Jak nie przytyć w święta Bożego Narodzenia - 10 prostych zasad

21.12.2019
Aktualizacja: 21.12.2019 10:00
Jak nie przytyć w święta?

Przyrost masy ciała podczas świąt Bożego Narodzenia jest powszechnym problemem. Święta mogą sprzyjać przejadaniu się, siedzącemu trybowi życia i spożywaniu wysoko kalorycznych pokarmów. Oto 10 wskazówek, które pomogą Ci uniknąć przyrostu masy ciała w okresie wigilijnym.

1. Nie spędzaj trzech dni przed stołem - bądź aktywny fizycznie

Święta to czas odpoczynku, który najczęściej spędzamy na kanapie lub przed stołem. Jednak kompletny brak ruchu może przyczyniać się do przyrostu masy ciała, zwłaszcza jeśli towarzyszy mu przejadanie się. Wykonywanie pewnego rodzaju aktywności fizycznej z rodziną, może okazać się korzystne dla kontroli wagi. Nawet coś tak prostego, jak spacer może oderwać umysł od jedzenia i pozwolić na rozwój więzi z bliskimi.

2. Wybieraj przekąski z głową

W okresie świątecznym niezdrowe przekąski, takie jak ciasteczka i inne słodycze są zwykle dostępne od ręki. Kiedy łatwo możesz sięgnąć po smakołyki, częściej zjesz je w dużych ilościach. W domu ten problem można rozwiązać, utrzymując słodycze poza zasięgiem wzroku. Trudniej jednak tej strategii uniknąć w sytuacjach, których nie można kontrolować, na przykład w miejscu pracy lub na przyjęciu rodzinnym. Staraj się pamiętać o swoich nawykach. Jeśli czujesz, że sięgnąłeś po coś tylko dlatego, że w pobliżu jest jedzenie - a nie dlatego, że jesteś głodny - odłóż ciastko.

3. Uważaj na wielkość porcji

Kiedy na stole pojawia się jedzony tylko raz na rok śledź lub makowiec, przeładowanie talerza może być łatwe. Najlepszym rozwiązaniem problemu zjadania zbyt dużych porcji, jest kontrola ich wielkości lub stosowanie mniejszych naczyń.

4. Wybieraj produkty o wysokiej zawartości błonnika

Błonnik jest nie tylko zdrowy, ale sprawia również, że odczuwasz szybciej pełność po posiłku. Wydaje się także, że zwiększenie spożycia błonnika pokarmowego może zmniejszyć całkowite spożycie kalorii, co może pomóc w zapobieganiu przybierania na wadze w czasie świąt. Dlatego, jedząc pieczywo - zawsze wybieraj razowe. Nakładając na talerz porcję ryby po grecku, nie szczędź sobie warzyw. Jednym z deserów, które dostarczą bardzo dużych ilości błonnika jest kutia oraz mak.

5. Testuj potrawy z głową

Wigilia tuż tuż. Możliwe, że już zacząłeś świąteczne gotowanie. Gotując potrawy nieuniknione jest, że musisz ich spróbować. Jednak często próbowanie kończy się na wylizywaniu miski z resztek ciasta na piernik. Nawet małe kęsy świątecznych potraw mogą zsumować się do pokaźnej ilości kalorii. Degustacja potraw jest ważna, zwłaszcza jeśli gotujesz dla innych - ale mały kęs prawdopodobnie wystarczy. Powinieneś również upewnić się, że nie jesteś głodny podczas gotowania, ponieważ o wiele łatwiej jest przesadzić podczas testowania smaku potrawy, gdy żołądek burczy z głodu.

6. Przynieś w gości zdrowe danie

Święta Bożego Narodzenia, nie należą pod kątem diety do najzdrowszych. Łatwo jest przejadać się lub rozkoszować smakołykami. Masz jednak kontrolę nad tym, co konsumujesz. Jednym prostym sposobem, na to aby uniknąć jedzenia wyłącznie wysoko kalorycznych potraw, jest przyniesienie własnego zdrowego dania. W ten sposób możesz zagwarantować, że będziesz jadł coś, co będzie zgodne z twoimi celami wagowymi a rodzina spróbuje czegoś nowego.

7. Kontroluj ilość zjadanych słodyczy

Wigilia bez makowca i pierników to nie Wigilia. Boże Narodzenie wręcz obfituje w słodkie przysmaki. Prowadzi to często do nadmiernego spożycia cukru, częstej przyczyny przybierania na wadze. Zamiast jeść każdą przekąskę w zasięgu wzroku, po prostu skup się na swoich ulubionych deserach, a z reszty zrezygnuj. Możesz także zjeść kilka deserów, jednak zawsze nakładaj na talerz ich bardzo małe ilości. Inną sztuczką jest delektowanie się deserami, czyli po prostu poświęcenie czasu na ich powolne jedzenie - co może sprawić, że poczujesz się bardziej usatysfakcjonowany i zjesz mniej słodyczy.

8. Uważaj na płynne kalorie

Podczas świąt alkohol, napoje gazowane i inne kaloryczne napoje bogate w cukier są częstym gościem na stole. Często zapominamy, że dostarczają one do diety duże ilości kalorii, nie dając w zasadzie uczucia sytości. Ponadto spożywanie alkoholu jest często związane ze zwiększonym apetytem i jest czynnikiem ryzyka przybierania na wadze. Dlatego, zwłaszcza jeżeli decydujesz się na deser, do picia wybierz wodę lub niesłodzoną herbatę.

9. Unikaj dokładek

Wigilijny stół jest na ogół suto zastawiony. Liczba dań, z których zgodnie z tradycją każde musi być spróbowane, jest ogromna. Nie wypada ci nie spróbować śledzia teściowej, podczas gdy z drugiego końca stołu mama namawia cię do jej barszczu, a ciocia dokłada sałatki warzywnej na talerz. Kolacja wigilijna często kończy się drugą porcją, a nawet trzecią czy czwartą dokładką. Nawet małe dokładki, mogą zsumować się w pokaźną liczbę kalorii. Dlatego ogranicz się do jednej ustalonej porcji.

10. Ustal swoje granice

W okresie świątecznym wiele osób przechodzi w stan myślenia „zacznę jutro”, co może doprowadzić do przedłużenia niezdrowych nawyków. Jeśli poważnie myślisz o kontrolowaniu swojej masy ciała, pomocne może być wyznaczenie granicy, ustalenie własnych limitów i trzymanie się celów związanych z dietą. Można odmówić niektórym pokarmom i nawykom, które nie są zgodne z twoimi celami. Ważne jest również, aby pamiętać, że możesz mieć wpadkę lub dwie. Nie oznacza to jednak, że należy się poddać i zacząć jeść byle jak. Najlepiej nie rezygnować, iść dalej i dokonać zdrowszego wyboru przy następnym posiłku.