Zamknij

Chcesz wzmocnić odporność jesienią? Pamiętaj o tych 5 zasadach

28.09.2022
Aktualizacja: 28.09.2022 10:56

Chcesz mieć dobrą kondycję jesienią i wzmocnić odporność? Zastosuje się do poniższych 5 zasad. Przypomina o nich dr Magdalena Cubała-Kucharska.

Jak wzmocnić odporność jesienią?
fot. Shutterstock

Jak wzmocnić organizm, by jesienią nie chorować zbyt często? To pytanie bardzo często pojawia się w mediach społecznościowych. Odpowiedzi różnią się w zależności od preferencji odpowiadającego. Jedni stawiają na naturę, np. soki z brzozy, malin, napary na bazie imbiru etc. Inni na sprawdzone apteczne preparaty witaminowe. Jeszcze inni zachęcają do większej aktywności. Kto ma rację? Na to pytanie również nie ma jednoznacznej odpowiedzi. Wszystko zależy od stanu naszego zdrowia, osobistych preferencji i – przede wszystkim – fizycznych możliwości. Są jednak ogólne zasady, które warto wdrożyć. Przypomina o nich na Instagramie dr Magdalena Cubała-Kucharska (@drcubala).

Lekarka przypomina, że jesień to okres przejściowy, w którym nasz organizm po ciepłym lecie musi przygotować się do zimy: "Niestety nasz układ odpornościowy znosi to na ogół niezbyt dobrze – zaczynają się infekcje sezonowe, które łatwo pomylić z sezonowymi alergiami".

Dr Cubała-Kucharska przypomina o 5 ważnych zasadach, o których warto pamiętać przez cały czas, ale szczególnie jesienią.

  1. Spacerowanie – lekarka zachęca do jak najczęstszego spacerowanie, bo regularna aktywność fizyczna zapewnia lepszą kondycję i poprawia odporność. Doradza również: "Do spacerów wybieraj raczej lasy iglaste niż liściaste, gdyż w opadłych liściach sporo jest pleśni, które mogą wywołać alergię. Pamiętaj przy tym, by chronić stopy, szyję i uszy. Zwłaszcza niezabezpieczone uszy są <wrotami przeziębienia> a infekcje jesienne niestety już na nas czyhają".
  2. Pamiętaj o suplementacji cynku – pierwiastek ten wzmacnia odporność. Najlepiej suplementować go w formie aminokwasowej, a nie w formie siarczanu, bo w tej ostatniej postaci może podrażnić żołądek. Dr Cubała-Kucharska wyjaśnia: "Cynk bierze udział w tworzeniu najważniejszych komórek odpowiedzialnych za odporność. Przyspiesza też ich dojrzewanie. Dzięki temu reakcja układu immunologicznego na pojawienie się chorobotwórczego patogenu jest szybsza. Jego niedobór skutkuje gorszą pracą komórek NK (Natural Killer) – naturalnych zabójców niszczących intruzów w organizmie. Cynk może złagodzić przebieg i skrócić czas trwania zakażenia wirusami odpowiedzialnymi za infekcje górnych dróg oddechowych poprzez uniemożliwianie im przyłączania się do błony śluzowej nosa. Wiele badań dowodzi, że zażywanie cynku w okresie przeziębienia może skrócić czas infekcji". Ekspertka zaznacza jednak, że osoby, suplementujące się witaminami B mogą, paradoksalnie, mieć niższe poziomy cynku!
  3. Zadbaj o odpowiedni rytm dnia – ekspertka przypomina, że jesienią jest mniej światła. Gdy za oknem robi się szaro i ponuro, większość z nas doświadcza spadku formy. Ma to związek z brakiem światła słonecznego. Gdy brakuje nam słońca, wzrasta poziom melatoniny, przez co stajemy się senni, apatyczni i nie mamy na nic sił. To właśnie w tym momencie zaczynamy zwykle odczuwać wzmożoną chęć na słodycze, najlepiej te wysokokaloryczne. Jak temu zapobiec? Dr Cubała radzi: dbaj o kąpiele słoneczne oczu. Słońce reguluje rytm dobowy wydzielania melatoniny i tym samym znacznie zwiększa odporność organizmu przeciw infekcjom wirusowym, bakteryjnym i pasożytniczym.
  4. Jedz sezonowe warzywa oraz orzechy – w jesiennych warzywach i owocach jest mnóstwo cennych dla zdrowia substancji odżywczych, a poza tym są one świeże (nie trzeba ich przechowywać, co może mieć wpływ na ich wartość odżywczą). Co jeszcze warto jeść jesienią? Warto do menu włączyć produkty, które są naturalnymi prebiotykami (rośliny strączkowe, cebula, czosnek, por, cykoria, topinambur, produkty pełnoziarniste, ciemnozielone warzywa, owoce, kakao, nasiona, w tym siemię lniane), a także probiotyki (jogurt, kiszonki, dobrej jakości sery żółte). Należy za to unikać wszystkich wysokoprzetworzonych produktów (ciast, ciasteczek, dań na wynos, białego makaronu, pieczywa).
  5. Suplementuj witaminę D – ona również wzmacnia odporność organizmu. Dr Cubała w poście napisała, że osoby dorosłe powinny przyjmować 800-2000 jednostek dziennie.

Źródło: Instagram @drcubala