15 wskazówek jak jeść zdrowo i tanio

16.11.2019
Aktualizacja: 18.11.2019 11:42
Jak jeść zdrowo i tanio?

Czy możesz jeść zdrowo i oszczędzać pieniądze? Często wydaje nam się, że zdrowa dieta musi być droga. Jednak nie jest to prawdą. Zobacz 15 sposobów na to, jak jeść lepiej za mniej!

1. Zanim wybierzesz się na zakupy, zrób listę

Zawsze przygotowuj tygodniowy plan posiłków, korzystając ze składników, które masz już w lodówce. Przed wyjściem do sklepu, spisz natomiast listę brakujących produktów – dzięki temu będziesz pewien, że nie kupisz niepotrzebnych rzeczy i nie wydasz pieniędzy bez sensu.

2. Nie rób zakupów, kiedy jesteś głodny

Staraj się nie robić zakupów, gdy jesteś głodny. Ludzie, którzy idą do sklepu z pustym żołądkiem, częściej wydają więcej. Dodatkowo „na głodnego” kupujemy często rzeczy niezdrowe i szybkie w przygotowaniu, takie jak chipsy.

3. Nie marnuj żywności

Kupuj tylko to, co faktycznie zjesz. W obecnych czasach, w których jedzenie jest dostępne od ręki i o każdej porze, bardzo często jemy to, na co mamy ochotę, a nie produkt, który leży w lodówce. W związku z tym marnujemy duże ilości jedzenia. Zaplanuj swoje posiłki, aby wszystkie składniki na liście zostały wykorzystane. Zamroź wszelkie niewykorzystane jedzenie i wykorzystaj je później do przygotowania zupy czy zapiekanki.

4. W zimę kupuj mrożonki

Mrożone owoce i warzywa są niedoceniane. Są one wstępnie posiekane i gotowe do użycia, a wartością odżywczą nie odbiegają od tych świeżych. Dlatego, jeżeli jesteś zapracowany i nie masz czasu, postaw na mrożone warzywa i owoce. Co więcej, często są tańsze niż świeże odmiany, zwłaszcza jeżeli mowa o odmianach egzotycznych.

5. Wypróbuj tańsze marki

Możesz zaoszczędzić pieniądze, kupując tańsze marki niż zwykle. Nie zawsze istnieje duża różnica między produktami tańszymi i tymi premium. Daj wybór swoim kubkom smakowym, a nie oceniaj produktu po ładnej etykiecie. Bez względu na markę zawsze czytaj etykiety produktów i wybieraj nie te, które mają ładny wygląd, a te, które są zdrowsze.

6. Jedz więcej warzyw

Mięso i ryby są zazwyczaj najdroższymi składnikami żywności na liście zakupów. Co powiesz na dodanie warzyw do potraw mięsnych, takich jak zapiekanki? Spróbuj również wprowadzić kilka wegetariańskich posiłków w ciągu tygodnia, aby obniżyć koszty. Będzie to korzystne nie tylko dla twojego portfela, ale także dla twojego zdrowia.

7. Włącz do diety nasiona roślin strączkowych

Rośliny strączkowe, takie jak fasola, soczewica i ciecierzyca, są jednymi z najtańszych produktów spożywczych na półce w supermarkecie. Te produkty są nie tylko cenowo przystępne, ale także bogate w błonnik, witaminy i składniki mineralne. Wykorzystaj je, aby zrobić wegetariańskie leczo lub zapiekankę warzywną.

8. Poznaj swoją kuchnię

Dowiedz się, co znajduje się w twojej szafce, lodówce i zamrażarce. Może się okazać, że masz wystarczająco dużo składników, aby przygotować posiłek. Zaplanuj tygodniowe posiłki tak, aby zawierały składniki, które już masz i unikaj kupowania produktów, o których posiadaniu zapomniałeś. Sprawdź koniecznie daty przydatności do spożycia produktów, aby upewnić się, że zużyłeś składniki, zanim się zepsują.

9. Wyszukaj tanie przepisy

Tanio nie musi oznaczać mniej smacznie. Istnieje wiele stron internetowych oferujących przepisy na tanie jedzenie i gotowanie z tak zwanych „resztek”. Poszukaj inspiracji w sieci.

10. Gotuj w domu

Oszczędzaj pieniądze, ograniczając dania kupowane na mieście. Przygotowywanie i gotowanie własnych posiłków jest na ogół tańsze niż kupowanie posiłków na wynos lub dań gotowych. Co więcej, ponieważ łatwiej jest kontrolować zawartość potrawy, może być ono zdrowsze.

11. Sprawdzaj opakowania

Owoce i warzywa w opakowaniach jednostkowych często kosztują więcej niż te sprzedawane luzem. W innych sklepach sytuacja może być odwrotna. Dlatego zawsze sprawdzaj cenę produktu za wagę i rób zakupy mądrze.

12. Ogranicz się do jednego drogiego dania tygodniowo

Jeśli twój koszyk zawiera często ulubione drogie czekoladki, ciasta i ciastka, spróbuj ograniczyć kupowanie tych nieistotnych produktów. Wiele z nich ma wysoką zawartość cukru i tłuszczu, więc to również będzie korzystne dla twojej linii. Nikt nie każe ci całkowicie zrezygnować z przyjemności, jednak kupuj drogie produkty z umiarem.

13. Uważaj na specjalne oferty

Specjalne rabaty, takie jak kupowanie dwóch za cenę jednego, może oferować dobrą wartość, ale bądź ostrożny. Kupuj tylko te rzeczy, których faktycznie potrzebujesz i które możesz zachować i używać. Puszkowane lub mrożone owoce i warzywa lub ryż i makaron to dobre przykłady. Omijaj obniżki cen towarów łatwo psujących się, których nie wykorzystasz.

14. Małe dzieci jedzą to samo co my

Jeśli masz w domu malucha, przyzwyczaj go do spożywania tych samych posiłków co ty (oczywiście z ograniczeniem soli, cukru i ostrych przypraw), zamiast polegać na kosztownych, gotowych posiłkach dla dzieci. Po prostu zmiksuj zupę lub rozdrobnij drugie danie.

15. Sklepy internetowe to dobry pomysł

W przeciwieństwie do chodzenia po supermarkecie zakupy robione w internecie pozwalają ci wiedzieć, ile wydałeś przed pójściem do kasy. Może to zdecydowanie ułatwić utrzymanie budżetu w ryzach.