Ile razy dziennie należy jeść owoce i warzywa? Naukowcy są już pewni

Monika Piorun
24.02.2017 17:23
Ile razy dziennie należy jeść owoce i warzywa? Naukowcy są już pewni
fot. Ile razy dziennie należy jeść owoce i warzywa? Nowe wyniki badań

Po przebadaniu ponad 2 milionów osób na świecie, międzynarodowy zespół ekspertów ogłosił, że każdego dnia powinniśmy jeść w sumie 800 g owoców i warzyw, co w przeliczeniu daje około 10 porcji. Gdyby ludzie stosowali się do tych zasad można by zapobiec aż 7,8 mln przedwczesnych zgonów rocznie.

Niby wszyscy doskonale wiemy, że dieta ma fundamentalne znaczenie dla naszego zdrowia, jednak nadal wiele osób bagatelizuje konieczność włączenia do codziennej diety jak największej ilości owoców i warzyw. Najnowsze wyniki badań mogą nam pomóc docenić ich zalety.

Zobacz także

Naukowcy m.in. z Imperial College London oraz wielu innych instytucji związanych ze zdrowym żywieniem przeanalizowali ponad 95 wyników kompleksowych badań dotyczących wpływu owoców i warzyw na nasz organizm. Liczba ich uczestników była imponująca. W sumie wzięło w nich udział ponad 2 miliony osób na całym świecie. Co się okazało?

Jeśli chcemy być zdrowi, każdego dnia powinniśmy jeść około 800 gram owoców i warzyw. W sumie odpowiada to około 10 porcjom, które warto włączyć do naszych posiłków. Możemy w ten sposób ograniczyć ryzyko chorób serca aż o 24 proc., a w przypadku udaru - aż o 33 proc.

Podobne statystyki można odnieść do nowotworów, którym dzięki jedzeniu naturalnych produktów roślinnych możemy zapobiec o 13 proc. oraz o 31 proc. ograniczyć ryzyko przedwczesnego zgonu. To całkiem sporo. Zwłaszcza, że nie wymaga to od nas takiego wysiłku, jak w przypadku uprawiania sportu lub innych form aktywności fizycznej.

Co jeść, by nie chorować?

Zrzut ekranu 2017-02-24 o 16.54.15

fot. Dmitry Fisher, East News

Badaczom udało się sprawdzić, jakie rodzaje owoców lub warzyw pomagają nam chronić się przed różnymi dolegliwościami.

Jeśli chcemy zapobiec chorobom serca oraz ograniczyć ryzyko przedwczesnego zgonu z powodu udaru, to powinniśmy jeść:

Zobacz także

  • jabłka
  • gruszki
  • owoce cytrusowe
  • zielone warzywa liściaste
  • brokuły
  • kapustę 
  • kalafior

Ochronę przed nowotworami zapewnią nam przede wszystkim warzywa, które mają zielony lub żółty kolor oraz tzw. warzywa krzyżowe zawierające cenne glukozynolany (działające przeciwnowotworowo). Jeśli chcemy ograniczyć ryzyko raka powinniśmy jeść:

  • warzywa liściaste (szpinak, jarmuż)
  • rośliny strączkowe
  • paprykę (zwłaszcza żółtą)
  • marchew
  • kapustę
  • rzodkiew
  • kalarepę

Dr Dagfinn Aune z Imperial College London wyjaśnia, że warto po nie sięgać ze względu na to, że:

Owoce i warzywa mają bezpośredni wpływ na obniżenie poziomu cholesterolu

oraz regulowanie ciśnienia krwi. Wzmacniają też odporność oraz zmniejszają

ilość uszkodzeń DNA, co sprzyja też ograniczeniu ryzyka rozwoju nowotworów.

Zamiast katować się na siłowni, dużo łatwiej zadbać o zdrowie spożywając 10 porcji owoców i warzyw dziennie

źródło: Imperial College London

Jedzenie 10 porcji owoców i warzyw może mieć kluczowe znaczenie dla naszego zdrowia. Choć do tej pory oficjalne zalecenia dietetyków wskazywały, że spożywanie 5 porcji jest właściwe, to jednak teraz naukowcy mają pewność, że najwięcej korzyści odniesiemy jedząc ich codziennie aż dwa razy więcej!

Pomoże nam to ograniczyć ryzyko udaru o 30 proc. oraz chronić się przed chorobami układu sercowo-naczyniowego i nowotworami.

Zobacz także

Naukowcy obliczyli, że możemy w ten sposób zapobiec 7,8 mln przedwczesnych zgonów. Nawet jeśli będziemy jeść ich 4 razy mniej (czyli około 2,5 porcji produktów roślinnych dziennie), to uda się nam o 18 proc. zredukować ryzyko udaru i o 16 proc. ograniczyć możliwość wystąpienia chorób serca

Jedna porcja odpowiada około 80 g owoców lub warzyw - np. średniej wielkości jabłku lub 3 łyżkom stołowym gotowanych jarzyn. 

W międzynarodowym programie badawczym pod kierunkiem Imperial College London wzięło udział ponad 2 miliony uczestników, których stan zdrowia przeanalizowano podczas 95 badań dotyczących wpływu jedzenia owoców i warzyw na ogólną kondycję organizmu.

Zagłosuj

Ile porcji warzyw lub owoców jesz każdego dnia?

Liczba głosów:

____

Redakcja radiozet.pl/π