Zamknij

Dieta słoneczna: co jeść, by mieć ładną opaleniznę? Dietetyk podpowiada

05.08.2021
Aktualizacja: 05.08.2021 09:50
Dieta słoneczna: na czym polega, co jeść?
fot. Shutterstock

Chcesz mieć ładną opaleniznę i jednocześnie chronić skórę przed negatywnym wpływem słońca? Pomoże Ci w tym dieta słoneczna. Dowiedz się, na czym ona polega i jakie produkty są w niej polecane. Wyjaśnia to Zuzanna Wieła, dietetyk kliniczny Be Diet Catering.

Uwielbiamy słońce, skórę z lekką opalenizną, jednak zbyt intensywna ekspozycja na promienie UV może mieć negatywne konsekwencje dla naszego zdrowia. Co zrobić, by mieć zdrową, piękną skórę o ładnym kolorycie? Z pomocą może przyjść dieta słoneczna. Dzięki niej możemy uniknąć przebarwień, oparzeń słonecznych oraz innych problemów dermatologicznych.

Czym jest dieta słoneczna?

Dieta słoneczna opiera się na produktach będących źródłem mikro- i makroskładników niezbędnych dla prawidłowego funkcjonowania organizmu latem. Produkty te muszą również zadbać o zdrowie i prawidłowy wygląd skóry, a także o odpowiednie nawodnienie ciała. Taka dieta pozwala ochronić skórę przed negatywnym wpływem słońca, a także przyczynia się do uzyskania ładnej opalenizny.

Co warto jeść, aby uchronić skórę przed promieniami UV?

Dieta słoneczna musi zawierać przede wszystkim produkty będące źródłem witaminy A. Do tej grupy zaliczamy m.in. marchewkę, paprykę, bataty, brzoskwinie i arbuza. To one pomogą nam w regeneracji skóry i utrzymaniu odpowiedniego poziomu nawodnienia oraz zmniejszą ryzyko przesuszenia i łuszczenia się skóry.

Kolejną grupą produktów ważnych dla ochrony skóry są warzywa i owoce bogate w witaminę C, czyli cytrusy, brokuły, papryka i brukselka. Witamina C ma silne właściwości ochronne przed szkodliwym wpływem promieniowania UV.

Latem warto również sięgać również po źródła kwasów omega-3 i omega-6, czyli tłuste ryby, oleje roślinne i algi morskie. Obniżają one wrażliwość skóry, nawilżają, łagodzą ewentualne podrażnienia i regenerują skórę.

Jeszcze jednym niezbędnym składnikiem odżywczym jest koenzym Q10 zawarty m.in. w szpinaku, zieleninie i produktach pełnoziarnistych. Ten związek zapobiega uszkodzeniom komórek skóry spowodowanych słońcem.

Zadbajmy również o odpowiedni poziom tyrozyny, fenyloalaniny i kwercetyny. To te związki zapewniają ładny kolor skóry i równomierną opaleniznę oraz wspomagają wytwarzanie melaniny. Znajdziemy je na przykład w nasionach sezamu i dyni, pomidorach, herbacie, czereśniach i truskawkach.

Dieta słoneczna: dlaczego nawadnianie organizmu jest tak ważne?

Spożywanie wspomnianych produktów może nie przynieść zamierzonych efektów, jeśli nie zadbamy o odpowiednie nawodnienie organizmu i przesuszymy skórę. Dlatego zawsze musimy pamiętać o piciu wody. Nie ma uniwersalnej zasady dotyczącej ilości spożywanej dziennie wody, ale zaleca się  przyjmowanie minimum 2 litrów płynów dziennie w okresie letnim.

Pamiętajmy także o tym, że niezależnie od tego, jak dużo czasu spędzamy na słońcu i czy chcemy stosować dietę słoneczną, czy jej nie potrzebujemy, nasza dieta zawsze musi być zbilansowana, różnorodna i dostosowana do indywidualnych potrzeb.

Uwaga!

Powyższa porada nie może zastąpić wizyty u specjalisty. Pamiętaj, że w przypadku jakichkolwiek problemów ze zdrowiem należy skonsultować się z lekarzem.