Jak nie przytyć na wakacjach – 7 prostych zasad

17.08.2019
Aktualizacja: 19.08.2019 12:16
Jak nie przytyć na wakacjach

Niezależnie od tego, czy jest to wycieczka objazdowa po Włoszech, czy grill w ogródku u dobrego kumpla, większość letnich wyjazdów wiąże się z jedzeniem dużej ilości smakołyków, na które normalnie sobie nie pozwalamy. Co więcej, wiele osób idzie na całość i zamiast pozwolić sobie na niewielkie odstępstwa od diety, pozwala zdrowym nawykom żywieniowym całkowicie zniknąć.

Podczas wakacji często podchodzimy do swojej diety z nastawieniem, że należy rozkoszować się chwilą, a o konsekwencje martwić się później. Dlatego nawet tygodniowe wakacje mogą skończyć się przywiezieniem oprócz pamiątek, kilku dodatkowych kilogramów. W takim razie co zrobić, aby nie przytyć na wakacjach?

1. Zacznij dzień od zdrowego śniadania

Śniadanie to najważniejszy posiłek dnia. Słyszałeś to wiele razy. Nie tylko stawia na nogi i daje energię na kilka następnych godzin, ale także nadaje ton reszcie dnia. Jeżeli zaczniesz od zjedzenia na śniadanie czegoś niezdrowego, istnieje duże prawdopodobieństwo, że cały dzień zamieni się w tak zwany „cheat day”. Zamiast tego spróbuj zjeść smacznie i pożywnie. Zaczynając od zdrowego pierwszego posiłku, w ciągu dnia nie będziesz odczuwać ataków wilczego głodu, które zaspokoisz później lodami czy ciastkiem. Jeżeli wiesz natomiast, że czeka cię duże śniadanie ze znajomymi, zacznij dzień od lekkiego smoothie owocowego, tuż po przebudzeniu. Dzięki temu nie objesz się na spotkaniu.

2. Zabierz ze sobą zdrowe przekąski

Aby uniknąć niezdrowych przekąsek pochodzących z automatów hotelowych czy stacji benzynowych, a także zaoszczędzić i nie kupować drugiego śniadania na lotnisku, weź ze sobą własne pożywne przekąski. Spakuj ze sobą rzeczy, które szybko się nie zepsują, takie jak małe paczki orzechów i suszonych owoców lub świeże owoce, które mogą wytrzymać kilka dni bez lodówki, takie jak banany i jabłka. Idąc na plażę lub planując zwiedzanie, schowaj je do torby. Dzięki temu będziesz mógł zjeść zdrowy posiłek co kilka godzin. Nie dopuszczaj do sytuacji pojawienia się wilczego apetytu, który spowoduje, że objesz się podczas kolejnego posiłku. Możesz zaopatrzyć się w zdrowe przekąski na cały dzień, takie jak pudełko płatków pełnoziarnistych lub świeżych owoców z hotelowego śniadania.

3. Wakacje all inclusive? Podejdź ostrożnie do szwedzkiego stołu

Jednym z najprzyjemniejszych widoków, które zobaczysz codziennie rano w hotelu, jest niekończące się śniadanie w formie bufetu. Góry świeżych croissantów, przygotowywane przez kucharza na twoich oczach omlety, czy udekorowane lukrem słodkości kuszą codziennie rano. Nic dziwnego, że chcesz spróbować wszystkiego, ba w końcu jesteś na wakacjach! Jednak problem z dużymi posiłkami polega na tym, że sprawiają one, że czujesz się ociężały i nie masz ochoty na dalsze aktywności. Zjadasz więcej kalorii i mniej się ruszasz. Aby zdrowiej poruszać się po bufecie, zanim staniesz w kolejce po jedzenie, najpierw wypij kawę lub wodę. Pomoże ci to zmniejszyć głód. Następnie wybierz jedną rzecz, którą koniecznie musisz wypróbować, a na resztę talerza nałóż zdrowe produkty, takie jak owoce, jogurt naturalny, jaja i pieczywo z pełnego ziarna. Upewnij się, że śniadanie zawiera źródło białka i złożonych węglowodanów, aby nie być głodnym po godzinie i mieć energię na dłużej. Warto również sięgać po małe talerze — dzięki nim zjesz mniej.

4. Ćwiczenia zabierz ze sobą

Nie musisz spędzać godzin dziennie na ćwiczeniach, ale warto zachować nawet niewielką aktywność fizyczną, pomimo że jesteś na wakacjach. Jeśli w miejscu wypoczynku nie masz dobrej hotelowej siłowni lub miejsca do ćwiczeń na świeżym powietrzu, zaplanuj z wyprzedzeniem i spakuj sprzęt, z którego możesz korzystać w zaciszu swojego pokoju hotelowego. Ćwicz przed wyruszeniem na zwiedzanie lub w przerwie między codziennymi zajęciami a kolacją. Skakanka może zmieścić się w każdej walizce i zapewnia doskonały trening cardio. DVD z ćwiczeniami lub filmiki treningowe z sieci, które można odtwarzać na laptopie w pokoju, to kolejny świetny sposób na ćwiczenie podczas wakacji.

5. Pij alkohol z umiarem

Pysznie wyglądający owocowy koktajl z parasolką może zawierać nawet 500 lub więcej kalorii w jednej szklance. Jeden dziennie przez tydzień, a zyskasz pół kilograma, nawet nie o tym nie wiedząc. Pamiętaj, alkohol zawiera w 1g prawie tyle samo kalorii co tłuszcz (1 g alkoholu dostarcza 7 kcal, podczas gdy 1 g tłuszczu to 9 kcal). Wybieraj więc lekkie drinki czy białe wino. Co więcej, unikaj gotowych drinków w puszkach, które często zawierają duże ilości syropu glukozowo-fruktozowego i cukru. Dobrym pomysłem jest również ograniczenie ilości zjadanych słodyczy, jeżeli planujesz wieczorem wypić lampkę wina. Jeżeli natomiast na deser zjadłeś pyszne ciastko, kieliszek chardonnay zostaw na jutrzejszą kolację.

6. Zachowaj umiar i zastosuj zasadę 80/20

Wiadomo, że po całorocznej ciężkiej pracy masz ochotę w końcu odpocząć i odpuścić wszelkie hamulce. Dotyczy to również diety. W takim wypadku warto wprowadzić w życie zasadę 80/20. Oznacza to 80 procent zdrowych wyborów i 20 procent smakołyków, na które czekałeś cały rok. Codzienne wakacyjne posiłki powinny obejmować nieprzetworzone produkty spożywcze, takie jak sałatki, świeże warzywa, zdrowe białka i zdrowe tłuszcze. Możesz natomiast pozwolić sobie w ciągu dnia na małą porcję lodów, deser po obiedzie czy drinka wieczorem.

7. Aktywnie spędzaj czas z rodziną

Spędzaj czas z rodziną, planując jak najwięcej aktywnych wycieczek. Pomyśl o wypożyczeniu rowerów do zwiedzania okolicy, zaplanowaniu wędrówki po okolicznych górach lub cieszeniu się okolicznym jeziorem lub morzem podczas nurkowania czy kajakarstwa. Spakuj do walizki frisbee lub zestaw do badmintona. Zamiast smażyć się całymi dniami na plaży, dużo spaceruj. Zacznij dzień od spaceru o wschodzie słońca, przed śniadaniem lub relaksując się wycieczką po okolicy po kolacji. Przed wyjazdem, spójrz na mapy miejsca, w które się wybierasz, aby zobaczyć, czy możesz zwiedzać miasta pieszo, zamiast korzystać z transportu publicznego lub taksówek (jako dodatkowy bonus, zaoszczędzisz też trochę gotówki).