaburzenia pracy wielu narządów.

Jeśli mamy już ochotę na pizzę, lepiej więc zrezygnować z tych pakowanych w pudełka.

Warto uważać również na sos pomidorowy, bardzo często również zawiera sporą ilość sodu.

Zawsze szukaj jego naturalnej wersji. Oprócz tego, że nie będzie w niej sodu, to jeszcze świetnie wpłynie na zdrowie – zmniejszy ryzyko zachorowania na raka prostaty oraz uzupełni niedobory witaminy C.

 

Twoja pizza niewątpliwie będzie najzdrowsza, gdy zrobisz ją samodzielnie w domu. W ten sposób nie będziesz musiał zastanawiać się, ile jest w niej kalorii czy sodu i nie narazisz się na irytację obsługi w pizzerii.

Możesz zrobić nawet bezglutenową wersję pizzy. :)

___

ZdrowoBardzo / AS