Chcesz zacząć zdrowiej jeść? Oto 7 wskazówek, które Ci w tym pomoże

Aleksandra Supryn
29.10.2015 10:31
Chcesz zacząć zdrowiej jeść? Oto 7 wskazówek, które Ci w tym pomoże
fot. Jak jeść zdrowiej? Oto wskazówki, które pomogą Ci zdrowiej się odżywiać

Wydaje Ci się, że zdrowa dieta nie jest dla Ciebie? Otóż to nieprawda. Wiele osób uważa, że wymaga to wiele czasu, wysiłku oraz pieniędzy. Dzięki tym kilku prostym zmianom i przyzwyczajeniom jesteś w stanie to zrobić. Pytania o to jak zdrowo się odżywiać pójdą w niepamięć.

Nie chodzi o to, aby szukać w sklepach rzadkich i drogich warzyw i owoców, które mają „cudotwórcze” działanie. Zdrowa dieta to przede wszystkim rozsądek, świadomość i regularność.

1. Jak zdrowo się odżywiać

Nie musisz od razu przechodzić na dietę wegeteriańską czy wegańską. Wystarczy, że po prostu zaczniesz dodawać do posiłków większą ilość warzyw. Możesz również zastępować nimi produkty mączne. Zamiast białego ryżu i ziemniaków czy pszennych tostów i chleba, jedz warzywa. Szybko przyzwyczaisz się do kotleta z sałatą i jajecznicy z papryką lub ogórkiem.

2. Grunt to produkty pełnoziarniste

Warto również zastąpić produkty z mąki pszennej produktami pełnoziarnistymi z mąki razowej. Dostarczają naszemu organizmowi znacznie więcej węglowodanów, które są głównym źródłem energii. Produkty wykonane z pełnego ziarna zawiera znacznie więcej składników odżywczych, potrzebnych do prawidłowego funkcjonowania organizmu. To również świetny produkt dla osób próbujących zrzucić wagę ‒ produkty pełnoziarniste sycą na dłużej.

3. Jedz regularnie

Regularne jedzenie jest kluczowe dla prawidłowego metabolizmu. Zacznij od sporego, sycącego śniadania, a następnie jedz co 3-4 godziny. Dzięki temu poziom glukozy w organizmie będzie ustabilizowany, a my nie będziemy doświadczać spadków energii. Sprawie to również, że metabolizm będzie znacznie szybszy.

4. Zrezygnuj z przetworzonych produktów

Żywność przetworzona zawiera bardzo wiele składników, które źle wpływają na nasze zdrowie. Jest w nim dużo konserwantów oraz ulepszaczy smaku i zapachu. Bardzo często są one również bogate w tłuszcze, sole i cukry, a ubogie w witaminy i minerały. Warto więc zwiększyć spożycie produktów naturalnych i nieprzetworzonych. Oprócz tego, że dostarczą naszemu organizmowi niezbędnych składników odżywczych, to jeszcze pozytywnie wpłyną na nasze zdrowie oraz wygląd.

5. Zamień napoje słodzone na wodę

Zamiana słodzonych napojów na wodę mineralną może znacząco wpłynąć na nasze zdrowie. Oprócz tego, nasz organizm będzie funkcjonował znacznie sprawniej, to jeszcze uda nam się zrzucić kilka kilogramów. Trzeba bowiem pamiętać, że nawet naturalne soki zawierają sporo cukru.

6. Ogranicz spożycie soli

Zalecana, dzienna dawka soli to 5 g, czyli ilość odpowiadająca jednej łyżeczce do herbaty. Dzięki niej układ nerwowy i mięśniowy mogą funkcjonować prawidłowo, a równowaga elektrolitowa w organizmie zostaje zachowana. Jeśli jednak przyjmujemy jej więcej, narażamy się na wzrost ciśnienia, przetrzymywanie wody w organizmie oraz choroby sercowo-naczyniowe.  Zrezygnuj więc z dosalania potraw ‒ większość produktów i tak już ją zawiera. Zobacz też czym zastąpić sól w kuchni.

7. Gotuj mądrze

Jeśli chcesz zdrowiej jeść musisz również zmienić kilka przyzwyczajeń w kuchni. Po pierwsze, zrezygnuj ze smażenia na rzecz pieczenia. Pieczone produkty zawierają znacznie mniej tłuszczu, ponieważ nie nasiąkają tym, który jest na patelni. Dobrą alternatywą są też patelnie beztłuszczowe oraz grillowe. Druga kwestia dotyczy warzyw i owoców. Bardzo wiele witamin i minerałów tracimy podczas obróbki. Dlatego warto trochę o tym poczytać i przekonać się, że obieranie ich ze skórki lub długie gotowanie może pogorszyć ich jakość.

Ten artykuł odpowiada na pytania o to jak się zdrowo odżywiać. Teraz wszystko w Twoich rękach.

___

ZdrowoBardzo / AS