Dieta dla mózgu. Co jeść, aby lepiej się uczyć?

Aleksandra Supryn
07.09.2015 16:20
Dieta dla mózgu. Co jeść, aby lepiej się uczyć?
fot. Co jeść, aby lepiej się uczyć?

Na to jak przyswajamy informacje wpływa wiele czynników: otoczenie, zmęczenie, ćwiczenia fizyczne oraz jedzenie. Co więcej, możemy poprawić sprawność naszego mózgu i jego zdolności koncentracji i zapamiętywania faktów. Zobacz, co powinieneś jeść, aby efektywniej i szybciej się uczyć. Nasza dieta dla mózg ułatwi naukę i plastyczność mózgu.

Jajka – idealne śniadanie

Według amerykańskiego lekarza Larry’ego McCleary’e idealnym produktem na śniadanie jest jajko. McCleary jest neurologiem i autorem książki, która radzi jak dbać o to, aby mózg był zdrowy i maksymalnie sprawny. Jajka zawierają witaminę B, która pomaga komórkom nerwowym spalać glukozę, przeciwutleniacze, które zapobiegają uszkodzeniom neuronów oraz kwasy tłuszczowe omega-3, które sprawiają, że praca naszych nerwów jest utrzymywana na optymalnym poziomie. Rozpoczynając dzień od śniadania składającego się z jajek zwiększamy wydajność mózgu.

Produkty pełnoziarniste poprawiają koncentrację

Mózg potrzebuje bardzo dużo energii, aby móc prawidłowo pracować. Jedząc produkty pełnoziarniste poprawiamy naszą koncentrację i pamięć – glukoza produkowana z tych produktów uwalnia się do krwiobiegu powoli, dzięki czemu możemy być aktywni przez cały dzień. Jedz więc pełnoziarniste pieczywo, otręby oraz brązowy ryż i makaron.

Owoce i warzywa

Aby poprawić swoje zdolności przyswajania informacji musisz również jeść dużo warzyw i owoców. Najlepsze są oczywiście te świeże i nieprzetworzone. Szczególnie dobrze wpływają na nas pomidory oraz brokuły. Pomidory zawierają bardzo silny przeciwutleniacz, który zapobiega uszkadzaniu komórek mózgowych. Brokuły natomiast zawierają bardzo dużo witaminy K, która zwiększa efektywność pracy mózgu.

Jeśli chodzi o owoce to jedz dużo borówek oraz jagód. Naukowcy zauważyli, że dieta bogata w te owoce poprawia pamięć i zapobiega jej utratom w wieku starczym. Dla mózgu równie ważna jest witamina C, którą zawierają m.in. czarne porzeczki.

Dieta bogata w kwasy omega-3

Badania wykazują, że kwasy tłuszczowe omega-3 są niezwykle ważne dla zachowania zdrowia mózgu (zapobiegają m.in. rozwojowi Alzheimera). Sprawiają również, że komórki mózgowe pracują na optymalnym poziomie i tym samym zwiększają możliwości i wydajność mózgu. Bardzo dużo dobroczynnego kwasu znajduje się w tłustych rybach morskich – łososiu, tuńczyku, halibucie, pstrągu, makreli, sardynkach czy śledziu.

Jeśli nie przepadasz za rybami możesz jeść inne produkty zawierające kwasy omega-3. Świetnym źródłem są orzechy włoskie, siemię lniane, pestki dyni, fasola pinto, szpinak oraz soja. Twój mózg odwdzięczy się za taką dietę.

Czekolada stymuluje mózg

Naukowcy udowodnili również, że czekolada zawiera substancje, które pobudzają mózg do pracy i poprawiają funkcje umysłowe w tym koncentrację i pamięć. Substancje stymulujące to m.in. teobromina, fenetylamina oraz kofeina. Kilka kostek czekolady może zwiększyć koncentrację i efektywność pracy mózgu.

Zielona herbata poprawia pracę mózgu

Regularne picie zielonej herbaty poprawia pamięć, zwiększa czujność oraz spowalnia starzenie się mózgu. Zielona herbata zawiera również silne przeciwutleniacze, dzięki którym komórki mózgowe mniej się niszczą.

Pestki dyni

Nawet garść pestek z dyni może bardzo dobrze wpłynąć na pracę mózgu. Pestki dyni zawierają dużo kwasów tłuszczonych omega-3 oraz dzienną dawkę cynku. Spożywając te nasiona poprawiasz pamięć oraz stymulujesz funkcje myślowe.

Wszystkie powyższe produkty spowodują, że pełna wartości odżywczych dieta wpłynie pozytywnie na mózg i jego pracę w obszarze zapamiętywania, gromadzenia informacji, sprawnego ich przetwarzania i koncentracji. Przyda się to szczególnie do sprawnego uczenia się podczas egzaminów czy sprawdzianów. Ucz się szybko i efektywnie wprawiając swój mózg w odżywczą i energetyczną ekstazę.