Zamknij

Jak zachęcić dziecko do zdrowego odżywiania? 3 zdrowe przekąski

01.06.2021
Aktualizacja: 02.06.2021 12:02
Gotowanie w dzieckiem - od czego zacząć?
fot. Shutterstock

Zdrowe żywienie należy wprowadzić jak najwcześniej, gdy dziecko zaczyna swoją przygodę z jedzeniem. Niestety nie zawsze się to udaje. Od czego zacząć zmianę nawyków żywieniowych u dziecka i zachęcić je do spożywania zdrowych przekąsek, a nie tych wysokokalorycznych, przetworzonych? Podpowiada Monika Nowicka, ekspert w zakresie żywienia i dietetyk kliniczny Be Diet Catering.

Ponad 44 proc. polskich dzieci regularnie spożywa wysokokaloryczne batoniki i słodycze, a 33 procent często sięga po paluszki i chipsy, które nie są korzystne dla zdrowia.* Te niezdrowe przekąski i brak wystarczającej ilości warzyw czy kasz w diecie dziecka są jedną z głównych przyczyn otyłości wśród dzieci, która z kolei jest przyczyną innych problemów zdrowotnych. Każdy rodzic chciałby, aby jego dziecko było zdrowe. Pierwszym krokiem jest nauczenie ich zdrowego stylu życia, opierającego się na zróżnicowanej, zbilansowanej diecie oraz aktywności fizycznej.

Zmiana nawyków żywieniowych u dziecka: od czego zacząć?

Zmiana nawyków żywieniowych dziecka może być znacznie prostsza, jeśli zaproponujemy maluchowi wspólne przygotowywanie atrakcyjnych i smacznych posiłków. Dzięki temu dziecko będzie miało okazję poznawać różne produkty i smaki, a także dowie się, jak je ciekawie i zdrowo łączyć. Angażując się w proces gotowania, chętniej będzie chciało wypróbować dania, które powstały podczas wspólnej pracy. Efektem może być rozszerzenie diety dziecka, mnóstwo pozytywnych emocji płynących ze wspólnie spędzonego czasu. Maluch będzie uczył się samodzielności i szacunku do jedzenia, a przyjemna atmosfera będzie sprzyjała budowaniu właściwej relacji z pożywieniem.

Jakie posiłki możemy przygotować wspólnie z dzieckiem? 3 proste przepisy

Najlepiej zaczynać wprowadzanie dziecka w proces gotowania z prostych dań i przekąsek, które nie wymagają wykonywania trudnych czynności i są szybkie w przygotowaniu. Poniżej trzy proste przepisy na zdrowe przekąski, które można wykonać z dzieckiem.

  • Owocowe tęczowe szaszłyki

Składniki: dowolne owoce o różnych kolorach, np. cząstki mandarynek, obrane kawałki ananasa, kiwi, jabłka, banana, truskawki, maliny.
Przygotowanie: każdy owoc będzie tu pasował. Umyjcie, obierzcie i pokrójcie wspólnie wybrane owoce na cząstki. Nadziejcie je po kolei na drewniane patyczki i ułóżcie obok siebie, aby utworzyły kolorową tęczę.

  • Kanapkowa gąsienica

Składniki: 8 kromek chleba posmarowanego masłem, 4 plasterki żółtego sera, 4 plasterki upieczonej lub ugotowanej piersi z kurczaka (opcjonalnie), mały pomidor, 2 łodygi selera naciowego.

Przygotowanie: używając okrągłej foremki do ciastek, wytnijcie wspólnie 8 kółek z posmarowanego masłem chleba, sera i plasterka drobiowej wędliny. Łodygi umytego selera pokrójcie w kawałki – będą z nich nóżki gąsienicy. Ułóżcie na talerzu jej tułów zbudowany z połączonych ze sobą naprzemiennie: chleba, sera i kurczaka. Niech selerowe nóżki podtrzymują gąsienice. Wykorzystajcie pomidora do zrobienia jej głowy.

  • Warzywne placuszki

Składniki: cukinia, marchewka, batat, pół cebuli, natka pietruszki, 3 jajka, łyżka oliwy, 4 łyżki mąki orkiszowej, przyprawy: szczypta soli i pieprz.

Przygotowanie: Cukinię, obranego batata i marchewkę zetrzyjcie na tarce i odczekajcie kwadrans, aby je odsączyć. Posiekajcie pozbawioną warstwy zewnętrznej cebulkę i natkę pietruszki. Wymieszajcie wszystkie składniki z jajkami i oliwą. Dodajcie przyprawy i mąkę. Ponownie wymieszajcie. Za pomocą łyżki wykładajcie ciasto na blaszkę, formując placuszki. Pieczcie je w 180 stopniach przez około pół godziny. Świetnie będzie pasował do nich domowy sos jogurtowy lub czosnkowy.

Jak zaangażować dziecko w proces gotowania?

Warto stopniowo wprowadzać dziecko we współtworzenie posiłków. Najpierw możemy zaproponować maluchowi wykonywanie najprostszych i najbezpieczniejszych zadań, stopniowo zwiększając zaawansowanie czynności. Musimy brać pod uwagę jego umiejętności manualne i wiek.

Dziecku w wieku do 6 lat możemy zaproponować mieszanie składników, smarowanie i ozdabianie kanapek, obieranie rączkami owoców i warzyw, a także rwanie na kawałki sałaty. Trochę starszym dzieciom możemy pozwolić pokroić chleb, warzywa czy ser za pomocą noża dla dzieci. Mogą one także samodzielnie przygotowywać kanapki, ciasto na naleśniki lub placuszki, a także komponować śniadania w postaci owsianek. Z kolei nastolatkom możemy powierzyć już samodzielne przygotowanie prostych potraw pod naszym nadzorem.

*Badanie zlecone przez Be Diet Catering.