Elektrolity - Twój najważniejszy sprzymierzeniec w walce z upałami!

20.08.2015 16:12
Elektrolity - Twój najważniejszy sprzymierzeniec w walce z upałami!
fot. Jak skutecznie walczyć z upałami? Co zrobić, żeby poczuć się lepiej?

Mordercze upały trwają już od kilkunastu dni, a Ty czujesz się coraz gorzej? Pijesz dużo wody, jesz lekkie posiłki i unikasz słońca, ale to nie pomaga? Zobacz, co zrobić, by w końcu poczuć się lepiej.

Co to są elektrolity?

Elektrolity to jony soli, które znajdują się w płynach naszego ciała - w krwi, osoczu i płynach tkankowych. Konkretniej - są to jony sodu, potasu, wapnia i magnezu.

Abyśmy mogli odpowiednio funkcjonować, musimy zapewnić naszemu organizmowi odpowiedni poziom tych soli. Jest to bardzo ważne, bo za niski poziom elektrolitów może doprowadzić do zaburzeń pracy serca i układu nerwowego.

Kiedy tracimy elektrolity?

Elektrolity tracimy codziennie razem z potem. Z takimi „zwykłymi” brakami nasz organizm sobie jednak radzi - „bierze sobie” jony soli z naszych posiłków. 

W czasie upałów i treningów tracimy jednak tyle elektrolitów, że nasz organizm nie nadąża z ich uzupełnianiem. Podobnie jest podczas infekcji wirusowych - zużywamy wtedy mnóstwo cennych składników. 

To bardzo poważny problem, bo odpowiednie stężenie elektrolitów w naszym ciele ma kluczowe znaczenie dla nawodnienia naszego organizmu.

Prawidłowa ilość elektrolitów w organizmie

Sód: 3250 mg/L; 142 mmol/L

Aby utrzymać prawidłowy poziom sodu w organizmie, wystarczy wypić szklankę mleka dziennie. Jeśli nie lubimy mleka, możemy je zastąpić porcją kurczaka lub sera żółtego.

Potas: 156 mg/L; 4 mmol/L

Ponieważ większość spożywanych przez nas produktów spożywczych zawiera ten pierwiastek, u większości zdrowych ludzi poziom potasu jest prawidłowy. Niedobór potasu najłatwiej uzupełnić sokiem pomidorowym lub dobrym preparatem. 

Magnez: 24 mg/L; 1 mmol/L

Najlepsze do uzupełnienia poziomu magnezu są pestki dyni. 100 g to aż 540 mg tego pierwiastka! Wystarczy mała garstka dziennie!

Wapń: 100 mg/L; 2,5 mmol/L

Najlepszym „dostawcą” wapnia są produkty mleczne: jogurt naturalny, kefir czy maślanka.

Elektrolity a glukoza

Woda wodą, elektrolity elektrolitami, ale to wciąż nie wszystko. Ważna jest jeszcze glukoza, bo to właśnie ona pomaga w skutecznym przysw ajaniu jonów i jest podstawą tzw. teorii nawadniania doustnego. Ten organiczny związek chemiczny sprawia, że elektrolity są dużo łatwiej wychwytywane i transportowane do naszych tkanek. Co więcej, glukoza stanowi dla naszego przemęczonego ciała dodatkową dawkę energii!

Jak uzupełnić elektrolity?

Nie tak łatwo jest uzupełnić elektrolity samą dietą, nie wystarczy też sama woda. Na pewno warto pić sporo soku pomidorowego, bogatego w potas i odżywiać się zdrowo. Możemy też sięgnąć po preparaty, które mają optymalną ilość niezbędnych dla naszego zdrowia składników, takich jak glukoza, sód i potas. Takim produktem, bardzo popularnym na rynku, jest obecnie Litorsal. 

Uzbrojeni w odpowiednią ilość elektrolitów jesteśmy w stanie stawić czoła upałom.