Zamknij

Jak się pozbyć nadmiaru soli z zup, sosów i sałatek? 7 podpowiedzi

11.08.2022
Aktualizacja: 11.08.2022 09:55
Przesolone dania - jak je uratować?
fot. Shutterstock

Zdarza Ci się przesolić zupę, sos lub sałatkę? Nie jesteś sam/sama. Dowiedz się, jak usunąć nadmiar soli z potraw. 7 skutecznych sposobów.

Każdemu z nas zdarza się przesolić różne potrawy: zupę, sosy czy sałatki. Zwykle wtedy wpadamy w panikę, zwłaszcza gdy spodziewamy się gości. Czy da się uratować takie dania i jak to zrobić?

Odpowiedź brzmi: TAK, da się uratować, o ile nie wsypaliśmy do tych dań całej solniczki. W przypadku zup czy sosów można:

  • Dodać do zupy lub sosu surowego ziemniaka i gotować go 10-12 minut, a następnie (koniecznie!) wyjąć – ziemniak świetnie poradzi sobie z nadmiarem soli, wchłaniając ją, ale trzeba pamiętać o tym, by go nie rozgotować.
  • Dodać biały ryż w woreczku i gotować wraz z zupą przez 10 minut – ryż, podobnie jak ziemniak, doskonale wchłania sól, usuwając jej nadmiar w potrawie; należy tylko pamiętać, by nie trzymać go w zupie czy sosie zbyt długo, bo wydziela on skrobię, która może wpłynąć zarówno na konsystencję, jak i barwę dania.
  • Dodać wodę – czasami, w przypadku lekkiego przesolenia dania, wystarczy dodać trochę więcej wody, która rozwodni zupę.
  • Dodać białko jajka – białka, podobnie jak ryż i ziemniaki, dobrze wchłaniają sól z potraw. Aby ten sposób zadziałał, musimy oddzielić jajko od żółtek, a następnie mieszając zupę lub sos wlać białko. Gdy białko się zetknie, wyławiamy je z zupy.
  • Dodać kromkę podpieczonego pieczywa – ten sposób sprawdzi się w przypadku sosów, chleb wchłonie nadmiar soli (niestety też i trochę sosu).
  • Dodać odrobinę mleka lub jogurtu naturalnego – ta propozycje również sprawdzi się lepiej w przypadku sosów. Mleko i jogurt złagodzą smak potrawy.

W przypadku przesolonych sałatek sytuacja jest znacznie trudniejsza. Da się je uratować, o ile mamy więcej składników. W takiej sytuacji przesoloną sałatkę dzielimy na 2-3 mniejsze porcje i jedną z nich mieszamy z niedoprawionymi składnikami. To powinno pomóc w złagodzeniu smaku. Czasami, o ile jest taka możliwość, można dodać łyżkę majonezu lub jogurtu, by zneutralizować słony smak.

Spożywanie zbyt dużej ilości soli jest szkodliwe dla zdrowia. Jej nadmiar w organizmie może prowadzić do spadku funkcji poznawczych, np. koncentracji i uwagi, pojawienia się obrzęków, bólu głowy. Poza tym sól wzmaga pragnienie, a co za tym idzie, zwiększa się częstość oddawania moczu. Gdy spożywamy zbyt przesolone potrawy, zmienia się też nasz smak (nie smakują nam już potrawy bez soli) i czujemy potrzebę dosalania wszystkiego. To sprawia, że nie potrafimy zrezygnować ze słonych przekąsek i spożywamy ich więcej, niż powinniśmy, biorąc pod uwagę dzienne normy spożycia dla tej przyprawy. Tymczasem nadmiar soli w organizmie, może przyczyniać się do wielu niebezpiecznych chorób, m.in. nadciśnienia tętniczego, udaru mózgu, chorób serca (np. powiększenie mięśnia sercowego, niewydolności serca), chorób nerek (np. kamicy nerkowej), osteoporozy, raka żołądka.

Źródło: Wirtualna Polska Kuchnia