Jak nie przytyć, pracując w biurze? 6 prostych zasad

10.08.2019
Aktualizacja: 12.08.2019 15:03
Jak nie przytyć pracując w biurze?

W ostatnim stuleciu poziom naszej aktywności fizycznej drastycznie spadł. Wynika to nie z tego, że staliśmy się nagle nieprzeciętnie leniwi, ale w dużej mierze dzieje się dlatego, że wykonywana przez nas praca nie jest już często fizyczna, a wyłącznie siedząca. Nie da się ukryć twardych faktów: im więcej czasu spędzasz na siedzeniu, tym bardziej prawdopodobne jest to, że ucierpi na tym również twoje zdrowie.

Niestety większość z nas spędza większość czasu w pracy, siedząc przed komputerem lub na spotkaniach. Często, zanim się obejrzysz, cały dzień spędziłeś przed ekranem, a jedyną aktywność fizyczną, jaką wykonałeś, było przejście od biurka do kuchenki mikrofalowej i z powrotem. Oto kilka praktycznych wskazówek, co zrobić, aby nie przytyć, pracując w biurze.

1. Pokochaj pudełka — zabieraj ze sobą jedzenie do pracy

Nie musisz być dyrektorem naczelnym, aby wiedzieć, że w pewnym momencie w ciągu dnia zrobisz się głodny. Jak wiesz, zdrowy obiad nie pojawi się magicznie na twoim biurku. W momentach wilczego apetytu często sięgamy po tak zwane „cokolwiek”.  Pod rękę wpadają zakamuflowane w szufladzie ciastka, batony i energy-drinki z automatu stojącego w rogu biura. Często udajemy się też na niezdrowe posiłki z cateringu lub pracowniczego baru. Zjedzenie domowego posiłku jest znacznie zdrowszą opcją. Poświęć pół godziny każdego wieczoru i przygotuj posiłki na następny dzień – sałatka, makaron czy kasza z pieczonym mięsem i warzywami – to zdrowe przekąski, które łatwo przygotować. Z czasem będzie ci się to wydawać oczywiste. Nie tylko zaoszczędzisz pieniądze, ale nie przytyjesz i w końcu zjesz smacznie.

2. Dieta pudełkowa to kolejna opcja dla zapracowanych

Jeżeli nie jesteś w stanie poświęcić czasu na codzienne gotowanie, możesz skorzystać z diet pudełkowych. Są one szeroko dostępne na rynku w wielu wariantach smakowych i kalorycznych. Pamiętaj jednak, aby przed wyborem diety dokładnie sprawdzić jakość proponowanych posiłków. Najlepiej, aby dieta była przygotowywana przez dietetyka. Warto również zasięgnąć profesjonalnej porady u specjalisty, jaka kaloryczność diety będzie odpowiadać twoim indywidualnym potrzebom. Tutaj również pomoże dietetyk.

3. Pij duże ilości wody – wyeliminuj z diety słodkie napoje

Bardzo ważne dla dobrego samopoczucia i kontroli masy ciała jest wypijanie codziennie dużych ilości wody. Dla osoby dorosłej oznacza to wypijanie w ciągu dnia około 1,5-2 litrów płynów. Jeżeli nie odczuwasz pragnienia i często zapominasz o odpowiednim nawadnianiu organizmu, jest na to kilka prostych trików. Zabieraj do pracy pełną butelkę wody, którą wiesz, że musisz wypić do końca dnia. Dobrym pomysłem jest także narysowanie na butelce/kubku kresek z konkretnymi godzinami, a następnie regularne picie zaznaczonych porcji w ciągu całego dnia pracy. Jeżeli nie lubisz wody, dodaj do niej owoce i świeże zioła, takie jak mięta czy rozmaryn. Zrezygnuj natomiast z picia słodkich napojów gazowanych, soków czy energetyków. Dostarczają one zbędnych kalorii i cukru, przez co możesz przytyć i mieć w ciągu dnia spadki energii.

4. Unikaj w pracy niezdrowych przekąsek

Każdy zna tego współpracownika, który zawsze ma na swoim biurku miskę cukierków. Cóż, badania pokazują, że słodycze dostępne pod ręką, prowadzą do większego spożycia kalorii w miejscu pracy, niż gdyby ta sama miska cukierków została schowana. Dlatego nie kupuj do pracy słodyczy. Unikaj też trzymania ich obok komputera. Jeżeli ciężko jest ci się powstrzymać od podjadania, pij w ciągu dnia duże ilości wody. Warto także kupić rano, przed pracą, świeże owoce. Możesz również schować do szafki orzechy lub suszone owoce, które będą czekały w pogotowiu na czarną godzinę.

5. Ogranicz picie kawy

Kawa jest synonimem miejsca pracy. Kofeina jest stymulantem, który w małych dawkach może rzeczywiście poprawić twoją wydajność. Co więcej, picie kawy często wiąże z przerwą w pracy i okazją do poplotkowania. Jednak pamiętaj, że kofeina nie jest substancją obojętną i ma wpływ na nasz organizm. Po pierwsze działa ona odwadniająco. Po drugie często wypijana jest z cukrem i tłustą śmietanką, co dostarcza zbędnych kalorii. Nierzadko również nieodłącznym dodatkiem do kawy są cukierki, słodkie ciasteczka i ciasta. Ogranicz spożycie kawy i spróbuj zamienić ją na wodę lub jeżeli nie możesz bez kawy żyć – pij ją w wersji czarnej, bez zbędnych dodatków.

6. Zamiast samochodem – zacznij jeździć do pracy rowerem

Nie jest odkryciem, że w ostatnim stuleciu sposób, w jaki pracujemy, zupełnie się zmienił. Podczas gdy kiedyś cały dzień spędzaliśmy na nogach, pracując często fizycznie, aktualnie większość stanowisk polega raczej na siedzeniu cały dzień przed komputerem. Oznacza to, że poziom aktywności fizycznej jest bardzo niski, a u niektórych wręcz zerowy. Nie zmienisz charakteru pracy, możesz jednak zmienić to, co robisz przed nią lub po niej. Latem zmień samochód na rower, jeżeli to możliwe, wróć z pracy na piechotę, zamiast pakować się do autobusu. Możesz także zmienić pewne zachowania nawet w biurze. Zamiast korzystać z windy, wejdź do gabinetu po schodach. Ustaw w telefonie budzik, który będzie uruchamiał się co 2 godziny, przypominając ci, aby chociaż na chwilę wstać i rozprostować nogi. Pamiętaj też, że warto ćwiczyć przynajmniej 2-3 razy w tygodniu, dlatego zapisz się na basen lub zajęcia, dzięki którym więcej się poruszasz, ale także poprawisz kondycję i się odstresujesz.