Zamknij

Dieta roślinna służy nie tylko zdrowiu. Daje dużo więcej korzyści

29.03.2022
Aktualizacja: 29.03.2022 09:55
Dieta roślinna jest zdrowa i dobra dla środowiska
fot. Shutterstock

Dieta roślinna jest nie tylko dobra dla nas, ale może też mieć wiele pozytywnych skutków dla środowiska. Wpływa na zachowanie bioróżnorodności, bardziej zrównoważone wykorzystanie zasobów i przeciwdziałanie zmianom klimatycznym, a tym samym na zdrowie nasze i przyszłych pokoleń. O pozytywnych aspektach diety roślinnej i jej wpływie na środowisko mówi Joanna Lotkowska, dietetyczka i edukatorka żywieniowa programu edukacyjnego PrzyGOTUJMY Lepszy Świat.

  1. Mniej mięsa na talerzu to korzyści dla zdrowia i planety
  2. Zmiana diety na roślinną metodą małych kroków
  3. Edukacja ekologiczna od najmłodszych lat

To, co jemy, może zmieniać świat – na lepsze lub na gorsze. To zależy od nas. Kiedy jemy wciąż to samo, nie jest to tylko nudne i niezdrowe, ale też niedobre dla Ziemi. Dlaczego? Bo pozbawiamy ją bioróżnorodności, wyjaławiamy intensywnymi uprawami i przemysłową hodowlą zwierząt. Prosty przykład: 1 kg białka w postaci mięsa w porównaniu z 1 kg białka z roślin strączkowych to 22 razy więcej zużytej ziemi, tyle wody, ile zużywamy, biorąc prysznic przez dwa miesiące, oraz tyle dwutlenku węgla, ile emituje samochód, jadąc z Rzymu do Warszawy.

Mniej mięsa na talerzu to korzyści dla zdrowia i planety

Obecny kryzys klimatyczny wywołany jest nadmierną eksploatacją środowiska naturalnego. Powoduje ogromne i realne zagrożenie dla bezpieczeństwa żywnościowego, dostępności wody i bioróżnorodności na całym świecie.

Blisko 90. proc Polaków uważa, że zmiana klimatu, będąca zagrożeniem dla przyszłości planety, spowodowana jest działalnością człowieka. Jednak tylko 26 proc. z nas deklaruje chęć ograniczenia spożycia mięsa i produktów nabiałowych na rzecz produktów roślinnych [1]. A właśnie takie działanie mogłoby przynieść ogromne korzyści dla środowiska – pozwoliłoby uratować tysiące drzew, zwierząt i owadów, zaoszczędzić hektolitry wody i ograniczyć emisję gazów. To może zrobić każdy z nas, a jeśli będzie nas więcej, wtedy możemy być pewni – mała zmiana na naszym talerzu stanie się wielką zmianą dla planety.

Zmiana diety na roślinną metodą małych kroków

Starajmy się małymi krokami zamieniać żywność pochodzenia zwierzęcego na roślinną, w oparciu o zasady kompozycji talerza zdrowego żywienia. Zarówno Światowa Organizacja Zdrowia, jak i Narodowy Instytut Zdrowia Publicznego PZH – PIB zalecają, by warzywa (w przewadze) i owoce, możliwie jak najmniej przetworzone, stanowiły podstawę zdrowej, czyli zróżnicowanej i zbilansowanej diety.

Według wytycznych różnych organizacji w każdym posiłku połowa talerza powinna być zajęta przez warzywa lub owoce, jedna czwarta talerza powinna być wypełniona produktami pełnoziarnistymi, a ostatnia część produktami białkowymi, najlepiej roślinami strączkowymi, takimi jak groch, fasola, ciecierzyca czy soczewica. Dodatkiem do tak skomponowanego dania mają być tłuszcze, również roślinne – orzechy, nasiona i tłoczone z nich oleje.

Edukacja ekologiczna od najmłodszych lat

Na świecie rośnie pokolenie coraz bardziej świadomych ekologicznie obywateli, dla których dbanie o planetę, to nie tylko sortowanie śmieci czy nieużywanie reklamówek foliowych w sklepie. Ogromną rolę odgrywa tu edukacja w zakresie ochrony środowiska. Dlatego warto zacząć ją już od najmłodszych lat, bo to właśnie dzieci mogą dokonać zmiany, która przyniesie pozytywne skutki w przyszłości. Starajmy się nie opierać nauki dbania o planetę o katastroficzne wizje. Wręcz przeciwnie, niech nasze działania napawają optymizmem i dają nadzieję.

[1] Badanie „Zmiana klimatu a produkcja żywności - badanie świadomości mieszkańców Polski” przeprowadzone na zlecenie firmy Upfield Polska na reprezentatywnej grupie 1000 mieszkańców Polski w czerwcu 2021 r.