Zamknij

Arbuza warto jeść z pestkami. Co ciekawe, cenna jest też skórka

24.06.2022
Aktualizacja: 24.06.2022 11:40
Arbuza warto jeść z pestkami
fot. Schutterstock

Nic tak nie smakuje w upały jak soczysty i orzeźwiający kawałek arbuza. Dietetycy zapewniają, że miąższ tego owocu ma same zalety. A co z pestkami, które wiele osób wypluwa? Czy na pewno należy się ich pozbywać? Okazuje się, że cenna odżywczo jest też… skórka arbuza.

  1. Jakie są zalety arbuza?
  2. Dlaczego warto jeść arbuza z pestkami? Co ze skórką?

Arbuz jest niskokaloryczny, głównie ze względu na dużą zawartość wody (ponad 90 proc.), co sprawia też, że owoc ten dobrze nawadnia organizm podczas upałów. Ma też sporo cennych składników odżywczych, w tym witamin, minerałów i przeciwutleniaczy, co czyni go doskonałym składnikiem zdrowej diety. Choć niektóre osoby powinny uważać na nadmiar arbuza w diecie, to większość z nas może się spokojnie cieszyć jego smakiem. A jeśli przeszkadzają im arbuzowe pestki? Okazuje się, że warto się z nimi przeprosić.

Jakie są zalety arbuza?

Przede wszystkim arbuz jest niezwykle zasobny w ważne składniki odżywcze. Zawiera całkiem sporo witaminy C, a także inne witaminy (m.in. ważną dla oczu witaminę A i witaminę B6, która wzmacnia odporność i układ nerwowy) oraz minerały, zwłaszcza potas (ważny dla układu krążenia). Zawiera też dużo wody i pewną ilość błonnika – te dwa składniki są kluczowe dla sprawnego przebiegu trawienia.
Arbuz jest też świetnym źródłem likopenu, naturalnego barwnika nadającego arbuzowi czerwony kolor i mającego właściwości przeciwutleniające. Likopen zmniejsza ryzyko zachorowania na raka, choroby serca i zaburzenia wzroku związane z wiekiem, chroniąc komórki przed uszkodzeniami.

Dlaczego warto jeść arbuza z pestkami? Co ze skórką?

Jedząc świeżego arbuza, większość z nas ogranicza się do czerwonego lub różowego miąższu. Można jednak spokojnie jeść arbuza z pestkami, a nawet ze… skórką, ponieważ również one mają pewne właściwości zdrowotne.

Pestki arbuza, które bez problemu można jeść na surowo razem z miąższem, ale też w postaci suszonej, są bogate w magnez, który ma kluczową rolę w produkcji energii, funkcjonowaniu nerwów, syntezie DNA, a także w regulacji ciśnienia krwi. Zawierają one również kwas foliowy, który zmniejsza ryzyko zachorowania na raka czy depresję. Nasiona są także dobrym źródłem cennych jedno- i wielonienasyconych kwasów tłuszczowych, które chronią przed zawałem serca i udarem mózgu, a także obniżają poziom złego cholesterolu we krwi.

Skórka zawiera mniej cukru i więcej błonnika niż miąższ arbuza. Spożywana razem z nim zmniejsza wchłanianie cukru i spowalnia wzrost poziomu glukozy we krwi. Skórki arbuza zawierają również L-citrulinę, która może obniżać ciśnienie krwi i zwiększać zdolność organizmu do wysiłku.

Uwaga!

Powyższa porada nie może zastąpić wizyty u specjalisty. Pamiętaj, że w przypadku jakichkolwiek problemów ze zdrowiem należy skonsultować się z lekarzem.

Źródło: Goodhousekeeping.com