Jak jeść na mieście, żeby nie przytyć?

08.12.2019
Aktualizacja: 08.12.2019 10:00
Jedzenie na mieście

Jedzenie na mieście często kończy się na kawałku pizzy, tłustym obiedzie lub porcji ciasta, na które mamy ochotę przechodząc codziennie obok wystawy cukierni. Co zrobić aby jedzenie poza domem stało się zdrowe i nie przyniosło zbędnych kilogramów?

Jedzenie na mieście może być zdrowe. Wszystko zależy od tego ile zjesz i co wybierzesz. Poznaj zasady jak zamienić niezdrowe posiłki jedzone na mieście, na zdrowsze opcje.

Wymień niezdrowe produkty na ich zdrowe wersje

Często mamy ochotę zamówić pyszne danie, jednak jeden z jego składników nam nie pasuje. Bywa tak, że posiłek wybrany z menu jest całkiem zdrowy, jednak okrasa lub dodany cukier podnosi jego kaloryczność. Pamiętaj, nie musisz całkowicie rezygnować z ulubionych potraw, zamień je po prostu na zdrowsze wersje. Oto kilka łatwych pomysłów, które możesz wypróbować:

  • zamień panierowane mięso, bekon i tłuste kiełbasy na zdrowsze źródła białka, takie jak chude kawałki mięsa, nasiona roślin strączkowych, kurczak bez skóry lub ryby
  • potrawy smażone zamień na ich wersje pieczone lub grillowane
  • jeżeli masz ochotę na dodatek sosu lub wybierasz dressing do sałatki, unikaj sosów na bazie śmietany i sera - wybieraj za to sosy pomidorowe i warzywne, takie jak salsa
  • jedząc dania kuchni azjatyckiej lub indyjskiej zamień smażony ryż na zwykły ryż gotowany
  • zamień frytki i kremowe tłuczone ziemniaki na pieczone, gotowane lub gotowane na parze ziemniaki ze skórkami
  • zamień warzywa podawane z masłem, oleistymi dressingami lub majonezem na warzywa gotowane na parze lub podawane na surowo bez dodatków
  • zamień alkohol, słodkie soki lub napoje gazowane na szklankę wody niegazowanej lub gazowanej jeżeli masz ochotę na sok, możesz rozcieńczyć go z wodą
  • zawsze, jeśli to możliwe, zamawiaj razowe wersje produktów - na śniadanie zamiast białego pieczywa, wybierz chleb razowy
  • do każdego II dania zamawiaj surówkę lub warzywa gotowane
  • na deser zamawiaj owoce

Jak restauratorzy mogą pomóc zachować ci linię?

Coraz więcej restauracji umieszcza wartość energetyczną przygotowywanych posiłków w menu lub na stronach internetowych. Dlatego, przed wyjściem ze znajomymi na miasto, dowiedz się czy miejsce do którego idziesz robi to samo. Nawet jeśli się nie odchudzasz, warto sprawdzić, które dania są bombą kaloryczną, a które możesz zjeść w dużych ilościach.

Zdrowe wskazówki podczas jedzenia poza domem

Jedząc poza domem nie zawsze mamy wpływ na skład wybieranego posiłku. Istnieje jednak kilka sposobów, dzięki którym możesz jeść zdrowiej:

  • nie dosalaj gotowych dań
  • unikaj przekąsek na chlebie oraz tak zwanych starterów podawanych przed głównym posiłkiem - często są to zapychacze, które nie wnoszą nic poza zbędnymi kaloriami
  • nie zamawiaj za dużo - będąc w restauracji często mierzymy się z tak wieloma daniami, że ciężko zdecydować nam co zamówić, w rezultacie zamawiamy więcej niż jesteśmy w stanie zjeść, a następnie nie chcąc wyrzucać jedzenia, przejadamy się; pamiętaj - w razie potrzeby zawsze możesz zamówić więcej
  • zmniejsz kaloryczność posiłku, zamawiając surówkę lub warzywa gotowane na parze
  • poproś aby sosy podawane były osobno, dzięki temu sam zdecydujesz o ich zjedzonej ilości
  • unikaj dużych lub zbyt dużych porcji

Zdrowy lunch na mieście

Jedną z najczęściej wybieranych opcji lunchowych są sałatki. Wydają się być bardzo zdrowe, jednak niektóre z nich kryją bardzo dużo kalorii. Poznaj wskazówki dotyczące wyboru sałatek:

  • unikaj sałatek przygotowanych z majonezem lub pokrytych oleistym dressingiem - przykłady obejmują sałatkę coleslaw, sałatki ziemniaczane i niektóre sałatki z makaronem
  • zawsze czytaj etykietę i skład gotowych sałatek
  • wybierz sałatki z dressingami sprzedawanymi osobno, abyś mógł kontrolować ile tłustego sosu zjesz
  • wybieraj sałatki z dodatkiem produktu będącego zdrowym źródłem białka, takiego jak chude mięso, ryby, nasiona roślin strączkowych, tofu, owoce morza

Kanapka na II śniadanie? Sprawdź jaką kupić

Kolejną, niezwykle popularną opcją na II śniadanie, jest kanapka. Często kupujemy ją w przerwie na lunch. Robiąc zakupy w biegu możemy dokonać złych wyborów. Na co zwrócić uwagę:

  • wybierz chleb razowy, pełnoziarnisty lub o wysokiej zawartości błonnika
  • zawsze czytaj etykietę produktu
  • unikaj kanapek z dużymi ilościami masła, tłustych past i majonezu
  • upewnij się aby twoja kanapka zawierała dużo warzyw
  • zdrowsze nadzienia kanapkowe obejmują indyka, kurczaka, tuńczyka, owoce morza, awokado, hummus, jajko na twardo
  • kupując kanapkę, uzupełnij lunch w wodę i owoce lub jogurt

Zamawianie deseru - jak zrobić to z głową?

Wychodząc do restauracji raz na jakiś czas, często nie możemy się oprzeć i oprócz dania głównego zamawiamy także deser. Niestety jest on często bardzo kalorycznym dodatkiem. W takim razie co zrobić, żeby zamówić deser i dalej zjeść zdrowo:

  • podziel się jednym deserem ze współtowarzyszem
  • zamień desery kremowe lub czekoladowe na desery na bazie owoców, takie jak kruszonka jabłkowa czy sorbet
  • zamiast jeść lody lub śmietanę często podawane z deserem, poproś o purée owocowe lub jogurt naturalny
  • jeżeli zdecydujesz się na deser, do picia wybierz wodę lub niesłodzona herbatę